נשבר שיא כל הזמנים בייצוא הביטחוני של מדינת ישראל - יותר מ-13 מיליארד דולר בשנת 2023 (כ-49 מיליארד שקל), עלייה של חצי מיליארד דולר לעומת שנת 2022. מדובר בנתון הגבוה אי פעם ובשנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא חדש בהיקף היצוא הביטחוני. במהלך השנה הצליחו התעשיות הביטחוניות לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם, בהם גם עסקאות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. היקף הייצוא הביטחוני הישראלי הוכפל בתוך חמש שנים.
בפילוח המכירות לפי תחומים, נרשם זינוק בייצוא של מערכות הגנה אווירית, שעמד על 36% מהיקף העסקאות, לעומת 19% בשנת 2022. מכ"מ ומערכות ל"א (11%), אמצעי ירייה ושיגור (11%), כלי טיס מאוישים ואוויוניקה (9%), תחמושת וחימוש (8%), תצפית ואופטרוניקה (5%), כלי רכב ורק"מ (5%), מודיעין מידע וסייבר (4%), מל"טים ורחפנים (4%), מערכות תקשוב וקשר (4%), לוויינות וחלל (2%) ופלטפורמות ומערכות ימיות (1%). נתוני היצוא הביטחוני לפי פילוח גיאוגרפי: אסיה והפסיפיק, כולל הודו (48%), אירופה (35%), צפון אמריקה (9%), אמריקה הלטינית (4%), מדינות הסכמי אברהם (3%) ואפריקה (1%).
נווית זומר

פשרה בייצוגית: ישראכרט תזכה לקוחות ב-12 וחצי מיליון שקל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר אתמול הסכם פשרה במסגרתו ישראכרט ופועלים אקספרס יזכו לקוחות בהחזר של חודש דמי כרטיס ממוצעים. מדובר בפיצוי כולל של כ-12.5 מיליון שקל. במסגרת הבקשה לאישור ייצוגית שהוגשה בשנת 2019 נטען כי החברות גובות עמלת דמי כרטיס מבלי להודיע על כך כביכול עובר לתחילת גביית העמלה ומבלי שניתנה הודעה ברורה על כך כנדרש. בנוסף, נטען בבקשת האישור כי כאשר החברות מבצעות השבה ללקוחותיהן כשהן גובות מהם כספים, ההשבה אינה משוערכת כנדרש על פי חוק פסיקת ריבית והצמדה. מנגד טענו החברות כי הן פועלות כדין ומעדכנות את לקוחותיהן בדבר תחילת גבייה דמי הכרטיס כחודשיים לפני תחילת הגביה. המבקש עו"ד גיא רשף מסר בתגובה: "אנו שמחים על התוצאה המצוינת בהליך, ועל ההשבה המשמעותית שכל ציבור לקוחות ישראכרט ייהנה ממנה".
ליטל דוברוביצקי