"אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני יחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם יחשוב על זה. הלוואי שתעלה את המחיר ב-20%, רק ששני המחבלים יעלו" (כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף). כך מצוטט בכתב החשדות של רשות התחרות נגד אייל רביד, המנכ"ל והבעלים של רשת ויקטורי, שזומן אתמול על ידי הרשות לשימוע לפני הגשת כתב אישום בשורה של חשדות על עבירה על חוק המזון. מכתב החשדות עולה גם התחרות העזה והיריבות בין ויקטורי לבין רמי לוי.
רביד הוא לא היחיד שזומן בחשד לעבירה על החוק. גם מנהלים ברשתות יוחננוף וסופר ברקת, זומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום. הרקע: הסדרים כובלים בענף המזון וכן חשדות להתערבות מצד רביד אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים. עוד זומנו המשנה למנכ"ל יוחנונוף אלעד חרזי, בעל השליטה ומנכ"ל הרשת, איתן יוחננוף; מנכ"ל סופר ברקת אפרים תשובה. בשימוע תעמוד בפניהם האפשרות להעלות את טיעוניהם בטרם הגשת כתב אישום.

חקירה מורכבת

ההודעה בדבר השימוע באה בעקבות חקירה מורכבת שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות ביחס לחשדות לעבירות של ביצוע הסדרים כובלים בניגוד לחוק התחרות, וכן בחשד להפרות חוק המזון. כתב חשדות זה מצטרף לכתב החשדות שנשלח לויקטורי ורביד בתחילת חודש מאי, שעניינו בהתבטאויות פומביות של רביד שנעשו במטרה לאותת לכאורה לשוק על עליית המחירים בשוק.
כתב החשדות הנוכחי, כולל חמישה חשדות נוספים. חלק העוסק בהסדרים כובלים שאליהם הגיעו רביד וויקטורי ומנהליהן של רשתות השיווק יוחננוף וסופר ברקת בניגוד להוראות חוק התחרות, וחלק העוסק בהתערבות רביד וויקטורי אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים בניגוד להוראות חוק המזון.
על פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף שיחת טלפון, במסגרתה הסכימו, כי בתנאי השוק ששררו אז, כאשר אין שינוי בנתחי השוק של הרשתות, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים, מלבד המבצעים החודשיים אשר ככלל נעשים במעורבות הספקים.

הרווח על החד-פעמי

בנוסף, קיים חשד להסדר כובל בין ויקטורי לסופר ברקת: במחצית השנייה של 2021 התקבלה החלטת הממשלה שמטרתה הפחתת השימוש בכלים חד-פעמיים מפלסטיק. בהתאם להחלטה זו הטיל שר האוצר מס קנייה על כלים חד-פעמיים. המס נכנס לתוקף ביום 1 בנובמבר 2021. על פי כתב החשדות, ב-27 באוקטובר 2021 רביד התראיין בנושא. בראיון ציין רביד, בין השאר, כי צלחות חד-פעמיות שמחירן לצרכן בטרם כניסת התקנות לתוקף היה 20 שקל יעמדו על 37 שקל לאחר כניסת התקנות לתוקף. מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לראיון זה. לאחר הראיון שוחחו תשובה ורביד. והגיעו להסדר לפיו לאחר כניסת התקנות לתוקף שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד-פעמיים בהשוואה לשיעור הרווח הגולמי שלהן בתקופה שלפני כניסת התקנות לתוקף.
בסעיף התערבות אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים: על פי החשד בשלושה מקרים שונים רביד פנה לספקים שונים וביקש מהם לגרום להעלאת המחירים לצרכן של מוצריהם אצל קמעונאים אחרים. לפי החשד רביד התערב במחיר המכירה לצרכן של מוצרי ד"ר פישר אצל קמעונאים אחרים. ד"ר פישר ביקש באותה עת להעלות את מחירי המכירה שלו לויקטורי. רביד הסכים לקבל את המחירון החדש והעלה את המחיר לצרכן תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים.
בנוסף, בחודשים מאי – אוגוסט 2021 רביד התערב לכאורה מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ ברשתות רמי לוי ויוחננוף. במסגרת זו אמר לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי "מקלקל" ו"הורס" לשסטוביץ את השוק כאשר הוא מוכר במחירים זולים. רביד אף ציין ששסטוביץ צריכה "להשבית" את רמי לוי ואף הפציר בשסטוביץ שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הזולים.

מקרה בית השיטה

בנוסף, באוקטובר 2021 רביד התערב במחירי המכירה לצרכן של מוצרי בית השיטה אצל קמעונאים אחרים. בית השיטה ביקשה באותה עת להעלות את מכירי המכירה של מוצריה לקמעונאים. רביד הגיב לבקשות העלאת המחיר באמרו בין היתר: "אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר אני יחשוב על זה, כשיוחננוף יעלה מחיר אני גם יחשוב על זה..." בהודעה אחרת כתב רביד לנציג בית השיטה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, "רק ששני המחבלים יעלו", כשכוונתו לרשתות רמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים לצרכן, כתב לו רביד שאם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי".
בהמשך לכך, כשרביד עודכן שרמי לוי העלה את המחיר לצרכן במספר מוצרים של בית השיטה, העלה רביד את מחירי אותם מוצרים. יש לציין כי שלושת המקרים הם עבירות לפי החוק לקידום התחרות בענף המזון, שעניינו איסור התערבות של קמעונאי אצל ספק במחיר המכירה של מוצריו לצרכן אצל קמעונאי אחר. מדובר בכתב חשדות ראשון בהקשר של חוק המזון.
ויקטורי היא אחת מרשתות המזון הגדולות בישראל שידועה במחיריה הנוחים. היא מפעילה 68 סניפים וכמו כל רשתות המזון מכירותיה צמחו בזכות המלחמה בעזה. בדוחות הכספיים שפירסמה לרבעון הראשון של 2024, החברה הציגה עלייה של 34.2% ברווח הנקי שהגיע ל-11.3 מיליון שקל.

תגובת רביד

מבאי כוח ויקטורי נמסר: "קיבלנו את כתב החשדות וזימונם של החברה ומר רביד לשימוע ברשות התחרות. מרשינו משוכנעים שלא דבק כל רבב במעשיהם ואנו חדורי אמונה כי לאחר שנשטח עמדתנו בשימוע, תגיע הרשות להחלטה מושכלת לפיה - אין כל מקום להעמיד את מרשינו לדין ותורה על סגירת התיק".

החשדות החמורים נגד אייל רביד

מאי 2021: רביד מדבר עם נציג שסטוביץ' ומפציר בו לא לספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הזולים.
אוקטובר 2021: רביד לנציג בית השיטה: "אח שלי היקר, הלוואי שתעלה את המחיר ב־20%, רק ששני המחבלים יעלו" (מפציר בספק להעלות מחיר כדי שרמי לוי ויוחננוף יאלצו להעלות מחירים) ואמר: "אם המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי".
אוקטובר 2021: רביד והמשנה למנכ"ל יוחננוף מתאמים - יימנעו מעריכת מבצעים, מלבד המבצעים החודשיים שמציעים הספקים עצמם. המטרה: רווח גדול יותר.
נובמבר 2021: בעקבות כניסת המס על כלים חד פעמיים רביד מתאם עם מנכ"ל סופר ברקת - שתי הרשתות יעלו מחיר וישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן בהתאם לזה שלפני כניסת התקנות לתוקף.