גם ככה קיליאן אמבאפה דומה לצב נינג'ה. כל הקריירה אומרים את זה, והממים לא משקרים. אז עכשיו, עם מסכה על הפנים, אפילו לא צריך להתאמץ כדי ליצור תמונה ויראלית שתשרוף את הרשת.
לא רק שצרפת איכזבה בניצחון הדחוק על אוסטריה בו הייתה זקוקה לשער עצמי כדי לגרד 0:1, אלא שקיליאן אמבאפה שבר את האף ועוד לא ברור איך ירגיש על הדשא. האופציה של הניתוח ירדה מהפרק, בגלל שכנראה הייתה מונעת ממנו לחזור בשלב הבתים. אז הוא עטה מסכה בצבעי הטריקולור וחזר להתאמן אתמול עם החברים. ההערכה מאז המשחק מול אוסטריה הייתה שלא ישותף, היעדרות קריטית בהנחה שזה המשחק שיכריע את זהות מנצחת הבית, אבל דידייה דשאן ראה אותו מתאמן והבטיח: "זה הולך בכיוון חיובי".
1 צפייה בגלריה
yk13971363
yk13971363
(צילום: Hassan Ammar, אי-פי)
יכול להיות שזה הזמן להעביר את הפוקוס לשאר השחקנים. ביחס לנבחרת שזכתה במונדיאל 2018 והפסידה בגרסה של 2022, לא שומעים כלום על יתר הסגל. הפופולריות והיכולת האדירה של אמבאפה, אולי השחקן הטוב בעולם, הפכה אותם לפחות רלוונטיים בעיני הקהל והתקשורת. המוסכמה היא "מקסימום אמבאפה יציל את המצב", וזה באמת מה שקרה מול האוסטרים, כשאמבאפה העביר את הכדור המסוכן שמקסימיליאן וובר הסיט לרשת שלו.

ימינה, שמאלה והלאה

מבט על המשחקים האחרונים של הנבחרת מראה שנוצרה בו תלות לא בריאה, בטח במציאות בה ייתכן שלא יהיה לו נוח בהמשך היורו. הוא היה מעורב בשישה מתשעת השערים של צרפת בששת משחקיה האחרונים, ולאורך כל המוקדמות היה דומיננטי בצורה מדהימה. יותר מזה: גם הולנד שיחקה באותה בית מוקדמות, ואמבאפה אימלל אותה – צמד ובישול ב-0:4 הביתי, צמד מנצח ב-1:2 באמסטרדם. זה אותו דשאן והרבה שמות מוכרים, אבל ככל שעובר הזמן, צרפת נשענת על אמבאפה יותר ויותר.
זה יכול לפגוע בה מאוד בהמשך. קשה לסמוך על אנטואן גריזמן, שמשחק בנבחרת רחוק יותר מהשער. הקישור בכללותו לא נראה טוב מול אוסטריה, ואלמלא ההתעלות של אנגולו קאנטה שלא הפסיק לרוץ כהרגלו, היריבה הייתה שולטת לגמרי במרכז השדה. המגינים לא מספקים יותר מדי יצירתיות ותרומה להתקפה, כך שהפוקוס עובר לשתי עמדות, שני שחקנים שלא תיפקדו במחזור הראשון: עוסמאן דמבלה ומרקוס תוראם.
על הנייר, זו אמורה להיות אחת הנקודות החזקות של הצרפתים: שני הקיצוניים מהירים ויודעים להבקיע וליצור מצבים, איכויות שלא ראינו בכלל על המגרש. וכאן תיכנס לפעולה הגמישות של דשאן, אם הוא מסוגל לכך. הסיבה שמדובר בעמדות עוצמתיות של הצרפתים היא המבחר. רנדל קולו מואני, ובעיקר קינגסלי קומאן שלא שותף מול אוסטריה, הם כמאמר הקלישאה: "שחקנים שהיו פותחים כמעט בכל נבחרת אחרת". שם טמון סוד ההצלחה הצרפתי. אמבאפה לא יספיק לבדו עד הסוף, בריא או לא. המקום בו יש לצרפת את היתרון הגדול ביותר, את האופציות, הוא האגפים. השילוב הנכון יכול לפתוח את המנעול של כל הגנה. ועוד סיבה לחפש פתרונות אחרים: אמבאפה שיחק עד היום בחמישה משחקי יורו בקריירה. הוא עדיין לא הבקיע.
הולנד עשתה הרבה דברים יפים מול פולין, אבל מבט ריאלי על הנבחרות והמוקדמות מבהיר שהכל הערב תלוי בצרפת. הבעיה של צרפת היא שהכל אצלה תלוי באמבאפה.
עוד בבית 4, פולין נמצאת במצב דומה לקראת המפגש עם אוסטריה, אותו הגדירה "גמר גביע" ומקווה ששובר השוויון שלה, רוברט לבנדובסקי, יהיה כשיר אחרי שלא הופיע בהפסד להולנד. המאמן מיכל פרובייז' הפליג בשבחים: "יש הבדל גדול בין כך שהשחקן הטוב בעולם יושב על הספסל, ובין כך שאתה יכול להשתמש בו".

השלישית בעולם בצרות

סוף השבוע יסגור את הסיבוב השני גם בבתים 5 ו-6. בית 5 היה הסנסציה של הסיבוב הראשון, מה שאומר שבלגיה ואוקראינה בצרות. לפני שיילכו ראש בראש בשבוע הבא, הן צריכות לשמור על סיכוי להעפיל – אוקראינה הערב מול סלובקיה, בלגיה – שנשארה במקום השלישי בעולם בדירוג פיפ"א שפורסם אתמול (אחרי ארגנטינה וצרפת) וממש לא נראית ככה – מחר נגד רומניה.
בשבת, פורטוגל תעלה למשחק גדול מול טורקיה, שהרשימה מאוד ב-1:3 על גיאורגיה. כריסטיאנו רונאלדו לא הרשים במיוחד נגד צ'כיה, אבל שום דבר לא יזיז אותו מההרכב. עוד בבית 6, גיאורגיה תחפש להפתיע את הצ'כים – דבר אפשרי לאור מה שראינו משתי הנבחרות.