האש בצפון התחדשה אתמול אחרי שקט יחסי של שלושה ימים. מערכות כיפת ברזל יירטו שלושה כטב"מים של חיזבאללה בגליל המערבי, שעות לאחר שארגון הטרור לקח אחריות על תקיפה של יעד ישראלי, לראשונה מאז שבת. במקביל חיזבאללה פירסם תיעוד יוצא דופן של כטב"ם המכונה "הודהוד" – דוכיפת בעברית – שצילם לכאורה סטי"לים בנמל חיפה, שכונות בקריות, את מתחם ביג, מפעל של רפאל – וגם תיעד מעקב אחר רכב נוסע. על פי ארגון הטרור, הוא שב ממפרץ חיפה על עקבותיו.
תשע דקות של צילום איכותי, בצבע ומגובה לא רב במועד לא ברור: בצה"ל יצטרכו לבחון את יכולות ה"הודהוד", שלא היה מוכר בישראל – ולבדוק איך בכלל הצליח לחצות בחזרה כשהוא שלם. בישראל חושדים שמדובר ב"מבצע השפעה" מטעם חיזבאללה, אירוע שמטרתו להפחיד את תושבי חיפה – אולי לקראת הרחבת הירי בצפון.
3 צפייה בגלריה
בסיס חיל הים
בסיס חיל הים
בסיס חיל הים
בסרטון מופיע פירוט לכאורה של המתקנים במפעל רפאל – כולל מתקנים של כיפת ברזל, מחסני מנועים רקטיים, מתקני קלע דוד ומכ"ם. בקריות צילם הכטב"ם את שכונת סביוני ים בקריית-ים, מגדלים, מרכז מסחרי וחנות "אושר עד".
בחלק שבו מצולם נמל חיפה תועדו האנגרים של ספינות, מבנה של בסיס חיל הים, מבנה לכאורה שמשתייך ליחידת ילת"ם, מבנה נוסף שמשתייך לכאורה ליחידת הצוללות, רציף 9, מבנה של שייטת 7, סטי"לים וספינת הסיוע הלוגיסטי "בת ים". לטענת חיזבאללה, צולמו גם סירות דבורה, סער 6 וסער 5. גם מכלי דלק שמוצבים בנמל תועדו, ולצידם מה שתואר כ"מכלים כימיים", המתקנים הפטרוכימיים בנמל.
3 צפייה בגלריה
yk13968195
yk13968195
ספינות טילים
מערכות ההגנה האוויריות של חיל האוויר זיהו את הכטב”ם ועקבו אחריו, אולם החליטו שלא לתקוף אותו משום שלא היווה איום ובשל חשש שיירוט לא מוצלח או שברי היירוט יפגעו באזרחים במרחב. מדובר בחישוב מקצועי של ניהול סיכונים.
ראשי הערים ותושבים בחיפה ובקריות נשמעו מוטרדים מהסרטון, שמטרתו לזרוע בהלה. ראש העיר חיפה, יונה יהב, אמר: "ארגון הטרור היושב בלבנון מנסה להפעיל טרור פסיכולוגי על תושבי חיפה והצפון. אני דורש מהממשלה להביא תוכנית להגנה על חיפה ולמצוא פתרון צבאי על מנת להסיר את האיום מצפון. הרמטכ"ל והפיקוד הבכיר של צה"ל לא טרחו מאז תחילת המלחמה לבקר בחיפה ולשמוע על הצרכים שלנו".
3 צפייה בגלריה
yk13968614
yk13968614
שכונת מגורים
אחת השכונות שנראו בסרטון היא סביוני ים בקריית-ים, הסמוכה למפעל רפאל. מדי, תושבת השכונה, אמרה: "מטריד מאוד שחיזבאללה מצליחים לצלם אותנו מלמעלה בכזו קלות. המיקום שלנו הוא אסטרטגי ולכן אנחנו לא שקטים לגמרי. הם מנסים להפחיד אותנו, אסור לנו להתעלם מהאיומים שלהם".
עוד אתמול, כלי טיס של חיל האוויר תקפו חוליות שיגור כטב"מים מהיחידה האווירית של חיזבאללה. דובר צה"ל הוסיף כי היחידה הובילה עשרות פעולות באמצעות כטב"מי נפץ ואיסוף כנגד ישראל וכוחות צה"ל. אתמול נרשמו יירוטים בחופי נהריה, כברי, סאסא וקריית-שמונה.