המשבר עם צרפת הולך ומחמיר: אחרי ששר הביטחון יואב גלנט דחה כל אפשרות שפריז תתווך בכל הנוגע לגבול הצפוני, בין השאר לאחר ההחלטה לאסור כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק הגדולה - הורה בסוף השבוע בית משפט מחוזי בצרפת שאזרחים ישראלים כלל לא יוכלו להשתתף מחר באותה תערוכה - יורוסטורי. כעת, מקווים מארגני התערוכה להיפוך ההחלטה בההחלטה הסופית על הערעור, שתתקבל ברגע האחרון.
החלטת צרפת לאסור על ישראל להשתתף ביריד התקבלה בחודש שעבר, על רקע חשד לפשעי מלחמה ורצח עם שבוצעו בעזה. על כן, הדוכן הישראלי שאמור היה לכלול 74 מציגים מישראל - בוטל. עם זאת, המארגנים הודיעו אז כי אזרחים ישראלים יוכלו לבקר ביריד.
2 צפייה בגלריה
yk13963540
yk13963540
(נשיא צרפת מקרון | צילום: LUDOVIC MARIN - AFP)
אלא שארגון פרו-פלסטיני לא הסתפק בכך - והגיש עתירה לבית המשפט בטענה שביטול הדוכן לא מבטיח היעדר נוכחות של ישראלים ביריד. בית המשפט קיבל את הטענה, והורה לחברה המארגנת את יריד הנשק למנוע גם כניסה של אזרחים ישראלים שעלולים להיות מתווכים לאותן חברות נשק ישראליות. הארגון הפרו-פלסטיני בירך על ההחלטה שניתן לפרש אותה רק בדרך אחת: לאסור על כניסת ישראלים ליריד הנשק.
צ'ארלס בודווין, נשיא חברת קוג'ה אירועים שמארגנת את יריד הנשק יורוסטרי בצרפת, הודיע אמש כי בשל החלטת בית המשפט לא ניתן יהיה להבטיח את כניסתם של אזרחים ישראלים וכל בני הלאומים שעובדים עבור חברות נשק ישראליות. עוד הוסיף בודווין: "אנו משתמשים בהליכים המשפטיים המהירים ביותר כדי לערער על החלטות אלו. עם זאת, הדבר לא יעכב את החלטת בית המשפט לעת עתה".
2 צפייה בגלריה
yk13963544
yk13963544
השר גלנט | צילום: יאיר שגיא
גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי פסיקה על הערעור צפויה להינתן מחר בצהריים, בשעה שיריד הנשק ייפתח כבר בשעות הבוקר. לפיכך, יש סימן שאלה אם אזרחים ישראלים יוכלו להיכנס ליריד לפחות עד היוודע תוצאות הערעור. בכירים בצרפת אומרים כי הערעור נתמך ע״י האליזה. בארמון צופים שהפסיקה הסופית תהיה לטובת ישראל, שכן ההחלטה המדוברת עיוותה לחלוטין את החלטת הנשיא ולמעשה, על פי הניסוח הנוכחי, כל חברה אשר עשוי להיות לה קשר לישראל תיפסל - כולל החברות האמריקאיות.
בינתיים הודיעו נציגים ישראלים של חברות ביטחוניות שתיכננו לבקר ביריד, שייעדרו ממנו בשל ההחלטה. מדובר במכה קשה עבור תעשיית הנשק הישראלית, שההחלטה מציגה אותה כמצורעת. גורם בתעשיית הנשק הישראלית תקף את ההחלטה ואמר: "בושה וחרפה, ממש אין כניסה ליהודים וכלבים. זה יהיה כדור שלג שרק ילך ויגבר. מה השלב הבא? אולי ירצו שבאולימפיאדה בפריז נבוא מחופשים? שלא יידעו שיש מתמודדים מישראל? משרד החוץ חייב להרעיש עולמות על זה. על דברים פחותים מזה מחזירים שגרירים".
המשבר עם צרפת מתגלגל מאז הודעת התמיכה שלה בהחלטת בית הדין בהאג. הנשיא עמנואל מקרון, שהודיע ביום חמישי על הקמת פורום משולש ישראלי-צרפתי-אמריקאי, כדי להביא להרגעת המתיחות בצפון, זכה בסוף השבוע למתקפה חריפה מצד שר הביטחון גלנט שאמר: "לא נהיה שותפים לוועדה להסדרת המצב הביטחוני בגבול הצפון אם צרפת תיקח בה חלק. בשעה שמדינת ישראל נלחמת במלחמה הצודקת ביותר בתולדותיה, צרפת הוכיחה עוינות ואיבה כנגדנו, תוך התעלמות בוטה ממעשי הזוועה שביצעו מחבלי החמאס".
גורמים בכירים במשרד החוץ יצאו נגד גלנט ואמרו כי הם "מסתייגים מההתקפות של שר הביטחון גלנט על צרפת. מעבר לחילוקי הדעות הקיימים בין ישראל לצרפת, האמירות נגד צרפת אינן נכונות ואינן במקומן. רק לפני מספר שבועות צרפת השתתפה באופן פעיל בהגנה על שמי מדינת ישראל ואזרחיה, ולקחה חלק במבצע לסיכול מתקפת הטילים האיראנית".