עונת העלייה לרגל הרשמית למקומות הקדושים בסעודיה הסתיימה אתמול עם רשימה ארוכה של מתים אנונימיים ונפגעי מכות חום המאושפזים במצב קשה. ידוע על 557 בני אדם שמצאו את מותם בין הערים מכה ומדינה בזמן שהטמפרטורה הגיעה עד 52 מעלות, אולם ככל הנראה המספר גבוה בהרבה, לפחות 900. דיפלומט מצרי, למשל, טען כי 600 אזרחי מדינתו מצאו את מותם במהלך העלייה לרגל.
1 צפייה בגלריה
yk13969892
yk13969892
(עולות לרגל זוכות לצינון של מים במהלך התפילה | צילום: Saleh Salem , רויטרס)
בית החולים אל-מועיסאם באזור מכה דיווח על 557 מתים ממכות חום, מרביתם מבוגרים וקשישים. לחדר המתים הגיעו רק "בעלי תעודות" שדאגו מראש לשלם עבור "כרטיס עולה לרגל" לשלטונות סעודיה. הם קיבלו חדר במלון, קופונים למסעדות, הסעות מנמלי תעופה והתחייבות לטיפול רפואי. כאלה שהגיעו לקיים את המצווה בלי להירשם לא נכללו בדיווחים הרשמים וגופותיהם לא הגיעו לבתי החולים. בין הנספים גם רבים מירדן, הודו, מרוקו, תוניס, אינדונזיה, איראן וסנגל. הם נקברו בבתי קברות שנחפרו במסלול העלייה לרגל בין מכה ומדינה. מדובר לכל הפחות במאות הרוגים נוספים. גופות שלא עברו תהליך זיהוי נמצאו גם על הדרך.
שר הבריאות הסעודי עבד א-רחמן ג'לג'ולי הפנה כל העת קריאות לעולי הרגל להיזהר מהשמש וקרא להצטייד במים ובשמשיות שחולקו חינם על ידי השלטונות. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה הותקנו מזגני אוויר ניידים לאורך מסלולי ההליכה. אולם כאמור החום הכבד, הלחות והצפיפות של קרוב לשני מיליון בני אדם גרמו לאסון הכבד.
סעודיה טוענת כי אין ברשות הצוותים הרפואיים רשימה מלאה של שמות המתים או המאושפזים. קרובי משפחה לא מורשים להתקרב לאולמות שבהם נמצאות גופות לא מזוהות. יש לציין כי מרבית עולי הרגל הינם בעלי הכנסה נמוכה, שהמצווה שמזכה אותם בתואר הדתי חאג' נחשבת לפסגת חייהם.
באיראן נמתחה ביקורת קשה נגד סלמאן מלך סעודיה שמחזיק בתואר "שומר המקומות הקדושים". אנשי דת ותיקים בטהרן טענו ש"צריך לקחת מהפושע סלמאן את האחריות למקומות הקדושים עבור שני מיליארד מוסלמים ולהעביר אותה לידיים בטוחות יותר".