מפחדים מהיועמ"שית? למרות שה-ההצעה של משרד הביטחון להארכת גיל הפטור ללוחמי מילואים הופצה ביום שישי לקראת ישיבת הממשלה אתמול, ההצעה לא עלתה בסוף לדיון. על אף שבלשכת ראש הממשלה טוענים כי היא לא הייתה אמורה לעלות לדיון מלכתחילה, מתברר שחוות דעת שפירסמה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הייתה זו שגרמה להחלטה שלא להעלותה לדיון.
בחוות דעתה בעניין ההצעה כתבה היועמ"שית כי "יש מניעה משפטית להכביד על המשרתים מבלי לצמצם את אי-השוויון" - אך שהיא תומכת בהארכת הוראת השעה שמעלה את גיל הפטור באופן זמני בשלושה חודשים, כדי "לא לפגוע בביטחון המדינה".
חוות דעתה עומדת בניגוד להצעה המקורית ולפיה הוראת השעה להעלאת גיל הפטור ממילואים תוארך בחצי שנה. במשך שלושת החודשים הללו, לדבריה, מערכת הביטחון תנקוט צעדים לצמצום הפגיעה בשוויון בנטל.
בהמשך, לאחר ישיבת הממשלה, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים. השבוע, או בשבוע הבא, תעלה ההצעה לאישור בכנסת.
1 צפייה בגלריה
yk13965596
yk13965596
צילום: אפי שריר
ההצעה שבה הייתה אמורה לדון הממשלה היום מהווה למעשה הארכה של הוראת שעה שתוקפה היה אמור לפוג בסוף החודש. אותה הצעה העלתה את גיל הפטור "באופן זמני" עד סוף החודש, והממשלה ביקשה להאריך את תוקפה עד סוף 2024 (ולאחר מכן ביכולתה להאריך אותה שוב ושוב).
אם תאושר בכנסת, המשמעות היא שגם בשלושת החודשים הקרובים מילואימניק שאינו קצין יצטרך לשרת עד גיל 41 במקום עד גיל 40 - וקצינים יצטרכו לשרת עד גיל 46 במקום 45. המשרתים בתפקידים המיוחדים יישארו במילואים עד גיל 50, במקום 49. ההסדר האמור, לפי החוק, יחול רק על חיילים המשרתים כלוחמים - למעט בנסיבות חריגות.
ההחלטה להאריך את שירות המילואים לצד הארכת הפטור לחרדים גררה ביקורת חריפה מצד האופוזיציה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף בהפגנה בקפלן בשבת את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כשנהרגו ארבעת חיילי גבעתי היינו בכנסת, בהצבעה על חוק הגיוס. כל הכנסת כבר ידעה וכולנו היינו במצב רוח קשה. ואז הרמנו את הראש - וראינו את החיוך. על מה הוא חייך?!"
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר ברשת X: "ההצעה המבישה שתעלה בממשלה היא רמיסה של העיקרון הכי בסיסי ביהדות - כל ישראל ערבים זה לזה".
גם ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי הגיב, ותהה: "כמה אפשר להמשיך לדרוך על המילואימניקים שמחרפים את נפשם עבורנו מעל 200 ימים השנה? רק בשבוע שעבר הקואליציה הצביעה בעד חוק שיפטור את אחינו החרדים משירות צבאי".