1. הכוונות הטובות של משרד האוצר להפחית מאוד את הגירעון החזוי בתקציב לשנת 2025, שעומד על יותר מ-5%, צפויות להסתיים בכישלון. בהרכבה הנוכחי של הממשלה, נתניהו וסמוטריץ' לא יאשרו את רוב ההצעות, שאחת הכותרות להן שהציג ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, היא: "קיצוץ הטבות מס לאזרחים שלא משתתפים בנטל הביטחוני והתעסוקתי". הסיכויים להעביר כספים מקצבאות ונקודות זיכוי של החרדים לתמיכה במשרתי המילואים שואפים לאפס.
1 צפייה בגלריה
yk13970527
yk13970527
(צילום: עודד קרני)
2. בהוראת סמוטריץ' דנו באוצר בסוף השבוע במשך יומיים, במקום חודשיים, בעיקרי הצעות התקציב, שיהיה ב-2025 לראשונה גבוה מ-600 מיליארד שקל. כוונת השר בכינוס הלא-שגרתי של הבכירים ובהחלטתו לאפשר למשרדי הממשלה לגבש בעצמם את תקציביהם, היא בעיקרה להחליש את גרדוס ואת בכירי אגף התקציבים, בהמשך למכתבים פוגעניים ששיגר גם לחשב הכללי ולכלכלן הראשי. החלשת צמרת פקידי האוצר היא מטרה בעדיפות גבוהה עבור שר האוצר הנוכחי.
3. וכך, המלצות אגף התקציבים ברובן יושלכו לסל: לא תהיה התניה של תקציבים בלימודי ליבה בישיבות, לא יבוטלו נקודות זיכוי להורי ילדים חרדים, לא יוטלו מסים חדשים — חוץ מהעלאת מע"מ ומס הבריאות שכבר אושרו — כי פרופ' אבי שמחון, יועצו של נתניהו, שולל העלאות מס מכל וכל. לא ייסגרו משרדי ממשלה מיותרים, ולא תוגדל בחוק התקציב תעסוקת החרדים, שלא יחויבו להתגייס. מצער לומר, אבל בהרכב הנוכחי של הממשלה רוב העצות הטובות של בכירי משרד האוצר יושלכו לפח.