נכון לאתמול בלילה, הפעם האחרונה שחיזבאללה לקח אחריות על תקיפה כלשהי לעבר ישראל, הייתה ביום שבת סביב השעה 14:00 - אז טען שפגע בבסיס בגבול באמצעות נחיל כטב"מים. גם כמות התקיפות הישראליות פוחתת, אבל הן לא הופסקו לחלוטין. אתמול חיזבאללה הודיע על פעיל נוסף משורותיו שחוסל, מוחמד מוסטפא איוב, מהעיירה סלעא בדרום לבנון.
1 צפייה בגלריה
yk13966728
yk13966728
(השליח הוכשטיין בפגישתו עם נשיא המדינה הרצוג, אתמול | צילום: דוברות הנשיא)
שעות אחרי החיסול, פירסם צה"ל תיעוד מהפגיעה באיוב - שאותו הגדיר "פעילי מרכזי ביחידת הרקטות והטילים של יחידת נאצר בחיזבאללה". לפי צה"ל, "בחודשים האחרונים הוא היה מעורב בקידום מתווי ירי רקטות לעבר אזרחי מדינת ישראל, ועסק בקידום ותכנון מתווי טרור מדרום לבנון לעבר שטח מדינת ישראל".
למרות השקט הרגעי, חיזבאללה, ככל הנראה, לא שינה את מדיניותו שלא לעצור את הלחימה בצפון כל עוד צה"ל ממשיך להילחם ברצועת עזה. סיבה אפשרית לשקט היא חג הקורבן - שכולל גם תפילות המוניות של תושבי דרום לבנון.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג וראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגשו אתמול - בנפרד - עם שליחו של נשיא ארה"ב למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין. השליח האמריקאי הגיע כחלק מהמאמצים להביא לפתרון דיפלומטי בצפון, אבל גם בישראל וגם בארה"ב מבינים שעבודתו תלויה בעיקר בדבר אחד - הפסקת אש בעזה. אם זו לא תקודם, הוא יכול רק להכין הסדר שיביא לרגיעה בזירה הצפונית - ולקוות לעסקת חטופים שתעצור את האש. הוכשטיין לא הביע אופטימיות בעניין החזית הדרומית. "אמרנו לישראל: אל תכנסו לרפיח ונכנסתם לרפיח - אז מה התוכנית?", הוא אמר. "עכשיו אתם חייבים לגבש אסטרטגיה ותוכנית לעזה ביום שאחרי רפיח - אחרת זה מקטין משמעותית את היכולת להגיע להסדר בצפון".
השליח המיוחד של ביידן המשיך לביירות, שם נפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה חביב.
מאחורי סדרת הפגישות עומד חשש אמריקאי כבד מאוד מהידרדרות למלחמה רב-זירתית. האמריקאים מזהירים שגם "מלחמה מוגבלת" עלולה לצאת משליטה, ובמצב כזה היא עלולה להכניס לזירה גם את איראן והמיליציות השיעיות.
בתוך כך, נתניהו הודיע על ביטול קבינט המלחמה, הפורום שהוקם לדרישת גנץ בחודש אוקטובר. זאת, למרות הלחץ האמריקאי להימנע מכך. הדיונים יתקיימו בקבינט המורחב, אבל ההערכה היא שנתניהו ימשיך לכנס ישיבות מצומצמות - תחת ההגדרה של “התייעצויות” - שמהן ימודרו בן גביר ושר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ’.