מדד המחירים לצרכן לחודש מאי בישראל, שיפורסם היום בשעה 14:00 בצהריים, צפוי לפי הערכות האנליסטים להיות גבוה - וינוע על פי התחזיות בין 0.5% ל-0.7%. מדד כה גבוה יעלה שוב את האינפלציה השנתית אל מעל הרף העליון של היעד שהציבה הממשלה במסגרת חוק התקציב לשנה כולה - 1% עד 3%.
המדד השנתי עלה בחודש מאי לשיעור של 2.8% בחישוב שנתי, לאחר שבחודש מרץ כבר ירד ל-2.5%. מכיוון שמדד מאי בשנה שעברה עלה ב-0.2%, והצפי כאמור הוא לעלייה של עד 0.7%, הרי שבחישוב שנתי האינפלציה תחצה את רף ה-3%.
2 צפייה בגלריה
yk13962597
yk13962597
(צילום: טל שחר)
אבל זה כנראה לא הסוף. האינפלציה צפויה לעלות עוד גם בחודשיים הקרובים.
בחודש יוני 2023 נרשם בישראל מדד נמוך, של 0%. התחזיות לגבי מדד חודש יוני השנה, שיפורסם באמצע חודש יולי, הן שהמדד יעלה השנה ב-0.7%-0.6%. המשמעות החזויה היא שהמדד השנתי יאמיר לפחות לשיעור של 3.7%.
ביולי אשתקד עלה המדד ב-0.3% והאנליסטים חוזים לפי שעה שביולי השנה המדד יעלה בכ-0.4%, דהיינו שיעור האינפלציה השנתי יתקרב כבר לשיעור גבוה של 4%. כלומר פי 2 לערך מאמצע היעד, 2%, שקבעה הממשלה לשנה כולה - כאמור 1% עד 3%.
האינפלציה היא בשורה לא טובה גם לנוטלי המשכנתאות ולוקחי ההלוואות מקרב משקי הבית הפרטיים והעסקים הקטנים. זאת כיוון שמדד גבוה היום ימנע כמעט בוודאות אפשרות של הפחתת ריבית בנק ישראל, שעומדת עתה על 4.5%, בעוד ריבית הפריים היא 6%.
2 צפייה בגלריה
אינפלציה
אינפלציה
אינפלציה
(צילום: שאטרסטוק)
ההחלטה הבאה של הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון תהיה בעוד כחודש, ב-8 ביולי. אין אפילו חזאי אחד בשוק ההון שצופה הורדת ריבית בחודש הבא.
אתמול פורסם מדד המחירים בארה"ב, שנותר ללא שינוי בחודש האחרון ובכך הביא את האינפלציה השנתית לירידה קלה מ-3.4% בחודש שעבר ל-3.3%.
זה לא מאפשר להוריד את הריבית בארה"ב, ואכן בהחלטת הריבית שפורסמה שלשום בלילה הודיע הבנק המרכזי האמריקאי (הפדרל ריזרב) כי הריבית תישאר ברמה גבוהה של 5.5%, בפעם השביעית ברציפות.
הפד מבהיר כי בשלב הזה אין מקום להזדרז בהורדת ריבית ראשונה, וכי תהיה כנראה רק אחת כזאת השנה.
כזכור, בשבוע שעבר הוריד הבנק המרכזי האירופי את הריבית לראשונה מזה חמש שנים. הריבית הופחתה ברבע אחוז לשיעור של 4.25%.
יצוין, כי חלוצת הורדות הריבית השנה הייתה ישראל, שעל רקע המלחמה הפחיתה את הריבית ב-1 בינואר ברבע אחוז לשיעור של 4.5%.