יום שלישי היה יום עבודה שגרתי בכנסת. פעילות הוועדות התקיימה כמתוכנן. בוועדת החוקה, חוק ומשפט התקיים דיון סוער על "הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (בחירות רבני עיר, רבנים אזוריים, רבני יישוב ורבני שכונות), התשפ"ג-2023". בוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל התקיים דיון חשוב לרגל ציון יום הסטודנט תחת הכותרת: "המוסדות האקדמיים בקו האש – אופן ההתמודדות העכשווית במכללת תל-חי ומכללת ספיר בדגש על פתרונות ומעטפות שלמות לסטודנטים בשנת הלימודים הנוכחית". מוקדם יותר, בעשר בבוקר, התקיימה ישיבה מיוחדת של ועדת המשנה להגות יהודית במערכת החינוך. לא נמסר על מה נסוב הדיון בוועדה.
מחוץ לאולם "נגב" בקומה השנייה הונח כיבוד על שולחנות. מגשים עמוסי בורקסים, רוגעלך עם שוקולד, מאפה תפוחים וקרואסון חמאה, כריכים עם סלט טונה וחביתה, ירקות חתוכים ומגשי פירות. אנשים חטפו מכל הבא ליד, אבל העוזרת של ח"כ לימור סון הר-מלך האיצה בהם להיכנס לאולם, כנס השדולה בכנסת לחידוש ההתיישבות היהודית בחבל עזה עמד להתחיל.
4 צפייה בגלריה
yk13969447
yk13969447
(דניאלה וייס (משמאל) בכנס. "לפעול בשיטת העתק־הדבק מיהודה ושומרון" | צילום: אלכס קולומויסקי)
למעלה מ-20 דוברים התיישבו סביב השולחן. מולם תפסו את מקומם מקימי השדולה – ח"כ סון הר-מלך מעוצמה יהודית וח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית. עוד כ-30 איש תפסו מקום באולם. נדיר שהסיפור מספר את עצמו לבד. בלי תיאורים מפרכים, רקע והקשרים רחבים. מספיק להיות זבוב על הקיר. או פשוט לשבת על כיסא, לפתוח גרשיים ולרשום את הדברים בשם אומרם, כהווייתם. זה מתבקש כשהדברים כל כך ברורים ונאמרים במפורש כפי שנאמרו באולם "נגב" בכנסת ישראל. לא יעזרו הכחשות של "גורמים מדיניים בכירים", התעלמות או הדחקה. ההתיישבות בעזה וגם בלבנון, אחרי כיבוש דרום המדינה במלחמה יזומה שתפתח בה ישראל, מדוברת ברצינות ובכובד ראש בפרלמנט הישראלי.

הפלגת משפחות לעזה

ראשונת הנואמים הייתה סון הר-מלך, שסיפרה על חוויית הגירוש שלה מההתנחלות חומש שבצפון השומרון במסגרת ההתנתקות ועל הירצחו של בעלה שולי ז"ל בפיגוע. "הגירוש לווה בתחושת כאב ובגידה קשה", אמרה, "ידעתי שיום אחד זה יתפוצץ לנו בפנים".
ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית נכנס לאולם והתיישב ליד ח"כ סוכות. שתי דקות אחריו הצטרף גם שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית. "הגיע הזמן לניצחון אמת", המשיכה סון הר-מלך, "וזה יקרה רק באמצעות התיישבות יהודית משגשגת בעזה שתהיה מסר עוצמתי שישנה את משוואת ההרתעה. השדולה הזו חוצת מפלגות, היא תקדם את חזון ההתיישבות בעזה".
אחריה דיבר ח"כ סוכות: "כחבר כנסת, כחבר קואליציה, אני אומר בצער שמערכת הביטחון לא חושבת בכיוון של ניצחון, של הכרעה. ההכרעה תהיה בהתיישבות. המסר שלנו לחמאס הוא שילדים וילדות שלנו ישחקו ברחובות עזה. שמדינת ישראל חוזרת לגוש קטיף והרבה מעבר לזה, לחבל עזה כולו".
רשות הדיבור ניתנה לדניאלה וייס, המייסדת והעומדת בראש תנועת נחלה: "רציתי לפתוח בתודה, תודה לך לימור הגיבורה על היוזמה הזו, תודה לך ולך ח"כ צבי סוכות. מטרת השדולה, כפי שאני מבינה אותה, היא לקדם את נושא ההתיישבות בעזה באופן מעשי, שתוך מספר חודשים תהיה התיישבות בעזה. נדרש חזון, ובלי התעוררות ציבורית אין חזון, פעילות ציבורית והסברה. קיימנו כנס בשבי שומרון. עשינו כנס באשדוד, אליו הגיעו 800 איש. עשינו כנס גרעינים בגבעת ושינגטון. נרשמו כבר למעלה מ-600 משפחות. מדובר בלמעלה מ-2,500 נפשות שמוכנות לבוא לגור היום בעזה.
4 צפייה בגלריה
yk13969334
yk13969334
חברי הכנסת צבי סוכות ולימור סון הר־מלך. "הגיע הזמן לניצחון אמת" | צילום: אלכס קולומויסקי
"עשינו הפלגת משפחות לכיוון עזה. עשינו מסע מכוניות לשדרות וצעדה משדרות לכיוון עזה ביום העצמאות עם 50 אלף צועדים. עוד קודם לכן עשינו כנס גדול בירושלים שאליו הגיעו אלפים. בשבת הבאה, פרשת 'שלח', אנחנו עורכים אירוע הסברה בכל רחבי הארץ תחת הכותרת 'שבת עזה'. משפחות מהעוטף ושדרות תגענה לערים הגדולות בקריאה לבוא ולהתיישב בעזה.
"אנחנו מכשירים גרעיני התיישבות וברגע שיהיה אפשר, כמו שעשו בחומה ומגדל וכמו שעשו בהקמת 11 הנקודות בנגב, נעלה מיד על הקרקע. ייתכן שנתחיל בתוחמת הצפונית, היכן שהיו דוגית, ניסנית ואלי סיני, וייתכן שההתחלה תהיה בסמוך לבסיסי צה"ל בתוך עזה.
"אני אישית גרתי במחנה צבאי (מחנה קדום בשומרון - ע"ש) עד שקיבלנו אישור לצאת ולהתיישב. זה לא מרתיע אותנו. מכובדיי, יש לי למעלה מ-50 שנות ניסיון עוד מימי גוש אמונים. מאז הוקמו 300 יישובים ביהודה ושומרון, 850 אלף יהודים חיים בהם כולל בשכונות מזרח ירושלים. קראו לנו הזויים, אמרו שאנחנו משיחיים, ואנחנו לא עצרנו לרגע. אני מציעה לפעול בשיטת העתק-הדבק. את מה שעשינו ביהודה ושומרון לעשות בעזה".

לחזור גם לצור

אחרי וייס העבירה סון הר-מלך את זכות הדיבור למשה פייגלין שעלה לדבר בשיחת וידיאו שהוקרנה על שלושה מסכים גדולים. פייגלין שכל בשבוע שעבר את נכדו סמל יאיר לוין ז"ל, לוחם בסיירת גבעתי שנפל בקרב בדרום רצועת עזה. "קודם כל יישר כוח עצום", פתח את דבריו, "אני מקווה שהשדולה שלכם תכלול גם התיישבות בצפון הגליל עד הליטני..." דבריו נקטעו במחיאות כפיים של כל היושבים באולם.
ערב קודם לכן התקיים בזום "כנס לבנון הראשון של התנועה להתיישבות בדרום הלבנון". מי שעומד מאחורי היוזמה הזו הוא פרופ' עמוס עזריה, ראש תחום מדעי הנתונים והבינה המלאכותית באוניברסיטת אריאל. עזריה הקים את "עורי צפון", התנועה להתיישבות בדרום לבנון, והוא מדווח שפתח שתי קבוצות ווטסאפ שבהן חברים כבר כ-5,000 איש. בכנס עסקו בטופגורפיה של לבנון, פרופ' יואל אליצור מעפרה דיבר על לבנון בתנ"ך, ד"ר חגי בן-ארצי, אחיה של שרה נתניהו, דיבר על לבנון מבית שני ועד ימינו, וגם דניאלה וייס השתתפה בו בפאנל "מודלי התיישבות מוצלחים מן העבר ולקחים לדרום לבנון".
4 צפייה בגלריה
yk13969456
yk13969456
השר בן גביר. "חברתי לימור, חברי סוכות המתוק, דניאלה הצדיקה, אליהו החכם" | צילום: אלכס קולומויסקי
עזריה הגיע גם לכנס השדולה להתיישבות בחבל עזה ובסיומו שוחחנו. "יש מספיק אנשים שרוצים להתיישב גם בעזה וגם בדרום לבנון", אמר, "להתיישבות בדרום לבנון יש את תקדים רמת הגולן שהייתה מחוץ לגבולות המנדט הבריטי. כשזאב ז'בוטינסקי כתב 'שתי גדות לירדן - זו שלנו, זו גם כן' הוא לא כלל את רמת הגולן, ובכל זאת יהודים היום חיים ברמת הגולן. ואם אתה רוצה אני יכול להפנות אותך לתנ"ך, הייתה התיישבות יהודית בלבנון, בצור וצידון".
איך נעשה את זה בדיוק?
"במלחמה. זו תהיה מלחמה קשה, אבל חייבים לעשות אותה, חייבים. בסיומה נגרש את כל תושבי הדרום מעבר לליטני. יש שם 160-200 אלף תושבים, רובם כבר עזבו, ומי שנשאר יצטרך לעבור מעבר לליטני".
אתה באמת חושב שיהיו ישראלים שיבואו לגור שם?
"בטח, אם להתיישבות בעזה כבר נרשמו מאות משפחות אז אני בטוח שנצליח לגייס משפחות לדרום לבנון. זה גן עדן שם, מזג האוויר מושלם".
ומדרום לבנון בחזרה לפייגלין שדיבר בלהט יוקד: "השדולה הזו היא ועדת חוץ וביטחון האמיתית. קיבלנו הזדמנות גדולה במלחמה הזו. זו לא רק מלחמה על שרידותם של נחל עוז ובארי, זו מלחמה על שרידותה של הציוויליזציה כולה. חוזרים לעזה, חוזרים לדרום לבנון, בונים את בית המקדש, מה שחטפנו ב-7 לאוקטובר לא משאיר מקום לשום פתרון דרדלה".
אחרי פייגלין ניתנה הרשות לח"כ פוגל שהעלה הצעה: "כל השטח מנחל הבשור (נחל עזה ברצועה - ע"ש) צפונה יהיה להתיישבות יהודית. נשאיר שם זיכרון אחד, את בית החולים שיפא שיהפוך למוזיאון של 7 באוקטובר".
דיברה אחריו ריקי ברוך, גיסתו של אוריאל ברוך שנחטף ממסיבת הנובה ונרצח לטענת הצבא בשבי, שאמרה שהמכה הכי גדולה לחמאס תהיה לקחת להם אדמה, "זה יחזיר לנו את הביטחון ואת הכבוד שנרמס".
אחריה דחקו באחרים לדבר מהר כי הזמן קצר והרשימה ארוכה. הבא בתור היה ח"כ אריאל קלנר, שיחד עם ח"כ עמית הלוי מהסיעה שלו הגיע כדי להראות שלרעיון ההתיישבות ישנם שותפים גם במפלגת השלטון המרכזית. אחרי קלנר דיבר השר אליהו, שבתחילת המלחמה לא פסל הטלת פצצת גרעינית על עזה. מזל גדול שזה לא קרה, כך עזה ניצלה ונותרה ראויה להתיישבות. "באתי בעיקר לספוג את הרוח שלכם", אמר, "אתם התקווה של עם ישראל... המשימה של השדולה היא לחבר את עם ישראל כולו לרעיון, לסחוף אותו, לא רק את הכיפות הסרוגות ואנשי בית"ר".
4 צפייה בגלריה
yk13969452
yk13969452
הרבש"ץ דניאל. "אני אשלם על זה" | צילום: אלכס קולומויסקי
בהמשך דיבר גם מאיר דניאל, הרבש"ץ של קיבוץ נירים. דניאל פתח בהבהרה: "הנהלת קיבוץ נירים מסתייגת ומתנערת מדעותיי..."
"בינתיים", העיר ח"כ סוכות ובקהל נשמעו פרצי צחוק. "אני מתרגש להיות במעמד הזה", המשיך הרבש"ץ, "יש לי חברים ערבים, חברים בדואים, יצא לי לשבת עם מבוגר ערבי על כוס תה, פתאום הבן אדם זורק כפכף על ילד בן שש ומצווה עליו להביא לו מים. ואני מתקומם, אומר לו, 'מה אתה עושה? לא מתנהגים ככה', והבן אדם עונה לי, 'רק ככה הוא ילמד לכבד אותי'. ככה הם מתנהגים. זו תרבות אחרת, אנחנו מדברים אחרת מהם... החלום שלי הוא לראות את עזה נהיית רמת הגולן, כבושה ומיושבת, רוצה לראות את עזה מחוקה, מחוקה! עזה צריכה להימחק. בהצלחה, אני מחזיק לכם אצבעות".
"כל הכבוד על האומץ לבוא לפה", בירך אותו אחד הנוכחים, "אני אשלם על זה", ענה הרבש"ץ בחיוך.

תמונת הניצחון של יוסיאן

אחריו דיבר אליהו יוסיאן, שהוצג כחוקר איראן והמזרח התיכון, וניסה להסביר מה ערכה של האדמה אצל המוסלמים. "אצל הערבים יש משפט שאומר 'אדמתנו היא כבודנו'. לקחת את אדמתנו, לקחת את כבודנו. צריכים לקחת להם אדמה, להתיישב כמה שאפשר, אדמה שווה תמונת ניצחון, אדמה שווה הכל..." מחיאות כפיים מהנוכחים. לאולם נכנס שר התקשורת שלמה קרעי מהליכוד. הוא דיבר אחרי יוסיאן. "אני שמח וגאה להיות כאן איתכם", פתח, "זאת הרוח שצריכה להוביל אותנו. לצערי, יש כמה בהנהגה הביטחונית שרוחם אינה תואמת את רוח העם והלוחמים. אנחנו יודעים שהעם איתנו, שבשביל ביטחון צריך התיישבות יהודית, יש לנו הבטחה אלוקית שעזה גם שלנו. בעזרת השם נסיר את חרפת הגירוש, נעשה הכל שזה יקרום עור וגידים".
עו"ד אלי קירשנבאום מהפורום המשפטי של "הביטחוניסטים" והמשפטנית פרופ' טליה איינהורן ניסו זה אחר זה להסביר איך ניתן לדלג מעל המהמורות המשפטיות שמציב החוק הבינלאומי. אחריהם אבי פרחן שפונה מביתו פעמיים, מחבל ימית בסיני ומאלי סיני בצפון הרצועה, הפציר בחברי הכנסת ליישב מיידית את צפון הרצועה.
אבל גולת הכותרת הייתה הופעתו של איתמר בן גביר, שנכנס לאולם כרוח סערה מלווה בבנצי גופשטיין, שהוכנס לרשימות השחורות של הממשל האמריקאי והאיחוד האירופי ונתון לסנקציות כלכליות. זו לא עוד הופעה של שר בכנס של שדולה שכותרתה התיישבות בעזה. בן גביר הוא חבר בכיר בממשלה וחבר קבינט. לפי גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי, שפרש לפני שבועיים מהממשלה, בן גביר הוא השר המשפיע ביותר על נתניהו. "רוחו מרחפת בקבינט", אמר בראיון לערוץ 12.
כך שלהופעתו בכנס השדולה ישנה גם משמעות מדינית. עם חיוך מאוזן לאוזן פתח בן גביר בברכות: "חברתי לימור, אני כל כך גאה בך. חברי סוכות המתוק. דניאלה הצדיקה שלנו. אבי פרחן שלנו. אליהו החכם שלנו. אתם נותנים לנו את הכיוון, אנחנו מחויבים לחזור לעזה. אומרים לי, 'נחזור לגוש קטיף', ואני אומר לא רק לגוש קטיף, להתיישב בכל עזה... ויחד עם התיישבות חייב להיות עידוד הגירה. אם לא נעודד את הגירתם של האויבים שלנו, שוב נשלה את עצמנו שהם יישבו בשקט.
"יש הרבה שמסתכלים עלינו ואומרים: 'מי האנשים ההזויים האלה?' אבל מי היה מאמין שנקים ממשלה, שאני אהיה שר בממשלה, שסוכות יהיה חבר כנסת, שלימור תשב כאן? כמה התנכלו לנו, כמה רדפו אותנו. אז אנחנו צריכים להמשיך לעצב את המציאות, לא להיגרר אחריה. כשמדברים על התיישבות בעזה עם ראש הממשלה הוא לא מחובר עדיין לנושא, אבל בעזרת השם הוא עוד יהיה, הוא יהיה... גאה בכם, עם ישראל חי!" הוא קם ומיהר לצאת, הנוכחים ליוו אותו במחיאות כפיים סוערות.