בג"ץ הוציא אמש צו על תנאי נגד שר המשפטים יריב לוין, שדורש ממנו לנמק מדוע הוא לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים לטובת בחירת נשיא לבית המשפט העליון - לצד שני שופטים נוספים. בהחלטה נכתב כי מדובר בצו מטעמי יעילות, ללא הבעת עמדה לגופם של דברים.
בבית המשפט העליון מכהנים בימים אלה 13 שופטים - במקום 15, לאחר פרישתן של הנשיאה בדימוס אסתר חיות והשופטת ענת ברון שהגיעו לגיל פרישה ועזבו את העליון באוקטובר האחרון. מאז, לא מונו שופטים חדשים לבית המשפט העליון - וגם לא מונה נשיא - לאור הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שאותו ניסה לוין לשנות במסגרת המהפכה המשפטית. במקום נשיא קבוע, מכהן בתפקיד ממלא מקום הנשיא, השופט עוזי פוגלמן, שצפוי לפרוש באוקטובר.
1 צפייה בגלריה
yk13962961
yk13962961
(לוין | צילום: אבי מועלם)
כפי שפירסמה טובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות", בחודשים האחרונים ניסה לוין לקדם "דילים" שיאפשרו למנות שופטי עליון ונשיא, אך כל הצעה שלו להגיע להסכמות עם פוגלמן באשר לבחירת שני שופטי עליון ונשיאו נחלה עד כה מפלה. באחרונה, הוגשה לפוגלמן הצעה מחוגי הימין - בידיעת לוין - שיסכים למנות את השופט יוסף אלרון הפורש בעוד שנה וחצי כנשיא ומיד לאחריו את יצחק עמית. פוגלמן סירב בתוקף.
לוין גם הציע לחברי הוועדה לבחירת שופטים למנות את אלרון לתקופה של שנה. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, אמר כי הצעתו של לוין "מוכיחה שההפיכה המשטרית עודנה בוערת בעצמותיו - עם הצעה שמטרתה להשתלט פוליטית על מינוי נשיא העליון ובדרך לשלוט בוועדת החקירה הממלכתית על אסון 7 באוקטובר".