המחץ

ניצחון בין דורי
נו, כולם דיברו על הילדים של נבחרת ספרד, ובסוף החברים המבוגרים הראו מה הם יודעים. הספרדים החליפו זהויות עם גרמניה מבחינת סגנון הכדורגל – וזה הצליח לשתיהן, כי אחרי הפתיחה הגרמנית העוצמתית, ספרד נראתה לא פחות מסוכנת ב-0:3 ענק על קרואטיה. ומי הבקיעו? אלבארו מוראטה בן ה-31, פביאן רואיס (28) ודני קרבחאל (32), שעשה זאת גם בגמר הצ'מפיונס.
2 צפייה בגלריה
yk13963746
yk13963746
(מוראטה קופץ מעל סוטאלו | צילום: Lisi Niesner, רויטרס)
אבל אי-אפשר להתעלם מלאמין ימאל. חודש לפני שימלאו לו 17 הוא פתח בהרכב והפך לשחקן הצעיר בתולדות היורו, ובתוספת הזמן של המחצית הראשונה גם למבשל הצעיר באליפויות אירופה עם כדור יפהפה לקרבחאל. יש לו כל כך הרבה ביטחון ויכולת, מה שבלט עוד יותר מול שחקן הגנה איכותי כמו יושקו גבארדיול שרדף אחריו באגף (יש פער של הגראנד קניון ביכולות של ההגנה והתקפה הקרואטית – מרכז ההגנה גרוע, והרבה מהאוהדים אומרים ששני הבלמים הכי טובים שלהם הם המגינים).
2 צפייה בגלריה
yk13963744
yk13963744
קרבחאל מודה ללאמין על הבישול | צילום: Julian Finney, גטי אימג'ס
זה היה משחק מאוד מוזר: יחסי כוחות מאוד מאוזנים, קרואטיה אפילו סיכנה את השער ולא הייתה רעה בכלל, אבל הספרדים פגעו כמו סטף קרי מהעונשין. בכל פעם שדומיניק ליבאקוביץ' היה צריך למתוח איברים, הוא הוציא את הכדור מהרשת. בדיוק ההפך מספרד של העשור האחרון, שהתקשתה להחזיר לעצמה את השליטה בענף בגלל שלא הפכה את הכדורגל היפה לשערים. הספרדים, שלא זוכים להערכה מספקת, שיחקו חכם, לחצו ולא קרה כלום, ואז הם נתנו לקרואטים להתקדם ויצרו רווחים אותם ניצלו בצורה מושלמת. השליטה של ספרד בתוצאה הייתה מקבילה לשליטה הקרואטית ביציעים – איזה קהל פנטסטי! אבל שערים הם כפתור ה"השתק" הכי טוב ל-50 אלף קרואטים.
כשקרואטיה כבר הייתה אמורה להבקיע, אונאי סימון הדף את הפנדל של ברונו פטקוביץ' (80). החלוץ כבש מהריבאונד, אבל השער נפסל בגלל שהמבשל איבן פרישיץ' נכנס מוקדם לרחבה. אולי מול אלבניה ואיטליה זה ייראה אחרת, אבל ספרד פשוט הייתה יותר מדי חדה הפעם. ולוקה מודריץ' שהחזיק 65 דקות חלשות? אולי זה טורניר אחד יותר מדי.
ספרד: סימון, קרבחאל, לה נורמנד, נאצ'ו, קוקורייה, רודרי (86 סובימנדי), רואיס, פדרי (60 אולמו), ימאל (86 טורס), וויליאמס (67 מרינו), מוראטה (67 אויארסבאל). קרואטיה: ליבאקוביץ', סטאנישיץ', שוטאלו, פונגראצ'יץ', גבארדיול, ברוזוביץ', קובאצ'יץ' (65 סוצ'יץ'), מודריץ' (65 מריו פשאליץ'), מאייר, קראמריץ' (72 פטקוביץ'), בודימיר (56 פרישיץ').

השליטה

החיזוק מבולוניה
שווייץ הרגילה את הקהל לשמות די קבועים בטורנירים הגדולים האחרונים, בעיקר ג'רדאן שאקירי, והיה מרענן לראות שחקנים פחות מנוסים בזירה הבינלאומית פותחים אתמול את משחקי הנבחרת בבית 1 מול הונגריה. מוראט יאקין ידע מה הוא עושה: בולוניה, הפתעת העונה באיטליה שתשחק בשנה הבאה לראשונה בליגת האלופות, נהנתה מאוד משלושה שווייצרים, והם הביאו את אותה היכולת למדים הלאומיים: הקיצוני השמאלי דן אנדוי, הקשר רמו פרוילר, ובעיקר מישל אייבישר ששלט באופן אבסולוטי במרכז המגרש וסיים עם שער ובישול נהדרים. החלוץ קוואדוו דואה מלודוגורץ ערך רק הופעה אחת בנבחרת, שהגיעה לפני פחות משבועיים, ובשנייה כבר כבש את השער הראשון.
ה-1:3 היה משקף מאוד. הונגריה לא נראתה מוכנה במחצית הראשונה, בה שווייץ הצדיקה את השלט המקניט שהניפו חלק מאוהדיה: "פונדו יותר טוב מגולאש". גם כשהונגריה הצליחה לצמצם מהראש של ברנבאש וארגה, שווייץ השתלטה מיד מחדש על המשחק והוכיחה שהיא תקבע מה יקרה בו – למרות שגם שחקניה לא ציפו שמי שיבשל את השלישי לבריל אמבולו בתוספת הזמן יהיה דווקא הבלם ההונגרי וילי אורבן. שווייץ נראית כמו הפייבוריטית למקום השני, גם בלי שאקירי שבכלל לא שותף, הונגריה כנראה תשקול שוב בפעם הבאה אם ישראל היא יריבת האימון הכי טובה שיש.
הונגריה: גולאצ'י, פיולה, לאנג (46 בולה), אורבן, סאלאי (79 דרדאי), קרקז (79 אדם), א. נאגי (67 קליינהייזלר), שאפר, שאלאי, סובוסלאי, וארגה. שווייץ: זומר, וידמר (68 סטרג'יו), שר, אקאנג'י, רודריגז, אנדוי (86 רידר), ג'אקה, פרוילר (86 סיירו), אייבישר, וארגס (74 אמבולו), דואה (68 אמדוני).

ההתפרצות

החמישייה הפותחת
את הטורניר פתחה גרמניה בשישי בערב עם 1:5 על סקוטלנד בהופעה מטורפת באיכותה, שאחריה מי שלא ייחס למאנשאפט חשיבות כבר הודה שהם מועמדים לגיטימיים לזכייה. הדבר היחיד שאפשר לומר לזכותה של סקוטלנד, שבניגוד ל-200 אלף אוהדיה לא נחתה בגרמניה, הוא שהנבחרת הצליחה להבקיע שער בלי לאיים אפילו פעם אחת על מנואל נוייר, שזה הישג יפה למדי.
השערים המוקדמים של פלוריאן וירץ וג'מאל מוסיאלה גמרו את הסיפור, ומשם השאלה הייתה רק מה יהיה ההפרש, כי המארחת לא הרפתה לרגע. עבירה מזעזעת של הבלם הסקוטי ראיין פורטיוס – כניסה בשתי רגליים לקרסול של אילקאי גונדואן – הביאה להרחקתו ול-0:3 מפנדל של קאי האברץ לפני הירידה להפסקה. יוליאן נאגלסמן ידע שגם המחליפים שלו רעבים, והם עלו עם אש מחודשת בעיניים: ניקלאס פולקרוג שלח בומבה לחיבורים, ורגע לפני הסיום גם אמרה צ'אן כבש – יומיים אחרי שזומן לסגל בשנייה האחרונה במקום אלכסנדר פבלוביץ' החולה. השער העצמי של אנטוניו רודיגר, שהגיע במשחק בו סקוטלנד לא התקרבה ליצירת הזדמנות שתוביל למצב, נתן לקהל האורח סיבה לשמוח.
סקוטלנד לא היוותה יריב רציני, אבל השטף של גרמניה היה מיוחד, בעיקר היכולת המסחררת של מוסיאלה באגף שמאל. אם זה יימשך ביום רביעי מול הונגריה הפגיעה, המדינה תיכנס לאקסטזה.
גרמניה: נוייר, קימיך, טה, רודיגר, מיטלשטאדט, אנדריך (46 גרוס), קרוס (80 צ'אן), גונדואן, וירץ (63 סאנה), מוסיאלה (74 מולר), האברץ (63 פולקרוג). סקוטלנד: גאן, רלסטון, הנדרי, פורטיוס (הורחק 44), טירני (77 מקנה), רוברטסון, מקטומיניי, מגרגור (67 גילמור), מגין (67 מקלין), כריסטי (82 שנקלנד), אדאמס (46 הנלי).