האגדה: הנס של כריסטיאן

כאילו זה יכול היה לקרות אחרת.
1 צפייה בגלריה
yk13965234
yk13965234
(אריקסן, אחרי השער | צילום: AP Photo/Matthias Schrader)
דקה 17, תרגיל הוצאת חוץ מבריק של דנמרק. יונאס וינד החליק את הכדור בעקב, וכריסטיאן אריקסן בעט לפינה של יאן אובלאק. שלוש שנים וארבעה ימים אחרי שלקה בדום לב על המגרש בקופנהגן במשחק הפתיחה של הדנים מול פינלנד ביורו הקודם, קשר מנצ'סטר יונייטד – כעת עם קוצב לב בגופו – כתב מחדש את הסיפור של עצמו. כמו שאיש לא זוכר כמעט שפינלנד ניצחה במשחק ההוא 0:1, בקרוב לא יזכרו שדנמרק יצאה מאוכזבת עם 1:1 מול סלובניה אתמול בבית 3. הדבר החשוב, עם כל הציניות, הוא באמת האגדה הספורטיבית יוצאת הדופן הזו.
מאז היורו ההוא אריקסן עשה הכל כדי לחזור לשחק כדורגל. אחרי ההתאוששות בבית החולים הוא עבר את הניתוח במהרה, והיה קשה להאמין למראה העיניים כאשר שמונה חודשים אחרי אותה התמוטטות, הוא עלה מחדש לשחק במדי ברנטפורד. בגיל 30, הוא בנה שוב את הקריירה. אריקסן גם חזר מהר למדי דנמרק, ואפילו שיחק במונדיאל האחרון, אבל הקאמבק לאליפות אירופה הוא משהו אחר לגמרי. ועוד להבקיע מיידית במשחק הראשון, אחרי מה שקרה במשחק הראשון ההוא? רק בכדורגל.
דנמרק שיחקה אתמול טוב יותר מאשר בהופעה הרעה בגביע העולם, אבל עדיין לא נראית כמו הנבחרת שהגיעה לחצי גמר היורו האחרון. ההבדל העיקרי הוא הירידה ברמת המגינים התוקפים, ששינו אז משחקים. התיקו היה מוצדק, וסלובניה שסיימה חזק מאוד קיבלה אותו דווקא מכדור אדיר של המגן השמאלי האלמוני אריק יאנז'ה, שחקן גורניק ז'אבז'ה הפולנית. התיקו הראשון בטורניר – או כפי שייזכר באמת, היום בו אריקסן סגר מעגל.
סלובניה: אובלאק, קארניצ'ניק, דרקושיץ', ביול, יאנז'ה, צ'רין, אלשניק (75 סטנקוביץ'), סטויאנוביץ' (67 ורביץ'), מלאקאר (75 צלאר), שפוראר (95 ברקאלו), ששקו (95 קורטיץ'). דנמרק: שמייכל, בה, כריסטנסן, אנדרסן, וסטרגור, קריסטיאנסן (78 מיילה), יולמן (89 דילייני), הויביירג (83 נורגור), אריקסן, וינד (83 דולברג), הוילון (83 פולסן).

המהפך: תיקון טעות

ב-21 ביוני, בפולקספארקשטדיון בהמבורג, המארחת מערב-גרמניה הובילה 0:1 על הולנד בחצי גמר היורו. רונלד קומאן השווה, ומרקו ואן באסטן השלים מהפך בדקה ה-88 בדרך לגמר ולזכייה היחידה של הולנד בתואר גדול בהיסטוריה. ההולנדים ממש אוהבים את המגרש הזה.
אתמול, באותו המקום, אותו קומאן (הפעם בתפקיד המאמן) נקלע לפיגור מול פולין. השוויון הגיע די מהר, אבל הולנד נתקעה שם – עד שוואוט וחהורסט עלה מהספסל, ותוך שתי דקות סידר לה מהפך (83) וניצחון 1:2 בבית 4.
קומאן קיבל החלטות לא טובות עד שתיקן בחילופים. ג'ורג'יניו ויינאלדום התבגר ועבר פציעות, אבל עדיין עדיף על ג'ואי פירמן וירדי סחאוטן החלשים, מומחה בהצטרפות מקו שני שהוביל לשינוי חיובי; צ'אבי סימונס היה צריך לשחק במרכז; ג'רמי פרימפונג חייב לפתוח; אבל העיקר הוא וחהורסט, מאחר שסגנון המשחק בו בחר קומאן מתאים לחלוץ 9 קלאסי. הוא הביא מיידית תנועה וטאץ' של סקורר כדי להשלים את המסירה של ניית'ן אקה האדיר, שבישל את שני השערים.
לפני כן, קודי גאקפו השווה ל-1:1 אחרי שער מוקדם של אדם בוקסה, שהחליף בהרכב את רוברט לבנדובסקי הפצוע. הקפטן אמור לחזור למשחק הבא, כשבינתיים פולין קיבלה טעימה מהעתיד בלעדיו – הרבה פחות חדה, אבל בעלת פוטנציאל, בעיקר הקיצוני השמאלי ניקולה זאלבסקי.
הולנד: ורברוחן, דומפריס, ואן דייק, דה פריי, אקה (87 ואן דה ון), פירמן (62 ויינאלדום), סחאוטן, ריינדרס, סימונס (62 מאלן), גאקפו (81 פרימפונג), דפאי (81 וחהורסט). פולין: שצ'סני, פרנקובסקי, בדנארק, סלאמון (86 ברשינסקי), קיביור, זאלבסקי, רומנצ'וק (55 סליש), זיילינסקי (78 פיוטרובסקי), אורבנסקי (55 שבידרסקי), ס. שימנסקי (46 מודר), בוקסה.