בוועידת השלום שנערכה בשווייץ בסוף השבוע השגיה אוקראינה תמיכה מרשימה מעשרות מדינות, וארה"ב ומדינות נוספות הבטיחו להמשיך ולסייע לה במלחמה מול רוסיה, אך ישנה סוגיה שמהווה אתגר משמעותי עבור האוקראינים, וגם הסיוע המערבי לא מהווה לו פתרון - המחסור בכוח אדם לוחם.
אחד מהאתגרים הגדולים של צבא אוקראינה בחודשים האחרונים הוא מציאת מענה למחסור החמור בכוח אדם, שמקשה מאוד על הצבא להגן על עמדותיו לאורך קו החזית הארוך בדרום ובמזרח המדינה, מול יתרון רוסי משמעותי.
1 צפייה בגלריה
yk13966685
yk13966685
(צילום: גטי אימג'ס)
חוק הגיוס החדש שנחקק בחודשים האחרונים וצווים של הנשיא זלנסקי היו אמורים להגדיל את מכסות הגיוס, אך בפועל המצב נותר מורכב. לפיכך החליטו הרשויות במדינה לנקוט בטקטיקה שאפיינה דווקא את האויב הרוסי - שחרור אסירים, כולל כאלה שהורשעו בביצוע פשעים חמורים, וגיוסם ליחידות לוחמות בחזית. מאז אימוץ חוק הגיוס החדש בפרלמנט האוקראיני בחודש שעבר, שוחררו קרוב ל-3,000 גברים מבתי הכלא באוקראינה.
חוק הגיוס החדש קובע שאסירים שישוחררו, יגויסו ויוכשרו, ישלחו רק ליחידות בקו הקדמי לקרבות מול הרוסים. העובדה שאוקראינה נוקטת בצעד שכזה מלמדת על עומק הקושי למצוא עוד חיילים כשירים, בעיקר כשזלנסקי ממשיך לסרב לגייס גברים מתחת לגיל 25.
בניגוד לרוסיה, לא כל אסיר אוקראיני יכול להתגייס - מי שהורשע ברצח של יותר מאדם אחד, ביצע מעשי אלימות מינית או הפר את חוקי הביטחון הלאומי - לא יגויס. כל אסיר שנרשם לגיוס חייב להיות כשיר פיזית, לעבור בחינה פסיכולוגית ולא להיות מבוגר מ-57, מה שיאפשר לו לשרת לפחות שלוש שנים לפני שיגיע לגיל הפטור של 60. בנוסף, שלא כמו ברוסיה, שבה גיוס האסירים אורגן בתחילה ע"י קבוצת שכירי החרב של "וגנר", האסירים האוקראינים מגויסים לצבא הרשמי וזוכים לאותן ההטבות כמו חיילים בשירות סדיר.
בנוסף לגיוס אסירים ממשיך הצבא האוקראיני לאתר ברחבי המדינה צעירים בגיל גיוס המנסים להתחמק מהצבא ואף להימלט מהמדינה. בשבועות האחרונים פורסמו ברשתות החברתיות סרטונים של קציני גיוס ש"צדים" גברים בגילאי גיוס ומנסים לקחת אותם בכוח למרכזי הגיוס. למרות שלא פעם מתרחשות תקריות אלימות במצבים הללו, האוקראינים דבקים בשיטה, בגלל המחסור החמור שלהם בלוחמים.