אוכל: “פארינו” היא פיצרייה בלב שכונה ותיקה באשדוד שבה תוכלו למצוא פיצה נפוליטנית כהלכתה, עם שפה ומיתוג עדכניים המייצרים תרבות אורבנית מלהיבה וטעימה. יאן הרוש, הבעלים של המקום, החליט להגשים חלום ולהביא לאשדוד פיצה נפוליטנית, לאחר שהתאהב בפיצה ובכל התרבות סביבה בשכונות העממיות של נאפולי. הפיצה מעולה ומבוססת על בצק מחמצת בעבודת יד, שעובר התפחה של 48 שעות. לקח להרוש זמן רב של ניסיונות עד שהגיע לתוצאה שרצה.
לאחר אפייה בטאבון מיוחד בחום של 450 מעלות, הפיצה יוצאת עם שוליים גבוהים ואווריריים, ובמרכזה היא דקה ולחה בדיוק כמו במקור האיטלקי. יש כאן מגוון תוספות לבחירה ממיטב חומרי הגלם והקפדה יתרה, כמו למשל בפיצה סטרצ'יאטלה (במילוי של גבינת הבורטה שהרוש מכין בעצמו במקום).
2 צפייה בגלריה
yk13964179
yk13964179
(צילום: דוד קישקה)
יש פיצה שמוגשת גם עם פסטו רוקט לימוני, שמכינים כאן, וריבת עגבניות שרי ושמן זית. את הכל מורחים על הפיצה, גוזרים, מקפלים ומתענגים. בגזירה של הפיצה הקבועים של המקום כבר מתורגלים, ולחדשים פשוט מדגימים בפעם הראשונה. זו חלק מתרבות האכילה במקום, ורצון להביא עוד קצת מנאפולי אל אשדוד כך שלכל מגש פיצה מצרפים גם זוג מספריים.
עוד תמצאו בתפריט פיצה זוקיני, פיצה פורו, הכוללת גם כרישה צלויה וקרם פרמז'ן, פיצה מאייס עם תירס צלוי בחמאה ופלפל שאטה ועוד.
2 צפייה בגלריה
yk13964177
yk13964177
צילום: דוד קישקה
לצד תפריט הפיצות יש גם אופציה להזמין סלט קפרזה או סלט קיסר, ויש גם קינוחים נהדרים כולל ספוליאטלה שמכינים כאן במילוי ריקוטה, הדרים וסולת, ממש כמו במקור. יש גם ג'לטו בטעמים מפתיעים ומשתנים. אני טעמתי את גלידת הווניל, חמאת העוגיות ושמן הבזיליקום, שהייתה במרקם מושלם, מתיקות מאוזנת וטעם מרענן ומפתיע.
המיקום של העסק, בחצר הפנימית ברובע א', בלב שכונת החשמל הוותיקה, התאים כמו כפפה ליד כדי לשחזר את סמטאות נאפולי. החצר מאפשרת לצעירים ולמשפחות לשבת על ספסל או כיסאות נמוכים ולהזמין מגש פיצה, ולהרגיש רגע אחד כמו בדרום איטליה.
הרוש הוא גם איש של אנשים ודי-ג'יי, שאוהב ליצור אווירה וחיבור נכון בין אנשים, וזה ניכר בהתנהלות של המקום. לצד הפיצה פתח הרוש גם עסק נוסף בשם “פת”. בו אפשר ליהנות מקפה, ברוסקטות ומאפים, במהלך היום, ומכוס יין במחיר הוגן בשעות הערב.
רחוב: פיצה “פארינו” ממוקמת במבנה חד-קומתי עם חצר פנימית, ששימש מרכז מסחרי קטנטן שכלל בעבר מספרה וסלון כלות. המרכז שימש את דיירי שכונת החשמל, שהגיעו לכאן בסוף שנות ה-50 ותחילת ה-60. בבתים הפרטיים עם הרעפים האדומים איכלסו עובדים של חברת החשמל שהתחייבו לעבוד בתחנת הכוח בעיר לתקופה של לפחות עשר שנים. החיים המשותפים בשכונה יצרו קהילה של ממש, שגם הייתה מהראשונות לפתח חיי תרבות בעיר, כולל קולנוע ומפגשים חברתיים רבים.
היום, על אף בנייה מודרנית והתחדשות עירונית, אפשר עדיין ליהנות מהאווירה הפסטורלית ומהחן הנוסטלגי שיש כאן. השכונה ממוקמת ברובע א' של העיר וקרובה מאוד לקו החוף ולטיילת. אני מציע להגיע ביום רביעי, יום שבו מתקיים השוק המסורתי של אשדוד זה עשרות שנים ברחבת החניון של חוף לידו. תמצאו בו סוחרים מכל סוג, מבגדים וכלי בית, דרך חומרי ניקוי ועד כמובן פירות וירקות, תבלינים ודברי מאכל שונים.
האווירה בו תוססת והוא גדול ורחב לעומת שווקים אחרים. אפשר לטייל לאורך הטיילת ולהגיע אל אחד החופים של העיר, המתהדרת בחופים בעלי תו התקן ''הדגל הכחול'', המבטיח סטנדרט של ניקיון אבל גם מציע פעילויות חינוכיות לקהילה, תחזוקה שוטפת ונגישות לנכים.
פארינו. האשל 9, רובע א', אשדוד. טלפון: 08-6176648