מדד חודש מאי אמנם הפתיע עד מאוד את החזאים, אולם בחינה קצרה של הנתונים מבהירה שממש אין מקום לצהלות שמחה וסביר שגם בבנק ישראל הפנימו מהר מאוד שהאינפלציה הגבוהה בישראל רחוקה מרגיעה. הסיבה למדד הנמוך יחסית, שעלה רק ב-0.2% לעומת תחזיות של מדד שיזנק ב-0.5% עד 0.7%, פשוטה ומעט מוזרה הפעם: ירידה משמעותית במחירי הטיסות והנופש בחו"ל.
ולא רק זאת. מדובר הפעם במדד רע במיוחד לשכבות החלשות, כיוון שמוצרים המהווים נתח משמעותי בסל הצריכה שלהן דווקא התייקרו מאוד: מחיר הפירות הטריים, שההיצע שלהם פחת מאוד בשל נטישת רבים מאזורי הגידול בגבול לבנון, זינק בחודש אחד בלבד, מאי, בשיעור שיא של 10.3%. גם מחירי ההלבשה האמירו ב-2.4%.
2 צפייה בגלריה
yk13963646
yk13963646
פירות טריים 10.3%+ | צילום: ערן גרנות
מחירי הטיסות לחו"ל, שעלו על רקע מיעוט הטיסות של החברות הזרות מאז השליש האחרון של 2023 בשיעור משמעותי וכעת, עם ריבוי הטיסות החוזרות לארץ, צנחו למחירים סבירים יותר - גם זה כנראה צפוי להשתנות ערב טיולי החופש הגדול, וההתייקרויות שבדרך.
2 צפייה בגלריה
yk13963645
yk13963645
(נסיעות לחו"ל 7.4%- | צילום: יריב כץ)
מעבר לתעתועי מחירי הטיסות, מדד המחירים לצרכן ללא סעיף הדיור עלה ב-0.3%, מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-0.2% ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.1%. מאז ראשית 2024 עלה מדד המחירים לצרכן כבר ב-2.0%, כאשר בחישוב שנתי זאת אינפלציה של יותר מ-4.5% ב-12 חודשים ואת הנתון הזה מכירים היטב בוועדה המוניטרית של בנק ישראל. לכן הפחתת ריבית ב-8 ביולי נראית למרות "הפתעת המדד הנמוך" רחוקה למדי, מה עוד שמדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה כבר ב-2.3% ולמעשה היה מחייב דווקא את העלאת הריבית, אלמלא המלחמה והרצון של בנק ישראל בימים קשים אלה לסייע למשקי הבית ולעסקים.
לעומת כל זאת אף אחד לא הופתע מכך שמחירי הדירות בישראל המשיכו לזנק. מלחמה? טילים? רוכשי דירות להשקעה בצפון הארץ שממשיכים לשלם משכנתה בלי שוכרים בעקבות הפינוי? שוק הדיור ממשיך לפרוץ גבולות, ובחודשים מרץ-אפריל טיפס מדד מחירי הדיור בשיעור של כמעט אחוז, בהמשך למגמה דומה בחצי השנה האחרונה, ועליות מחירים נצפו בכל המחוזות, גם במחוז צפון. הבעיה היא שהתייקרות המדד הנוכחי היא רק תחילתה של מגמה, ובענף מעריכים שמחירי הדירות ימשיכו לטפס בעקבות המחסור בעובדים, הירידה בהיצע יחידות הדיור והעלייה העקבית בביקושים למגורים.