1. מה אומדן הנזק עד כה בצפון הארץ? "מדובר עד כה בסדר גודל של כ-17 אלף דונם יער שנשרפו בעוצמות שונות, ועוד מאות דונמים שנשרפו בגבול לבנון. האזור מוגדר כרגע כשטח צבאי סגור ואין לנו יכולת לאמוד את הנזק שם. כואב הלב לראות מה שקורה אבל אני מאמינה שנדע לשקם הכל בחזרה".
2 צפייה בגלריה
yk13970520
yk13970520
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2. מה העלות הכספית של פרויקט השיקום? השתילים יגיעו מהארץ או מחו"ל? "עוד מוקדם לקבוע את האומדן הכספי כי האירוע לא הסתיים. בהערכה גסה עלות דונם שיקום עומדת על כ-7,000 שקל. גידול השתילים נעשה בארץ במשתלת גולני".
3. מי ישתול, יש בכלל מספיק ידיים עובדות או שיישארו אזורים רבים שלא ישוקמו? "מרבית השיקום יתבסס על תהליכים טבעיים ונטיעות, ויתפרס על פני מספר שנים. מניסיון העבר, בשיקום השריפות לאחר מלחמת לבנון השנייה נעזרנו במתנדבים. זה אתגר לאומי וציוני חשוב".
2 צפייה בגלריה
yk13969522
yk13969522
צילום: אפי שריר
4. נכון לעכשיו, מה גודל הנזק בהשוואה לשריפות במלחמת לבנון השנייה? "לצערנו, חלק רב משטחי השריפה ניזוקו כבר בשריפות העבר והדבר מאט את תהליכי השיקום. כרגע הנזקים ביערות כפולים מהיקף הנזקים שהיו במלחמת לבנון השנייה".
5. מה הקשיים שקיימים בכיבוי השריפות? "לאחר שבועיים אינטנסיביים של כיבוי שריפות יער הפקנו לקחים בהיערכות מתוגברת וניוד כוחות כיבוי צפונה, לטיפול באירועים שמתגלגלים לתוך הלילה. השילוב של המצב הביטחוני ותנאי מזג האוויר מחייב לשנות תפיסה ולהקים יחידה ארצית ייעודית לכיבוי שריפות יער".