זה היה ציוץ שגרתי שפירסם אתמול דובר צה"ל בערבית, סגן-אלוף אביחי אדרעי: "במסגרת המאמצים המתמשכים של צה"ל להגדלת היקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה, ולאחר דיונים עם האו"ם ועם ארגונים בינלאומיים, הוחלט כי החל מאתמול ועד להודעה חדשה בין השעות שמונה בבוקר לשבע בערב תופסק פעילות צבאית טקטית ומקומית למטרות הומניטריות בכביש מכרם שלום לרחוב סלאח א-דין וצפונה ממנו".
ההחלטה, כך אמר אמש גורם ביטחוני בכיר, התקבלה בעקבות הנחיה של הדרג המדיני - ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו - לאפשר את זרימת הסיוע ההומניטרי, כדי להילחם בטענות להרעבה ברצועת עזה. לדברי הגורם, הפעולה התגבשה על רקע החשש מההחלטות הצפויות של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ובית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. אלא שגורמי הימין בממשלה, ואחריהם גם נתניהו, מיהרו למתוח עליה ביקורת. "מי שהחליט על 'הפוגה טקטית' לצורך מעבר הומניטרי, במיוחד בשעה שטובי חיילינו נופלים בקרב, הוא אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו", תקף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "לצערי מהלך זה לא הובא בפני הקבינט והוא מנוגד להחלטותיו. הגיע הזמן לצאת מהקונספציה ולהפסיק את הגישה המטורללת וההזויה שרק מביאה עלינו עוד הרוגים ונופלים".
בישיבת הממשלה אתמול התייחס נתניהו לנושא: "שמעתי על זה הבוקר בתקשורת - ואמרתי שזה לא מקובל עליי ולא תואם איתי. זה לא היה על דעתי, יש עכשיו בירור שמתקיים בנושא. אנחנו חושבים איך לנתב מחדש את הסיוע ההומניטרי".
עוד הוסיף נתניהו: "יש לנו מטרות למלחמה, והן לא השתנו. כדי להגיע ליעד של חיסול היכולות של חמאס קיבלתי החלטות שלא תמיד היו מקובלות על הדרג הצבאי. יש לנו מדינה עם צבא ולא צבא עם מדינה".
הגורם הביטחוני הבכיר אישר אתמול שייתכן שנתניהו וכך גם שר הביטחון יואב גלנט לא ידעו על הצעד הטקטי, וככל הנראה באמת שמעו עליו רק אתמול בבוקר, אך בפועל ההחלטה התקבלה בעקבות הנחיית הדרג המדיני להקל על הכנסת הסיוע ההומינטרי לרצועה.
בצה"ל מיהרו להבהיר: "אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה, הלחימה ברפיח נמשכת". בפועל,
משמעות ההחלטה היא שכוחות צה"ל ימשיכו לתקוף קרקעית בשעות הפעילות העיקריות בלחימה - שעות היום - בשכונות המעטפת של רפיח שבהן פרוסה אוגדה 162, כמו שאבורה ותל אל-סולטאן. רק בציר שבין מעבר כרם שלום למעבר רפיח, ובקטע מציר האורך הראשי טאנצ'ר, לא תהיה לחימה בשעות היום, כך שיווצר חלון רצוף של 11 שעות בכל יום עבור משאיות לנוע במעבר כרם שלום ולצאת ממנו.