משלחות מאיראן ומתימן שבשליטת החות'ים הגיעו בסוף השבוע לסעודיה לבצע את מצוות החג' המוסלמי - והמתח בשיאו. שליט איראן, עלי חמינאי, ומנהיג החות'ים בתימן, עלי אלחותי, תקפו במילים חריפות את סלמן מלך סעודיה וטענו שהוא "מנצל את המצווה החשובה לטובתו הפרטית".
חמינאי לא בחל במילים, וקבע ש"המקומות הקדושים לא שייכים לסעודיה". על מלך סעודיה, סלמן, הוא אמר כי "הוא מחזיק בתואר שבכלל לא שייך לו" בהיותו "משרת המקומות הקדושים למוסלמים", ואלחותי אף הלך רחוק עוד יותר: לדבריו, הסעודים "הפכו את מצוות העלייה לרגל למקור הכנסה, וגובים סכומי עתק מהעולים לרגל" - שזו אחת מחמש מצוות היסוד של מיליארדי מוסלמים בכל רחבי העולם.
1 צפייה בגלריה
yk13963099
yk13963099
(עולי רגל בכעבה | צילום: רויטרס, Mohamad Torokman)
סעודיה לא נשארה חייבת. בהודעה חריפה הזהירו שר ההקדשים ושר הפנים הסעודי מפני "ניצול לרעה" של ההתאספות החשובה של המוסלמים, ובאזהרה חריפה שפירסמו, הוסיפו כי "לכל מי שמנסים לפגוע בסדר הטוב", בלי להזכיר את החות'ים - או את השמועה על מעצרים של בכירים שלהם שעלו לרגל לחג'. "נטפל בהם כדי שלא יקלקלו את אווירת החג. אנחנו יודעים בדיוק מיהם הגורמים העוינים".
כ-1.8 מיליון מוסלמים הגיעו לסעודיה מכל רחבי העולם, והתפזרו במאות בתי מלון, דירות אירוח ומאהלים ענקיים. 1,600 רופאים ואחיות, מאות אמבולנסים ומרפאות ניידות, נפרסו לכבוד האירוע. 11 בנייני ענק הוקמו בשבועות האחרונים, כדי לקלוט 30 אלף עולי רגל.
בפעם הראשונה הותקנו מזגנים ומתקני אוורור ניידים באתר הקדוש של הכעבה ובסביבתו, בשעה שהטמפרטורה חצתה את רף 43 המעלות. כ-120 אלף שוטרים מפקחים על תנועת עולי הרגל בין הערים מכה ומדינה.