אחרי עשרות שנים, בית המשפט יקבע את מועד ואופן חלוקת הזכויות של בעלי הקרקעות היקרות במדינה. בעלי הקרקעות הפרטיות במתחם שדה דב בת"א (חלקה 204 בגוש הגדול ובקרקעות המפונות בשדה התעופה דב הוז שפונה) נמצאים בימים אלה בנקודת זמן קריטית לפני האפשרות לממש את זכויותיהם.
ב-30 ביוני ייערך בבית משפט השלום בת"א דיון בפני השופט יעקב שקד, ובו יקודם מנגנון חלוקת הזכויות בין הבעלים הפרטיים כדי שכל בעל קרקע יידע באיזה מגרש מגורים הוא מקבל את הזכויות. חלק מבעלי הזכויות רכשו את הקרקעות כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וכיום מחזיקים בהם יורשיהם.
1 צפייה בגלריה
yk13971700
yk13971700
(צילום: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב)
שדה התעופה דב הוז הוקם עוד לפני קום המדינה, בשנת 1938. במשך שנים היה ניסיון של בעלי הקרקע בשטח להגיע להסדר פיצויים, כאשר החל משנות ה-70 מנהלי הגוש הגדול ייצגו את הבעלים הפרטיים. ב-2008 נחתם הסכם עם המדינה, שלפיו בעלי הזכויות הפרטיים בגוש הגדול יעבירו למדינה 50% מזכויות הבנייה שלהם, והיא בתמורה תפנה את שדה דב ותקדם תוכנית בנייה בשטח.
המימוש של אותן זכויות לא יתאפשר עד שיאושרו התוכניות המפורטות להקמת רובע המגורים בשטח. במהלך השנים, מחירי הקרקעות במתחם האמירו, וכיום שווייה של קרקע לדירה (לפני הבנייה) עומד, על פי ההערכות, על 2.5 מיליון שקל. חברת ישראל קנדה דיווחה כי נועה קירל רכשה מיני פנטהאוז בפרויקט שלה ב-10 מיליון שקל, וחברת אביסרור דיווחה כי יהודה לוי רכש מיני פנטהאוז ב-8 מיליון שקל. התוכנית המתארית לרובע שדה דב, שאושרה בשנת 2020, כוללת הקמת 16 אלף יחידות דיור, 3,700 חדרי מלון, 126 אלף מ"ר למסחר, 322,695 מ"ר לתעסוקה ו-5,075 מ"ר למבנים ומוסדות ציבור.
עוה"ד נעמה שיף ואורית חזקיהו ממשרד שוב ושות', המייצגות בעלי קרקעות במתחמים, מסבירות כי "התוכנית מגדירה שלושה מתחמי תכנון, שלכל אחד מהם יש להכין גם תוכנית מפורטת הכוללת טבלאות איזון וחלוקה, שמחלקות את הזכויות בין בעלי הקרקע השונים - הכוללים את מדינת ישראל, עיריית ת"א ומאות בעלי קרקע פרטיים, שרובם תחת ניהול של מנהלי הגוש הגדול".
עבור המתחם הראשון, מתחם אשכול, שבו רוב הקרקעות היו שייכות למדינה, כבר פורסמה תוכנית מפורטת. רמ"י שיווקה קרקעות במתחם, כאשר חלק מהיזמיות כבר החלו לשווק שם דירות. כעת, עם הפקדת התוכניות המפורטות למתחמים השני והשלישי, גם בעלי הקרקעות הפרטיים מתקרבים צעד נוסף למימוש הקרקע. לדברי עוה"ד שיף וחזקיהו, "לצד בעלי הקרקע המחזיקים בחלקות במתחם שדה דב, יש עוד מאות בעלי קרקעות המחזיקים בזכויות בקרקע בחלקה הידועה כחלקה 204 בגוש הגדול באמצעות מנהלי הגוש הגדול".