עוצרים נשים מבוגרות תוך הפעלת כוח וזעקות "הצילו", תופסים למפגין בשיער בעודו מרותק לקרקע ומטיחים מוחים על הכביש כשמכת"זית מופעלת לעברם. עוד ועוד תיעודים קשים של אלימות משטרתית הגיעו מההפגנה שהתקיימה שלשום בדרישה להקדמת הבחירות, שהחלה מול הכנסת והסתיימה מול ביתו של ראש הממשלה עם תשעה עצורים. שלושה מתוכם פונו לבית החולים, כולל גבר בן 60. התיעודים מצטרפים למקרים נוספים בתקופה האחרונה, ומציירים תמונה מבהילה.
5 צפייה בגלריה
yk13968363
yk13968363
ד"ר טל וייסבאך שנפצעה ממכת"זית, אתמול | צילום: יאיר שגיא

העדויות הקשות: "קפצו עליי והכו אותי"

במהלך ההפגנה נפגעה ד"ר טל וייסבאך, כתוצאה מפגיעה של מכת"זית ישירות בעינה. בראיון ל"ידיעות אחרונות" היא שיחזרה את מה שקרה: "באתי בתור רופאה, הייתי עם וסט עם ציוד רפואי ושוטטתי בקהל. עד אותו רגע עם המכת"זית, הכול מבחינתי היה על מי מנוחות. צעדנו ברחוב עזה כלפי מטה במורד הרחוב ומלמטה ראינו מכת"זית שמגיעה מלפנינו. יש לציין שלא היה שום שוטר בשטח שבא לדבר איתנו, להסביר לנו אם עשינו משהו לא בסדר.
"הסתובבנו והלכנו בכיוון הנגדי. פתאום הרגשתי את הזרם החזק לגב. עפתי באוויר ונחתתי על הגב, וככה הפנים שלי היו מול המכת"זית, בעקבות הנפילה. חטפתי זרם ישירות לעין וזו התוצאה".
5 צפייה בגלריה
yk13968224
yk13968224
(לופת בצוואר)
5 צפייה בגלריה
yk13968533
yk13968533
שוטרים גוררים את רגב חמיאל, שלשום
במשך הלילה שהתה ד"ר וייסבאך במיון עיניים במרכז הרפואי שיבא. "יש לי שריטה בלחמית. העין שלי בצקתית וסגורה ויש לי המטומה כחולה. אני לא יכולה לפתוח את העין. זה ייקח זמן".
היא הוסיפה כי "עד השבוע, עד התקופה האחרונה, חשבתי שצוות רפואה וצוות משטרה הולכים יד ביד, לשמור ולטפל באזרחים. עכשיו אני לא לגמרי בטוחה באיזה צד המשטרה".
הרן יקיר תועד באחד הסרטונים מההפגנה כששוטרים מושכים בשערו. "השוטרים החליטו באופן שרירותי לעצור אותי", סיפר, "הם קפצו עליי, משכו לי בשיער והכו אותי. בדרך לניידת הם צעקו עליי 'יא בן זונה'. כל זאת למרות שהם אלו שהרביצו לי. לא עשיתי שום דבר מלבד למחות כמו בכל הפגנה".

עימותים גם בדרבי: "הורסים את הספורט"

אלימות מצד שוטרים נרשמה שלשום גם במשחק האליפות בין מכבי תל-אביב להפועל תל-אביב. בעקבות הדלקת האבוקות במשחק הקודם בסדרה, ולאחר קבלת מידע מודיעיני על הכוונה להבריח אבוקות גם במשחק השלישי - החליטה המשטרה לאסור על אוהדי הפועל ת"א להכניס ציוד עידוד ודגלי פריסה.
5 צפייה בגלריה
yk13968221
yk13968221
מושך בשיער
האוהדים האדומים החלו להגיע לאולם והתורים התארכו. הם הסכימו לוותר על רוב הציוד, אך רצו להכניס תופים ליציע ונתקלו בסירוב. בין השוטרים לאוהדים נוצר עימות, שהסלים אחרי שהמשטרה החליטה להכניס פרשים לאזור שבו המתינו. האוהדים טענו כי בנוסף, שוטרים נכנסו גם לאולם ופינו אוהדים.
5 צפייה בגלריה
yk13968378
yk13968378
פרשים בתוך קהל האוהדים, שלשום בת”א | צילום: עוז מועלם
ליטן, אוהדת הפועל ת"א, סיפרה: "נכנסנו פנימה, התיישבנו, לא עשינו בלגן, היינו שקטים. באיזשהו שלב הגיעו חבר'ה בחולצות שחורות, תפסו אותנו ואמרו לנו: 'אתם באים איתנו עכשיו'. הם חנקו נער, התחילו לצעוק עלינו. מאבטח או שוטר גרר באלימות אוהד שאמר שהוא פוסט-טראומטי. המשטרה הורסת את הספורט בישראל".

המשטרה: "רואים בחומרה את הפרות הסדר"

בתגובה לטענות על האלימות הקשה, מסרה המשטרה כי חלק מהתיעודים הם חלקיים וכי היא "רואה בחומרה את הפרת הסדר וההתפרעות האלימה שהייתה ברחוב עזה. כל זה התרחש, לאחר שהמשטרה איפשרה במשך שעות את חופש המחאה ואת התהלוכות שתואמו מראש ואף איבטחה אותן. חופש הביטוי אינו החופש להבעיר שריפות, אינו מתיר לפרוץ מחסומי משטרה, אינו מאפשר לתקוף שוטרים ואינו נותן לגיטימציה לאמלל את תושבי האזור בשעת לילה מאוחרת בעשן, ברעש חריג בעוצמתו ובהתפרעות משוללת כל רסן המבוצעת בניגוד לחוק".
על האירועים בדרבי אמר מפקד מרחב איילון, תנ"צ חיים בובליל, כי "בעקבות הסלמה במשחקים הראשונים הגדלנו את כמות השוטרים ועשינו הגבלות ציוד עידוד. כל עוד ההתנהלות של האוהדים הייתה תקינה, לא הייתה לנו סיבה להיכנס לתוך הקהל. אבל יש לנו אחריות לשלום הציבור".