אומרים שכל אליפות היא מתוקה, אבל הצלחת שהניפה מכבי ת"א שלשום היא הרבה מעבר לעוד תואר. לא רק בגלל האמוציות שהשתוללו סביב סדרת הדרבי, לא רק בגלל היריבות המסורתית עם הפועל ת"א – האליפות הזו מהווה אקורד סיום לאחת העונות המטורפות שעבר המועדון מאז היווסדו. אבל זהו, המסע נגמר, ואחרי יומיים-שלושה של חגיגות, הצהובים יצטרכו להתחיל לחשוב קדימה – וזה הולך להיות חתיכת כאב ראש.
בזמן שהיריבות ביורוליג כבר התחילו להתחמש, במכבי ת"א יצטרכו לבנות הכל, כולל הכל, מחדש. לא קוסמטיקה, לא עיצוב פנים – שיפוץ כללי. והפעם, הרבה יותר משנים עברו, המשימה למצוא מחליפים לכוכבים שרצו יחד שנתיים תהיה מורכבת במיוחד.
2 צפייה בגלריה
yk13967750
yk13967750
(צילום: עוז מועלם)
ההנהלה תצטרך לפתוח את הכיס יותר מתמיד כדי לשכנע זרים מוכחים להגיע למדינה ששקועה במלחמה. הבעיה היא שהכיס הזה הצטמק מאוד בשנה האחרונה בשל אובדן הכנסות כבד בעקבות אי-הגעת אוהדים ומכירת מינויים ליורוליג. ואם לתרגם את הצרה למספרים, מדובר על גירעון של 40 מיליון שקל, שצפוי לגדול כל עוד המלחמה נמשכת, כאשר במכבי נערכים להמשיך לקיים את משחקיהם הביתיים ביורוליג בבלגרד.

הבסיס התפרק

מה שכבר ריחף באוויר בשבועות ואפילו בחודשים האחרונים הפך אתמול לעובדה, כשווייד בולדווין (בדרך לפנרבחצ'ה) ולורנזו בראון (פנאתינייקוס) – שני שחקנים שעליהם קמה ונפלה מכבי ת"א בשנתיים האחרונות – הודיעו רשמית על עזיבה.
המטרה במכבי ת"א בקיץ הקודם הייתה לשמר את הסגל, ואכן לא פחות משמונה שחקנים המשיכו, כולל הארכת חוזים תוך כדי תנועה – יציבות שלא אפיינה את המועדון בעשור האחרון. הצהובים רצו שקט לכמה שנים טובות, אלא שהמלחמה טרפה את הקלפים, והם מוצאים את עצמם חוזרים, בעל כורחם, להרגלים הישנים.
האמון בשחקנים הקיימים עבד בגדול. מכבי הגיעה פעמיים למשחק חמישי ומכריע על העלייה לפיינל-פור היורוליג, הישג שבשנים האחרונות היה בגדר חלום עבור המועדון, וזכתה בשתי אליפויות.
מובן שבולדווין ובראון הם לא האחרונים ברשימה. בונזי קולסון, שגם מחזיק בחוזה מובטח לעונה הבאה, צפוי לעבור לאנאדולו אפס או לפנרבחצ'ה שמעוניינות בו. העוגן בצבע, ג'וש ניבו, כבר סיכם במילאנו וישתכר פי שניים מאשר במכבי ת"א, 1.7 מיליון דולר לעונה.
במועדון הצהוב מבינים את הרצון של השחקנים הללו לעזוב, הם ליוו אותם לאורך העונה בטוב וברע, ראו מקרוב את ההתמודדות האישית שלהם בשגרה שנכפתה עליהם. "במובן מסוים זה עצוב", הודה המאמן עודד קטש. "זה עצוב מאוד ברמה הספורטיבית. יש פה שלד שיכול היה לקחת את המועדון הזה להישגים גדולים, אבל זה חלק מהמחיר שאנחנו משלמים – כמובן בפרופורציות הנכונות".
מבחינת בולדווין, לדוגמה, הפנייה מפנר הגיעה בדיוק בזמן. על פי הדיווחים, הטורקים הציעו לו חוזה לשנתיים בשכר של 2.7 מיליון יורו לעונה – כך שמדובר בשדרוג כלכלי משמעותי מאוד. גם בראון, למרות הירידה החדה ביכולת העונה, צפוי ליהנות משכר מכובד ביוון. בכלל, התחושה במכבי היא שהרכז די מיצה כאן, ושהפיצוי שיתקבל על שחרורו משרת את האינטרסים של המועדון, שזקוק לכסף כמו אוויר לנשימה.

חוסר ודאות

"יש הרבה שחקנים שרואים את מכבי במבנה הנוכחי שלה ורוצים להגיע", סבור קטש. "כולם יודעים שבזכות ההצלחה שלהם כאן, שחקנים המשיכו לחוזים יותר גדולים. מכבי הוכיחה בשנתיים האחרונות שהיא מועדון שטוב לשחק בו, כזה שמשדרג קריירה של שחקן, ועל זה אנחנו בונים. נצטרך לשלב בין שחקנים שרוצים להתקדם למועדון גדול לבין כאלה ששיחקו כאן ויודעים מה זה לחיות בת"א – שיודעים שזה לא כמו שזה נראה כלפי חוץ".
ובאמת מסקרן לגלות אילו שמות מכבי תצליח להנחית כאן במצב הביטחוני הנפיץ. שחקני היורוליג כבר מכירים את הסיטואציה שבה מכבי מארחת בבלגרד ונאלצת לטוס לארץ שוב ושוב, והשאלה הגדולה היא אם מישהו מהם ירצה להיות חלק מהכאוס הזה – בטח אם יש לו אלטרנטיבות אחרות לא פחות טובות. מי שכבר נמצא במו"מ עם הקבוצה הוא גארד הפועל ירושלים ליוואי רנדולף.
"חיינו שנה שלמה בחוסר ודאות, אנחנו צריכים להמשיך להתמודד עם זה", הוסיף המאמן. "פה נמדדת מערכת. נכון שלא יהיה קל להשאיר או להחתים שחקנים, אבל המועדון מכוון לשם ורוצה להיות דומיננטי. כן, ברור שיהיו כמה שחקנים שלא ירצו להתמודד עם הסיטואציה של המלחמה ושאולי לא נשחק בבית, אבל גם קבוצות בספרד נאלצות לעבור טיסות פנימיות של מספר שעות".

החלום של סורקין

במכבי האמינו שלפחות בגזרת הישראלים יהיה להם קצת שקט בקיץ, אבל זה לא ממש המקרה. תמיר בלאט החליט לממש את סעיף היציאה שלו, למרות שבין הצדדים מתנהלות שיחות על שדרוג השכר והארכת החוזה. המכה הקשה באמת קשורה למצטיין העונה וסדרת הגמר, רומן סורקין, שמחזיק בחוזה מובטח לעונה נוספת בשכר של 450 אלף דולר, אך עם סעיף יציאה ל-NBA. בגיל 27, סורקין החליט שזה הזמן לנסות את מזלו בליגה הטובה בעולם, גם אם לא יקבל שם חוזה מחייב. במכבי עוד לא ויתרו עליו, וינסו לפתות אותו להמשיך.
2 צפייה בגלריה
yk13967752
yk13967752
בדרך ל־ NBA ? סורקין | צילום: עוז מועלם