היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מבהירה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש למנות את נציב שירות המדינה הבא רק לאחר שיומלץ על ידי ועדת איתור בהליך תחרותי. היועצת דחתה פנייה של מזכיר הממשלה יוסי פוקס, שביקש שהנציב ימונה באופן ישיר על ידי ראש הממשלה.
לדבריה, הליך מינוי תקין והולם של נציב שירות המדינה הבא דורש הקמת ועדת איתור בראשות שופט בדימוס של בית המשפט העליון. היועצת מזכירה כי ב-2018 סוכם שיש לבחור כך נציב נוכח מאפייניה הייחודיים של המשרה, כי חובת הנציב לפעול בממלכתיות ובאופן בלתי תלוי.
1 צפייה בגלריה
yk13969038
yk13969038
(בהרב־מיארה | צילום: יואב דודקביץ)
בהרב-מיארה מבהירה כי בהמשך לפניית מזכיר הממשלה בנושא, קיימת מניעה משפטית לכך שהנציב הבא ייבחר בהליך שבו הוא ממונה באופן ישיר על ידי ראש הממשלה ומינויו ייבדק על ידי הוועדה המייעצת למינויים בכירים. עוד פוסלת היועצת הצעה של מזכיר הממשלה שגם בוועדה המייעצת יצורף חבר שהממשלה תבחר. “הצעה זו אינה נתמכת בהנמקה מקצועית, ואינה הולמת את אופיו של התפקיד ושל סמכויותיו”.
היועצת מבהירה ש”אף שנציבות שירות המדינה היא יחידת סמך במשרד ראש הממשלה, נציב שירות המדינה עצמו עצמאי בהפעלת סמכויותיו. הנציבות היא הגורם המוסדי שאמון על שמירת טוהר המידות, המקצועיות והיעילות של כלל עובדי המדינה. לשם כך, נמסרו לנציב שירות המדינה סמכויות מרחיקות לכת בחוק המינויים ובחוקים אחרים. בידיו של הנציב נתונות הסמכויות ומופקדת האחריות לשמירת האופי המקצועי, הממלכתי והא-פוליטי של שירות המדינה בכללותו. מדובר במי שממלא תפקיד מובהק של שומר סף, שתפקודו העצמאי והא-פוליטי הוא חיוני מבחינה משטרית לשמירתו של השירות הציבורי בישראל מקצועי וממלכתי”.
נציבות שירות המדינה היא ארגון המטה האחראי מטעם הממשלה לתכנון ולניהול ההון האנושי והמערך הארגוני בשירות המדינה, אשר כולל עשרות אלפי עובדים שמועסקים בעשרות גופים ממשלתיים שונים. תפקידיה העיקריים של הנציבות הם ניהול התקנים של הגופים הממשלתיים, מינוי וקליטה של עובדים, קביעת מסלולי קידום, הכשרת עובדי מדינה וטיפול ברווחתם.
כהונתו של נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, שהחלה ב-2018, מסתיימת באוקטובר הקרוב. את המינוי של הרשקוביץ קידם נתניהו, ללא ועדת איתור. בשלב זה, אחת האפשרויות היא שהכהונה שלו תוארך. לדברי בכירים בשירות המדינה, הרשקוביץ עצמו מעוניין בהארכה.