אחרי שבועות ארוכים שבהם התכוננה המשלחת הישראלית לפגישה עם המשלחת האמריקאית בפורום הדיאלוג האסטרטגי - החליט במפתיע הממשל האמריקאי לבטל אותו, כתגובה לסרטון שפירסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובו האשים את ארה"ב בעיכוב משלוח נשק לישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13970056
yk13970056
(ההשקעה הגדולה ירדה לטמיון. המזח הצף בחופי עזה | צילום: רויטרס, U.S. Army Central)
הפורום תוכנן להתקיים היום, ומלבד נושאי המלחמה השוטפים, עולים בו גם נושאים בוערים כמו תוכנית הגרעין האיראנית, שבה לא דנו הצדדים לעומק כבר זמן רב. ראשי המשלחת, ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר, כבר הגיעו לוושינגטון ומשלחת קצינים נעצרה בדרך.
"יש לנו זעם אדיר על הסרטון של ביבי", אמרו אתמול בכירים בממשל, "אנחנו מבינים שהוא עשה את זה רק בגלל שהברית עם הפוליטיקאים החרדים קורסת, והוא היה צריך לשנות את הנושא. ביידן עשה כל כך הרבה עבור נתניהו ושילם מחיר פוליטי אדיר, ומה הוא מקבל בתמורה מביבי? עלבונות ויריקות בפנים".
2 צפייה בגלריה
yk13970036
yk13970036
המשבר בשיא. ביידן | צילום: אי־פי־איי, Shawn Thew
הממשל הכחיש את טענות נתניהו, וטען שרק משלוח נשק אחד מעוכב בגלל חששות לשימוש בו באזור צפוף אוכלוסין בעזה, אך כל שאר המשלוחים נמשכים כרגיל. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר שהממשל עושה כל שביכולתו להבטיח שלישראל יש את הנשק הדרוש להגנה עצמית, ושהמטרה היא למנוע את התרחבות הלחימה.
הדברים של נתניהו נתפסים כהתערבות בוויכוח בין הדמוקרטים לרפובליקנים, וישנו חשש כי רה"מ יאבד את התמיכה הדו-מפלגתית ערב הנאום בקונגרס המתוכנן ל-24 ביולי. הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן כבר ציינה שלא תגיע לנאום, בטענה שנתניהו אחראי לקטסטרופה הומניטרית ואינו תומך בפתרון שתי המדינות.
גם בישראל כעסו על נתניהו. "נתניהו עשה נזק אדיר", טענו גורמים פוליטיים, "הוא לא היה צריך להוציא את המחלוקות החוצה, אלא לפתור אותן בחדרים הסגורים. הוא גם פגע בסיכוי שלו לקבל פגישה בבית הלבן כשיגיע לנאום בקונגרס. הוא צריך לשקול לא להגיע, האמריקאים רותחים מכעס".
המשבר ביחסים מתבטא בדרך נוספת: בקשותיהם של ישראלים לקבלת "גרין קארד" מתעכבות בשל תחקיר מוגבר לגבי שירותם הצבאי.
יובל, מנהל בכיר בחברת הייטק בעמק הסיליקון בארה"ב, סיים כבר את כל שלבי התהליך. בשבוע שעבר קיבל מכתב לפיו: "בטופס בקשתך ציינת כי שירת בצבא הגנה לישראל בין השנים 2005–2008. עליך להמציא לנו מידע נוסף על אודות שירותך הצבאי כדי שנוכל לקבל החלטה סופית בתיק שלך".
הוא התבקש להגיש תצהיר בשבועה המתאר את שירותו הצבאי, בו נשאל בין היתר האם שמר אי פעם על עצורים וכיצד השתמש בנשק או בחומרי נפץ. אם לא יגיש תשובות מספקות תוך 87 ימים, הוא עלול להיות מגורש מארה"ב.
הצורך לתת לרשויות האמריקאיות פרטים לגבי שירות צבאי אינו חדש, אך מדובר היה בשאלות גנריות. "כדי לקבל את אשרת העבודה לפני שנתיים עניתי על שאלות בקשר לשירות הצבאי אז הם יודעים שבסך הכל השתחררתי לפני 16 שנה אחרי שרות די בנאלי בשלישות", העיד יובל, "אבל השאלות החדשות האלה – אני בשוק. בשבילי, התחושה היא כאילו העתיקו שאלות ממשרד התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג".
בתוך כך, ארה"ב נוחלת כישלון מהדהד. המזח הצף מול חופי עזה, שאיפשר הכנסת סיוע הומינטרי דרך הים, היה אחת מההבטחות הגדולות ביותר של ג'ו ביידן. הממשל השקיע בפרויקט כמעט 300 מיליון דולר, והוא זכה לליווי צמוד של צבא ארה"ב. אלא שהמזח פעל בקושי עשרה ימים, והכניס מעט סחורה שחלקה נבזזה על ידי חמאס.
אחרי שספג נזקים כבדים בגלל הים הסוער ותנאי השטח הקשים, הוא הועבר לנמל אשדוד לתיקון, וכעת מוחזר בחזרה לחופי עזה. מבחינת האמריקאים זה הניסיון האחרון. לפי דיווחים בארה"ב, הוא יסיים את עבודתו מוקדם מהמתוכנן. אמנם אין עדיין מועד קיפול, אך כנראה שמדובר בשבועות בודדים.