"פילוג הוא חולשה. אחדות היא תנאי לניצחון", אמר השבוע נתניהו. מילים כדורבנות. מילים נכונות. ומעניין שהמילים החשובות הללו נאמרו בדיוק כאשר כמה מהחסידים הבולטים שלו, אלה שמכונים שופרות, מגבירים את מסע הארס וההרס למען פילוג החברה הישראלית. "הקונספציה החדשה של הרמטכ"ל", טען ברדוגו השבוע, היא "השארת שלטון חמאס בעזה". דובר צה"ל, בניגוד למנהגו, פירסם הודעה נגד ברדוגו. קצת לפני כן, בנו של נתניהו, ביושבו במיאמי, מפיץ סרטון שבו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר וראש אמ"ן אהרון חליוה מכונים "שלושה כשלונות קטלניים". לפני כשלושה שבועות הפיץ ינון מגל, שופר ראשי, את סרטון ההמרדה, שבו פעיל ליכוד, עבריין לשעבר, מאיים ש"מאה אלף חיילים" יצייתו רק לנתניהו. והבן יאיר, איך לא, מיהר גם הוא להפיץ את הסרטון.
1 צפייה בגלריה
|
|
מתוך סרטון הגיטרה בבית עזתי. גם בהנחה ש־98% מהחיילים פועלים בדרך מוסרית, העולם מחפש את ה־2%
(צילום: מהטוויטר)
הם לא לבד. גורמים עוינים, בשירות ציר הרשע, מפעילים רשתות של בוטים שמפיצים מסרים של הסתה ארסית לצורך פילוג והחלשה. מלאכתם קלה. משום שיד נעלמה הופכת את הבוטים והשופרות לחזית אחת. אותם מסרים. אותן מילים. ישראלים בשר ודם. ברמזים, ולפעמים לא רק ברמזים, מפיצים תיאוריות לא רק על קונספציה, אלא גם על קונספירציה. המטרה היא בדיוק אותן דמויות, הלוי, בר וחליוה. מצרפים אותם לקפלניסטים והופכים את כולם לבוגדים.
בערוץ הבית שלהם, 14, מופיעה התגובה שלהלן: "קפלניסטים אשכנזים גרמנים שמאלנים/בוגדים גזענים" ודרושים "פרענקים טובים" ש"יטבחו אתכם עם גרזנים לטובת הMין האנושי, נא3ים ארורים" (כך במקור). זו התגובה שדורגה במקום הראשון. ייתכן שאדם מעורער בנפשו כתב את זה, אבל סביר יותר שמדובר בבוט שמופעל על ידי גורם עוין כדי להפיץ שנאה. אותו גורם עוין מפעיל אתר אחר, כביכול של ימין קיצוני, משלב בכותרתו סמל של מגן דוד ואת צלב הקרס הנאצי, ומשתמש גם הוא באותן מילים: "קפלניסטים גרמנים בוגדים". זכור לרע גם פעיל הליכוד, איציק זרקא, שאמר לפני כשנה שהוא "גאה ששישה מיליון נשרפו בשואה". וכאשר ערוץ 14 משאיר באתר את הקריאה לרצח קפלניסטים - הפסיפס מתגלה במלוא תיעובו.
אני מכיר חלק מהשופרות. הם לא מתכוונים להיות סוכני רעל. נדמה להם שמדובר רק, ואך ורק, במחלוקת פוליטית לגיטימית. אבל אנא, שימו לב: כאשר יש תיאום כמעט מושלם ביניכם לבין סוכני הכאוס שמופעלים על ידי איראן ורוסיה, גם בדברים שאתם אומרים, גם על במת ערוץ הבית שלכם - אז אתם זקוקים לחשבון נפש. הוויכוח הפוליטי לגיטימי. אפילו נחוץ. אבל ההסתה הארסית שלכם חצתה לא רק את הקו האדום. היא חצתה גם את הקו השחור.

מספרי החורבן

יום לאחר שהרמטכ"ל אמר שצה"ל זקוק גם לחרדים, ענה השר יצחק גולדקנופף בקול תרועה ש"4,000 חרדים ביקשו להתגייס מתחילת השנה, אבל 3,300 פסלתם". מנהיג המשתמטים הסתמך על ציוץ של חיים רמון. מדובר בנתון שאכן מופיע בדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת. אלא שהנתון מתייחס לגיוס מיוחד, של בני 26 ומעלה במסגרת "מסלול ב'". מדובר במסלול של שלושה שבועות בלבד, שכולל "יציאה לבסיס בכל בוקר וחזרה הביתה בכל יום". לא בדיוק גיוס ולא בדיוק שירות. מדובר בישראבלוף. רמון כבר הבהיר שמדובר ב"מסלול ב'". גולדקנופף מעדיף כמובן את ההטעיה.
כדי להבין את חומרת המצב כדאי לשים לב לשינויים במהלך העשורים האחרונים. בשנת 1974 היה מדובר ב-2.4% בלבד מבני מחזור הגיוס שקיבלו פטור מטעמי "תורתו אומנותו". בשנת 1984 - 4.8%. בשנת 1994 כבר היה מדובר ב-6.1%. בשנת 2007 - 11%. בשנים האחרונות חלה קפיצה משמעותית. בשנת 2020 קיבלו 16.4% משנתון הגיוס פטור מטעמי "תורתו אומנותו", ובשנת 2022 - 18.4%. יש חשש שהשנה נחצה את הקו של 20%. בקצב הזה, ללא גיוס משמעותי בקרב החרדים, ובהתחשב בכך שמדובר גם בהשתמטות משוק העבודה - ישראל תתמוטט. ממש כך. הצורך בגיוס חרדים לצה"ל ולשוק העבודה הוא קיומי.
התירוצים של גולדקנופף וחבריו להשתמטות הם חילול ה'. הרי חז"ל כבר קבעו שכאשר מדובר במלחמת מצווה, "אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". כן, גם נשים. והרמב"ם קבע: "כָּל הַמֵּשִׂים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חִלֵּל את השם, וּבִזָּה את התורה, וְכִבָּה מְאוֹר הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא - לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה".
ואם חברי הכנסת של הליכוד והציונות הדתית יתמכו בהמשך ההשתמטות וביזוי התורה על ידי פתרונות קוסמטיים ונכלוליים, או אפילו בפתרונות שנתמכו פעם על ידי האופוזיציה של היום - ההיסטוריה תאשים אותם בחורבנה של מדינת ישראל. לא פחות.

קטעים איתכם

לא מדובר בסרטון אכזרי. לא בדיוק פשע נגד האנושות. אבל הסרטון זוכה למאות אלפי צפיות. שלושה חיילים בתוך דירה, מן הסתם ברצועת עזה. הבלגן אדיר. ייתכן שהם ביצעו בה חיפוש. לא ברור. חייל אחד לוקח גיטרה, ומטיח אותה בראשו של חייל אחר, חבוש קסדה. הגיטרה מתנפצת כמובן, והופכת לגרוטאה. החיילים מצחקקים.
אפשר להניח שהחיילים עצמם העלו את הסרטון לאחת הרשתות החברתיות, והוא הופץ לרשתות נוספות. ייתכן שמיליונים כבר נחשפו. יאהו פירסם כתבה תחת הכותרת: "ההתנהלות האתית של צה"ל בבדיקה, בעקבות פוסטים של חיילים ברשתות החברתיות". קטעים שכאלה. הם לא יודעים. אבל יש עמותות שאוספות את הסרטונים הללו. ברשתות החברתיות יש התמחות בזיהוי הנפשות הפועלות. התיקים נערמים. כל סרטון כזה מתווסף לעדויות שכבר משמשות ועוד ישמשו נגד ישראל ובהמשך נגד לוחמים, לא רק בתעמולה ברשתות, אלא גם בטריבונלים בינלאומיים.
שאלתי חייל שסיים טירונות, בן משפחה שבעוד ימים בודדים יילחם שם על חיינו ועל חיי חבריו ועל חיי עצמו. מישהו נתן לכם תדריך לפני הכניסה לרצועה? אנחנו מוסריים, הוא אמר לי. אבל תדריך לא קיבלנו. גם בהנחה ש-98% מהחיילים פועלים בדרך מוסרית, העולם העוין מחפש רק את ה-2%. ובכל מקרה, יש הרבה מאוד דברים שחיילים לא יודעים והם חייבים לדעת. אלא שככל שבדקתי, אף אחד לא הקדיש שעת חינוך אחת, וגם לא עשר דקות, כדי לתת להם תדריך. התוצאה היא לא בהכרח פשעי מלחמה, למרות שאין מלחמה בלעדיהם, אלא שלל התנהגויות בעייתיות שחלקן עולות לרשתות החברתיות.
צריך לומר בפעם האלף ואחת: אנחנו במערכה כפולה. החזית הבינלאומית, המדינית, לא פחות חשובה. והעיוורון לחזית הזאת יעלה לנו בריבית דריבית גם בחזית הצבאית.