הפתעה גדולה עם פרסום מדד המחירים לצרכן: המדד לחודש מאי עלה רק ב-0.2%, בדיוק כמו בחודש מאי בשנה שעברה, ומתחת לתחזיות האנליסטים שצפו עלייה של בין 0.5% ל-0.7%. בשל כך, קצב האינפלציה השנתי נשאר על 2.8%, ועדיין עומד ביעד אותו הציבה הממשלה (1%-3%).
לעומת המדד שהפתיע לטובה הבשורה הרעה מגיעה מכיוון מחירי הדיור שאחרי שנעצרו לתקופה ארוכה חזרו למגמת עלייה שנמשכת כבר כמה חודשים. על פי מדד מחירי הדיור של הלמ״ס מחירי הדיור בחודשים מרץ-אפריל השנה עלו ב-0.9% לעומת החודשיים שקדמו להם (פברואר-מרץ). זאת בהמשך לעלייה דומה במדד הקודם. מפילוח לפי מחוזות עולה כי עליות מחירים נרשמו בכל המחוזות, כאשר מחוז חיפה מוביל בהתייקרות הדירות. מחוז חיפה (1.6%), מחוז תל-אביב (1.1%), מחוז דרום (0.9%), מחוז ירושלים (0.8%), מחוז מרכז (0.6%) ומחוז צפון (0.5%).
1 צפייה בגלריה
מדד מחירי הדירות
מדד מחירי הדירות
מדד מחירי הדירות
(צילום: שאטרסטוק)
בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מרץ-אפריל 2024 לעומת מרץ-אפריל 2023, עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי זינק ב-2.1%. בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים בכולם, ושוב מחוז חיפה מוביל עם 6.6%, מחוז צפון (3.7%), מחוז דרום (3.6%)ֿ, המחוזות ירושלים ומרכז (1.9%) ומחוז תל-אביב עם עלייה שנתית של 0.1% בלבד.ֿֿ
מדד מחירי הדירות החדשות בחודשים מרץ-אפריל עלה גם הוא בשיעור של 0.9% לעומת החודשיים הקודמים. מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-25.1% בתקופה הקודמת (פברוא-מרץ 2024) לשיעור של 21.7% בתקופה הנוכחית. מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית עלה ב-0.8%. ואילו מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד בשיעור של 0.3% בלבד, זאת לעומת ירידה משמעותית יותר של 1.6% במדד הקודם ושל 2.1% במדד שלפני כן.
בשכר הדירה החודשי עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.5%, ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם שבהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 3.7%.
אחת הסיבות לעלייה המחודשת במחירי הדיור היא הירידה בהתחלות הבנייה. כבר בסוף שנת 2023 הציגו התחלות הבנייה של דירות חדשות ירידה של כ-9% ביחס ל-2022 בעקבות השבתת מרבית אתרי הבנייה באוקטובר השחור בשל המחסור בעובדים. ירידה נרשמה גם במספר היתרי הבנייה שהונפקו, ונתונים דומים נראה, ככל הנראה, גם בשבוע הבא, עם פרסום נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס לרבעון האחרון של 2024. הבעיה היא שהתייקרות המדד הנוכחי היא רק תחילתה של מגמה, ובענף מעריכים שמחירי הדירות ימשיכו לטפס בעקבות המחסור בעובדים, הירידה בהיצע יחידות הדיור והעלייה העקבית בביקושים למגורים. לכך יש להוסיף את הנתונים ממדד המחירים לצרכן הנוכחי, שהציגו עלייה במדד תשומות הבנייה, אשר עלה בחודש האחרון בחצי אחוז וב-12 החודשים האחרונים ביותר מאחוז, ואשר עלול להתגלגל לכיסם של רוכשי הדירות.

מחיר הפירות הטריים זינק

במדד שפורסם בשישי נרשמו עליות מחירים בולטות בסעיפי: פירות טריים שעלו ב-10.3%, הלבשה והנעלה שעלו ב-2.2%, מזון ותרבות ובידור שעלו ב-1.0%, כל אחד, שונות שעלו ב-0.5% ודיור וריהוט וציוד לבית שעלו ב-0.4%, כל אחד. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים שירדו ב-2.4% ותחבורה - ב-1.7%.