הסרטון של לוחמי מילואים בגבול הצפון משתמשים בטרבושה, כלי לחימה מימי הביניים, כדי לגרום לשריפות אצל האויב, הפך לוויראלי ברשתות החברתיות. אחד מהיוזמים של השימוש בכלי הלחימה הסביר מאיפה הגיע הרעיון, ואמר כי "צמרת הצבא בוגדים בנו". בעקבות זאת, בדובר צה"ל הבהירו כי הוא "יטופל פיקודית ומשמעתית".
א', בן 40 מדרום הר חברון, היה אחד משלושה לוחמי מילואים יוצאי פלחה"ן גולני שהשתמשו בטרבושה, כלי מצור ששימש בימי הביניים ליידוי קליעים גדולים לעבר חומות של עיר נצורה, כדי לשרוף צמחייה בלבנון. "הרעיון להשתמש בכלי הזה נבע משתי סיבות", אמר, "צמרת הצבא בוגדים בנו, בוגדים בעם ישראל, מביבי דרך גנץ, דרך כל הצמרת הביטחונית. הם יכלו לשרוף את כל לבנון ביום אחד. זה לא נובע מחוסר יכולת אלא מחוסר רצון".
1 צפייה בגלריה
yk13963843
yk13963843
(הטרבושה בפעולה | צילום: מתוך X)
בעקבות זאת נמסר מדובר צה"ל: "מדובר בהתבטאות חמורה העומדת בניגוד מוחלט לפקודות, לערכי צה"ל ופוגעת בממלכתיות של הצבא. מפקדיו של משרת המילואים יקיימו איתו בירור בנושא והוא יטופל פיקודית ומשמעתית בהתאם".
על רקע חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה, לוחמי המילואים תועדו שורפים סבך ושיחים בצד הלבנוני של הגבול, שם יש לפי הערכות הצבא עמדות לחימה מוכנות מראש של חיזבאללה ונתיבי חדירה נסתרים. חיילי המילואים הביאו את הפתרון המהיר והפשוט, אבל המהלך לא מצא חן בעיני קצינים בכירים בגזרה.
לדברי א', שנמצא במילואים מאז 7 באוקטובר, "פתחנו גוגל ובעזרת ידע טכני הבנו איך עושים את זה. אנחנו אנשים שעובדים באזרחות בעבודות טכניות, וזה איפשר לנו להבין איך משתמשים בכלי הזה. כוחות אחרים ראו כי טוב והתחילו להשתמש בו גם".
לדבריו, השימוש בכלי החל כבר באוקטובר, אך רק כעת התפרסם: "לא הופתעתי כשראיתי את זה, כי זה לא סוד. הייתה הרגשה לא נעימה כי הצבא התמכר לטכנולוגיה ולהייטק. השימוש בלואו-טק והחשיבה מחוץ לקופסה ישנו את המערכה הבאה, ובעזרת השם יביאו לעם ישראל את הניצחון'".
בתוך כך, זה היום השלישי ברציפות שצוותי כיבוי אש פועלים לכיבוי שריפות בסמוך לקיבוץ ברעם וביער ביריה שבגליל העליון. בשעות האור פעלו במרחב ביריה שישה מטוסי כיבוי שניסו לעצור את התפשטות האש, וצוותים עם לוחמי אש הגנו מפניה מהקרקע. גם הלילה הם המשיכו במאמצים.
במקביל, באזור ברעם הנתון לירי ישיר של טילי נ"ט מלבנון מתקשים כוחות הכיבוי לעצור את האש, ובעיקר עסוקים בהגנה על היישובים ברעם וצבעון וחוות המחקר החקלאית מתתיהו.
בסוף השבוע המשיכו בחיזבאללה להפגיז את הגליל והגולן. בערב שישי נפגעו שלושה בתים במטולה ופרצה שריפה גדולה שכובתה לאחר שעות. כמו כן נורו כ-11 טילים לעבר מרגליות ומטולה.
עם שחר ביום שבת שיגר חיזבאללה שני טילים לעבר בסיס מירון. בדובר צה"ל מסרו כי לא נגרמה פגיעה לכשירות המבצעית של המתחם. בשעות הצהריים תקפו כוחות האוויר של חיזבאללה באמצעות כטב"מים שחצו את הגבול ונפלו במרחב גורן. כתוצאה מהפגיעות התפתחה שריפה באזור.