אם קיוויתם לשכוח קצת מהצרות בביקור בחוף הים, כדאי שתשימו לב לידיעה הבאה: מדוזות רבות הגיעו לאחרונה לחופי ישראל, והן צפויות להגיע לכל חופי הארץ. הנחילים מגיעים תמיד מכיוון דרום לצפון, ולכן הבחינו בהם לראשונה בחופי דרום הארץ. כרגע אזור חיפה עדיין נקי יחסית ממדוזות, אבל לא לאורך זמן.
ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי מאוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי רופין, הסביר כי "בשנה שעברה הייתה לנו שנה חריגה. לא היו לנו מדוזות בקיץ. ולאחר מכן קיבלנו חורף עם המון מדוזות, ומדוזות ענק. הייתה לנו הפסקה קצרה באביב ובדיוק השבוע נכנס נחיל צפוף של חוטיות נודדות, המדוזה הכי נפוצה. בשבוע הקרוב כל החופים הולכים להתמלא במדוזות. חופי הדרום כבר מלאים, ובשבוע הקרוב יגיעו גם צפונה".
1 צפייה בגלריה
yk13965070
yk13965070
(נדדה יותר מדי. מדוזה על החוף השבוע | צילום: קובי קואנקס)
אז מה חשוב לדעת אם באנו במגע עם המדוזות? ד"ר אדליסט מסביר כי "יש דרכים להימנע מהמדוזות. אפשר לשים חליפת צלילה או גלישה כדי להגן על עצמנו מהצריבות. בנוסף, יש גם קרם הגנה שמגן על הצריבות. אם נצרבתם - שטפו במי ים בלבד והתייחסו לצריבה כמו כווייה. משחות כמו אלוורה ועוד יספיקו. לא חומץ, לא שתן, לא חול".
ומה גורם למדוזות להופיע? "אנחנו עדיין לא ממש יודעים", אומר ד"ר יואב להן, חוקר בבית הספר למדעי הים. יש שנים, אנחנו לא מבינים למה, שהנחילים לא מופיעים בהן. אנחנו יודעים שהן נסחפות עם הזרם אבל גם שוחות". בינתיים, לפחות במפרץ אילת, המתרחצים מוגנים.