יום אחרי נאום האיומים של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, סיפק אתמול שאול גולדשטיין, מנכ"ל חברת "נגה", החברה הממשלתית שאחראית לניהול מערכת החשמל, אמירה מדאיגה במיוחד.
בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות התייחס גולדשטיין למוכנות משק החשמל ואמר, בין השאר: "אנו לא מוכנים למלחמה אמיתית. אנו חיים, בעיניי, בעולם פנטזיונרי. הצד הטוב הוא שהשקענו המון במיגון, יחד עם חברת החשמל, בצוות משותף. אבל אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל של ישראל, הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל של ביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל. הוא לא צריך אפילו כטב"ם מצלם, הוא קורא למהנדס חשמל שנה שנייה, שואל אותו איפה הנקודות הכי קריטיות בישראל – הכול נמצא באינטרנט. ההכרה במצבנו לא חילחלה. אם המלחמה תידחה בשנה, חמש, עשר – מצבנו יהיה טוב יותר".
1 צפייה בגלריה
yk13971385
yk13971385
(צילום: אלעד גרשגורן)
גולדשטיין תיאר תרחישי פגיעה במערכת החשמל והוסיף: "אנשים לא מבינים עד כמה החיים שלנו כאן תלויים בחשמל. אחרי 72 שעות בלי חשמל - אי-אפשר יהיה לגור בישראל. אתה בודק את כל התשתיות שלנו - הסיבים האופטיים, הנמלים ולא אכנס לדברים רגישים – אנחנו במצב לא טוב".
דבריו של גולדשטיין עוררו סערה. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, מיהר לתקוף אותו בחריפות: "אמירתו בדבר חוסר חוסנה של רשת החשמל חסרת אחריות, מנותקת מהמציאות ויוצרת פאניקה בציבור. יפה יעשה אם יתמקד בניהול חברת נגה, שמאז כניסתו לתפקיד נסוגה לאחור - וזה בלשון מרוסנת".
בחברת "נגה" הבהירו: "דברי המנכ"ל לא מייצגים את ההערכות המקצועיות בחברה על מצב מוכנות משק האנרגיה בישראל לחירום".
שר האנרגיה, אלי כהן, קיים אף הוא שיחת הבהרה עם גולדשטיין לגבי הדברים שאמר. אתמול אמר השר כהן לערוץ הכנסת: "סביר להניח שאם תפרוץ מלחמה יהיה ניסיון לפגוע במתקן אנרגיה. אנחנו לוקחים בחשבון שתהיה פגיעה במתקני האנרגיה, אבל מוודאים שיש לנו מלאי ורזרבות של סולר ושל פחם. יש לנו פריסה גדולה מאוד של תחנות כוח. לא צריך להיות שאננים, אבל לא להיות בפאניקה ובהיסטריה. יש לנו מערך חירום שידע לתת מענה קודם כל לאותן נקודות אסטרטגיות".