סערה בלשכת ראש הממשלה: לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט על מינויו של מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, לתפקיד "פרויקטור הצפון", כפי שנחשף ב-ynet - גורמים פוליטיים מנסים לחבל במינוי, שנעשה רק אחרי יותר משמונה חודשים שבהם עשרות אלפי תושבים מפונים מבתיהם.
בצפון קיבלו בזעם את המאבק הפוליטי – ודרשו להוציא לפועל בהקדם את המינוי, שראש הממשלה טרם התייחס לעתידו רשמית לאחר הסערה. "בעיניי זה אבסורד שבזמן חירום הם שוב מתעסקים בפוליטיקה", תקף ראש עיירית קריית-שמונה אביחי שטרן בשיחה עם "ידיעות אחרונות". עוד טען שטרן: "הפרויקטור הזה חייב כבר להתחיל לעבוד ולהתעסק במשבר האזרחי הכי גדול מקום המדינה. בניגוד לציפיות ולהדלפות, הביאו מינוי מקצועי של אדם שמכיר את הצרכים של האזור שהוא בעל ניסיון ואמון. למה להחריב את הסיכוי לתיקון?"
4 צפייה בגלריה
yk13971089
yk13971089
(חכ"ל אסנת מארק | צילום: יואב דודקוביץ)
גם ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ הביע כעס בעקבות המאבק הפנימי בליכוד סביב המינוי. במכתב ששיגר לראש הממשלה נתניהו דרש: "תושבינו העקורים מבתיהם כבר יותר משמונה חודשים אינם ישנים בלילות ואינם יודעים את נפשם מרוב דאגה. אנו דורשים שמר כהן סקלי ימשיך בתפקידו. אל תהפכו את תוכנית הצפון ומימושה למשחק כיסאות".

פוליטיקה מאחורי הקלעים

הביקורת, שאליה הצטרפו ארגונים נוספים המייצגים את תושבי הצפון, התעוררה לאחר שחברת הכנסת לשעבר אסנת מארק, המקורבת לרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שוחחה עם כמה ראשי עיריות ואמרה להם שמינויו של כהן סקלי כפרויקטור הצפון בוטל – ללא הודעה רשמית בנושא ובניגוד לדברים של בכירים בלשכת ראש הממשלה. היא מצידה, הכחישה את הדברים.
4 צפייה בגלריה
yk13971092
yk13971092
ח"כ קטי שטרית | צילום: טל שחר
גורמים בכירים תקפו את אופן פעולתה של מארק, אותה כינו "לא פחות ממביישת". לדבריהם, "מארק, שפסלו מינויים שלה וטענה לרדיפה, מנסה לטרפד מסיבות אישיות מינוי אדם שמסכימים שהוא מוכשר".
במקביל, גם חברת הכנסת המכהנת, קטי שטרית, פועלת לבטל את המינוי, בניסיון לקדם לתפקיד את בנה, משה שטרית, המכהן כמשנה לראש עיריית בית-שמש.
ח"כ שטרית הכחישה גם היא את הדברים, ובנה התייחס לטענה באומרו: "אני במילואים בחודשים האחרונים. אין לי זמן/ יכולת/ רצון להתבחבש ולהתערבב, ובטח לא לסכל לאחרים ולדחוף את עצמי".
4 צפייה בגלריה
yk13971093
yk13971093
אבי כהן סקלי

ללא הכרעה ברורה

הגורמים הפוליטיים שמנסים לבלום את המינוי משתמשים בטיעון שסקלי "לא נאמן מספיק", ולראיה תמך במועמדותה של עליזה בלוך לראשות עיריית בית-שמש - למרות שהליכוד לא תמך בה. מנגד, בכירים בלשכת ראש הממשלה אומרים כי למרות "שנאת חינם" מצד אותם גורמים, המינוי יעבור בשבוע הבא ויאושר בנציבות שירות המדינה. לדבריהם, מאחר שסקלי הוא מנכ"ל של משרד ממשלתי צריך להסדיר את התקן שלו כפרויקטור הצפון, וזה יקרה בימים הקרובים. הם אמרו שנתניהו לא עצר את המינוי וכי ניתנה פרשנות לא נכונה לעיכוב הבירוקרטי באישור התקן.
מינויו של סקלי לראש מינהלת מטה היישום לתוכנית הצפון נעשה בהמלצת מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, ושר התפוצות עמיחי שיקלי בירך על כך. המינוי הגיע על רקע ביקורת חריפה נגד הממשלה מצד תושבי הצפון, שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה מחשש שחיזבאללה יבצע פלישה דומה לזו שביצעו מחבלי החמאס במהלך טבח 7 באוקטובר.
העקורים, שממתינים למעט ודאות, אמורים נכון לעכשיו לשוב לבתיהם ב-7 ביולי - עם תום תוקף החלטת הממשלה על מימון המלונות והדירות. במשרד רה"מ התחייבו אז כי החלטה בנושא תתקבל תוך שבוע, אך ל"ידיעות אחרונות" נודע כי כמו בפעמים הקודמות, הממשלה לא צפויה להעניק לתושבים ודאות ויציבות לטווח ארוך, שכן תאריך את שהותם לפרק זמן של שבועות בלבד.