כך נראית הסלמה: המטח לצפון אתמול בצהריים הוגדר כמרוכז ביותר מתחילת המלחמה, כאשר בתוך פחות משעתיים נורו כ-40 שיגורים ותשעה כטב"מים ליישובי הצפון. לאורך היום, הופעלו התרעות מסביב לשעון, חלק מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים או פגעו במבנים ושריפות גדולות המשיכו להתפשט. הנזק ליישובים המפונים, וגם לאלו שאינם, הולך וגדל, והתושבים מאבדים את הסבלנות.
במסגרת המתקפה המרוכזת, חיזבאללה שיגר תשעה כטב"מי נפץ לעבר בסיסים שונים בצפון - תוך דקות - וכיפת ברזל הצליחה ליירט שבעה מהם. שני כטב"מים נוספים שבו ללבנון או נפלו בשטחים פתוחים. במקביל, חיזבאללה שיגר מטחי רקטות מרוכזים כמהלך מתוכנן על מנת להטעות את כיפת ברזל.
3 צפייה בגלריה
yk13962640
yk13962640
(אש במדרונות הגולן | צילום: אפי שריר)
שני חיילים נפצעו אתמול בינוני וקל מפגיעת טילי נ"ט סמוך לגבול. במהלך המטח לעבר יישובי הגליל והגולן זוהו גם כמה פגיעות ישירות. ביראון, בקצרין, באביבים, בכפר סאלד וביער ביריה השתוללו שריפות גדולות.
רצף האזעקות תפס את תלמידי התיכון באמצע הבגרות בתנ"ך. "לא דמיינתי שככה אסיים את בחינות הלימודים", מתארת אביה נביזאדה מכפר בלום. "לצערי, אני רגילה לבומים ולמלחמה, אנחנו הולכים לישון איתה וקמים איתה בבוקר". ליבי עמר משדה אליעזר, חברתה ללימודים של אביה, מספרת כי אחרי המבחן חיכו לה 20 שיחות שלא נענו מבני משפחה מודאגים. "הבחינה הייתה בכיתה שנחשבת 'בטוחה', ולכן המשכנו במבחן. קשה להתרכז וניסיתי לעשות את כל מה שיכולתי. אני מאוד מקווה לעבור את הבגרות הזאת ולסיים את הבגרויות בהצלחה".
3 צפייה בגלריה
yk13962715
yk13962715
היירוטים מעל צפת | צילום: ישראל אסולין
יפה שמש, מנהלת אולפנת אמית בצפת, סיפרה כיצד התלמידות קמו באמצע המבחן והמשיכו אותו במקלט: "הן ענו על השאלות תחת אש. החוסן מחייב לעשות הכול כדי להמשיך בחיים". כבר בתחילת השנה משרד החינוך העניק לתלמידי הצפון התאמות והקלות בשל המלחמה, אך אלו לא היו מספקות.
משרד החינוך הנחה את בתי הספר באזורים שספגו מטחים לאפשר לתלמידים לסיים את הבחינה שאליה התכוננו, אם יהיו מעוניינים בכך. תלמידים שביקשו להיבחן במועד אחר, יקבלו את ההזדמנות.
גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון, מתח ביקורת חמורה על הממשלה: "הקושי הגדול ביותר הוא שבצד השני של הגבול יש מנהיג שאומר מה יעשה ועושה בדיוק, ובצד השני יש ממשלה שלא רוצה לקבל החלטות. זו המציאות. ראש הממשלה לא היה פה. לא נפגש איתנו. זה לא מצטלם טוב. ההצהרות הלוחמניות של שר הביטחון ואחרים - לא מרשימות אף אחד. לא בצד שלנו ובטח לא בצד השני". משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר, הוסיף: "אנחנו פה לבד. אוטוטו סוגרים שנה, והממשלה - הצפון לא מעניין אותם. אם לא נעשה מעשה - אף אחד לא יעשה". גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי, ציין כי "בימים האחרונים נשכחנו. בוודאי שאנחנו ממורמרים, תושבי שלומי כועסים על הממשלה, על אוזלת היד. שמונה חודשים אנחנו חוטפים טילים וכטב"מים ונמצאים בסיכון מתמיד של כל תושב ותושב. תושבינו עברו לנהריה, עכו, טבריה, וגם שם הם חוטפים טילים. קשה לנו מאוד להמשיך בדבר הזה. הממשלה - חייבים ללחוץ אותה כדי להכניס אותה לתוך תוכנית והחלטה, והכרעה. אין מצב להמשיך בדבר הזה".
3 צפייה בגלריה
צפון אדום
צפון אדום
צפון אדום
בכיר אמריקאי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב מודאגת מההסלמה ופועלת כדי למנוע מחילופי האש בגבול להגיע לכדי מלחמה כוללת. לדברי הבכיר, הסדר ברצועת עזה לא מספיק - ויש להגיע להסכם גם בצפון. נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שהוסכם על הקמת ועדה משולשת שתכלול את ישראל, ארה"ב וצרפת כדי לדון על מפת דרכים שתפחית המתיחות.
לפי בכירים בישראל, במערכת הביטחון מחפשים בימים אלה פתרונות לאיום הכטב"מים מחיזבאללה. לצורך כך הוקם צוות מיוחד באחריות מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר. לדברי הבכירים, בצוות יש בעיית תקציבים כי משרד האוצר "מערים קשיים" ויש "הפרעות פנימיות" שמעכבות פיתוחים שונים. להערכתם, האיום ייפתר תוך חצי שנה.