ארה"ב ובנות בריתה במערב מזהירות כי סין מגבירה את הניסיונות לגייס טייסים צבאיים לשעבר מערביים ואנשי שירות אחרים כדי להכשיר טייסים משלה. כך נאמר בהודעה יוצאת דופן שפירסמו אתמול חמש המדינות המרכיבות את ברית המודיעין המכונה Five Eyes ("חמש עיניים"), שבה חברות ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד, שחולקות ביניהן מידע מודיעיני ברמת הסיווג הגבוהה ביותר.
פרסום ההודעה מצביע על הדאגה הגדולה במערב מכך שסין מנסה לתקן את אחת מנקודות התורפה הצבאיות שלה: מיומנות טייסים ויכולות טכניות להתמודד עם טקטיקות של חילות אוויר מערביים. טייסים מאומנים מהמערב יכולים ללמד אנשי צבא סינים הכל, החל מטקטיקות לחימה אווירית ועד איך לנחות על נושאת מטוסים. כסף כמובן אינו מכשול עבור הסינים, ומדינות "חמש עיניים" חוששות כי טייסים לשעבר רבים במערב עשויים לקחת את העבודה. "הפנטגון תמיד מצפה שהטייסים שלנו יקיימו את הסטנדרטים שלפיהם הם מאומנים, ושישמרו על הכשרתם ספציפית לארה"ב", אמרה דוברת הפנטגון, סברינה סינג, "יש כאן סיכונים לביטחון הלאומי".
1 צפייה בגלריה
yk13968107
yk13968107
(מטוסים של חיל האוויר הסיני | צילום: AFP)
ההודעה של "חמש עיניים" מזהירה כי בייג'ינג משתמשת בחברות פרטיות מערביות - שלעיתים קרובות מסתירות את קשריהן עם הצבא הסיני - כדי למשוך טייסים מערביים, ליצור איתם קשר באמצעות ציידי ראשים או אתרי רשת מקצועיים ולהציע "חוזים משתלמים והזדמנות להטיס מטוסים אקזוטיים".
הנושא פרץ לתודעת הציבור באוקטובר 2022, כאשר טייס קרב לשעבר, האמריקאי דניאל דוגאן שהתאזרח באוסטרליה, נעצר באשמה כי לימד טייסים סינים כיצד לנחות על נושאות מטוסים. הוא מוחזק בכלא מאובטח באוסטרליה, וארה"ב ממתינה להחלטה סופית מהתובע הכללי לגבי הבקשה להסגרתו.