השמועות הקשות רחשו אתמול לאורך כל היום, אבל רק סמוך לשעה 18:00 הותר רשמית לפרסום: שמונה לוחמי צה"ל נפלו אתמול בדרום רצועת עזה, אחרי שהנמר"ה (נמ"ר הנדסי) שבה נסעו התפוצץ סמוך למחנה הפליטים תל א-סולטאן, שבמערב רפיח.
מתחקור ראשוני עולה שהאסון אירע סמוך לשעה 5:15 לפנות בוקר. כוח הנדסה שהיה מסופח לגדוד של חטיבת גבעתי נלחם איתם לאורך הלילה, ויחד - על פי צה"ל - הם חיסלו כ-50 מחבלים. בסיום הפעילות עשה הכוח את דרכו בשיירת נגמ"שים אל "נקודת השהייה" - בית פלסטיני שנכבש ומשמש כעת את כוחות צה"ל.
על פי התחקיר, הנמ"ר ההנדסי היה השישי בשיירה. הנמ"רים שנסעו לפניו חלפו על הציר ללא בעיה, וכשהוא עבר אירע פיצוץ אדיר, שמקורו עדיין לא ברור. מאחר שמדובר בנמר"ה, היו בדפנותיו חומרי חבלה רבים שמשמשים את לוחמי ההנדסה בפעולתם. בין היתר, לבנות חבלה ומוקשים. כתוצאה מפיצוץ המטען, גם חומרי החבלה התפוצצו והעצימו את עוצמת הפיצוץ באירוע. עם זאת, בצה"ל טוענים שהחומרים מותקנים על הנמר"ה באופן שלא אמור לפגוע בתא הפנימי של הלוחמים - ולכן יידרש לתחקר לעומק גם את הסוגיה הזו. אמש אמר דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, שצוות מומחים יבחן את שרידי הנמ"רה. "ירי נ"ט או מטען שהוטמן גרם לאסון", אמר תא"ל הגרי.
בעקבות הפיצוץ האדיר בער הנמ"ר במשך זמן רב והמחלצים לא יכלו להתקרב אליו. רק שעתיים שלמות אחרי הפיצוץ הצליח צה"ל לגשת לכלי ולפנות אותו, והוא נגרר לאזור מאובטח בשליטה ישראלית בתוך שטח הרצועה.
זמן קצר לאחר הפיצוץ העלו בצה"ל רחפנים לאוויר בניסיון לזהות באזור מחבלים שאולי הניחו את המטען או ירו את טיל הנ"ט, אך כאלה לא אותרו.
אמש הותר לפרסום שמו של אחד מתוך שמונת חללי הנמר”ה – סרן ווסים מחמוד (23) ז"ל מבית ג'אן, סגן מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 601 של עוצבת עקבות הברזל 401. בצה"ל עידכנו שהודעות נמסרו גם למשפחותיהם של יתר החללים, אך שמותיהם טרם הותרו לפרסום.

אסון שלישי מתחילת המלחמה

האסון בנמ"ר ההנדסי אתמול מצטרף לשני אסונות קשים קודמים דומים שאירעו בתמרון: פיצוץ נמ"ר של חטיבת גבעתי מירי טיל נ"ט באזור העיר עזה בתחילת הלחימה שבו נפלו 11 לוחמים, ופגיעת טיל הנ"ט בנמר"ה בחאן-יונס, לפני כחצי שנה, אז נפלו ארבעה לוחמי הנדסה.
גם בשני המקרים הקודמים נהרגו לוחמים שנסעו בכלי המשוריין, שהכיל עשרות או מאות קילוגרמים של חומרי נפץ או אמצעים נפיצים אחרים, שהתפוצצו בעוצמה והפכו את הנגמ"ש המתקדם למלכודת מוות.
חומרי נפץ אלו, בהם נוזליים, אמורים להיות אדישים לטלטלות או לנפיצות קרובה אם הם מנוידים בצורה מסוימת ותחת כללי בטיחות מחמירים.
בין הלקחים שהפיקו בצה"ל משני האסונות הקודמים: ניוד אמצעים נפיצים ואמצעי חבלה בכלים לא מאוישים, או שימוש במינימום חיילים בתוך הכלים המשוריינים שנושאים חומרי נפץ שונים בקווי הלחימה הקדמיים. בצה"ל יתחקרו כעת אם הנמר"ה נשאה בשיירה את חומרי הנפץ לפי הכללים והלקחים שהופקו, בדגש על הפרדה ככל הניתן בין לוחמים לבין חומרי הנפץ והמוקשים.
אמש, בצאת השבת, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסון הכבד: "היום שילמנו מחיר קורע לב נוסף במלחמתנו הצודקת על הגנת המולדת. בצער עמוק, באבל כבד, אני מרכין ראש יחד עם כל אזרחי ישראל ומבכה את נפילתם של לוחמינו הגיבורים. הלב מתרסק לרסיסים לנוכח האובדן העצום. אני מחזק את לוחמינו ומפקדינו האמיצים, שחדורים במשימה הקדושה לנצח את אויבינו ולהשיב את חטופינו. כשהמחיר כל כך כבד, נזכור עבור מה אנחנו נלחמים: אנו נלחמים כדי להבטיח את קיומנו ועתידנו, אנו נלחמים כדי להשיב את כל חטופינו. לאויב המפלצתי הזה אין שום כוונה לעצור כאן. יחד עם שאר חלקי ציר הרשע של איראן, הוא ימשיך לנסות להשמידנו. אם אנחנו לא נעצור אותו - הוא לא יעצור. ולכן, אין תחליף לניצחון". אוגדה 162 ממשיכה את פעילותה ברפיח, שם חוסלו עד כה יותר מ-500 מחבלים. על פי דובר צה"ל, תא"ל הגרי, גדוד חמאס ברפיח קרוב לפירוק, וכוחות צה"ל ממשיכים במתקפה על היעדים השונים ועד כה מצאו בהם אמצעי לחימה בכמויות אדירות, בהם מטעני חבלה, רובי קלצ'ניקוב, רקטות ועוד, רובם מוחבאים באתרים אזרחיים. ישנה שליטה מבצעית מלאה של צה"ל בציר פילדלפי, הכוחות מוצאים כל העת מנהרות ופירים ולמעשה לוקחים את הנכס האסטרטגי של חמאס.