בצל האיומים על פירוק הממשלה, דיווחנו בתחילת החודש שעבר כי עומדים להתרחש שינויים מרחיקי לכת שעליהם עמלו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשיו בכל הקשור לשינוי המציאות ביהודה ושומרון, בהם הסרת החסמים וביטול צו המגביל את יישובי צפון השומרון, הכשרת מאחזים, בהם חומש ואביתר, והעברת סמכויות נוספות לידי המינהלת האזרחית.
הניו יורק טיימס פירסם הקלטה של סמוטריץ', שמכהן גם כשר במשרד הביטחון, שלקוחה מכנס מיוחד בחוות שחרית שבשומרון שהתקיים בשבוע שעבר, וחושפת עד כמה יו"ר הציונות הדתית התקדם בתוכניתו. "אני אומר לכם, זה מגה-דרמטי", נשמע סמוטריץ' אומר. "שינויים כאלה משנים את הדי-אן-איי של המערכת".
לדברי סמוטריץ', מהרגע שראש הממשלה "הבין את האירוע, הוא איתנו על מלא". לאורך כל דבריו בכנס, שבו נכחו עשרות ראשי יישובים ומאחזים, פירט סמוטריץ' על "המאבקים הקשים" מול מערכת הביטחון ומערכת המשפט, "זה לא אירוע קל לבליעה", הוא הדגיש, "כל התהליכים האלו לא קשורים לשאלה אם יש שר נוסף במשרד הביטחון. המינהלת היא קבועה. העברת האחריות המשפטית היא קבועה, גם אם מחר הממשלה נופלת ואני הולך, זה שם. כך זה מוגדר ומקובע".
מדובר ב"אירוע מגה-אסטרטגי" ו"מגה-דרמטי", חוזר שוב ושוב סמוטריץ' בפני המשתתפים על ההצלחה בהתקדמות תוכניתו. "לא המצאנו את הגלגל, מאז ומעולם זה היה כך במדינת ישראל. אתה לוקח חלקאי, אלף ראש פרות, גרוש וחצי השקעה, והוא שומר לך על 40 אלף דונם. זה היה הכלי שהתחיל כמו כל דבר בהתיישבות מלמטה, אנחנו קרובים מאוד למודל הסדרה של החוות האלה. יש עוד טיפה דיונים וויכוחים משפטיים, אני מעריך שתוך כמה חודשים יהיה מודל שיאפשר להסדיר את הרוב הגדול של החוות, מה שיפתח את הדלת להשקיע, לסדר תשתיות".
סמוטריץ' התגאה בך שהסיר את החסמים המשפטיים לשינוי המציאות האזרחית ביו"ש. כפי שדווח בעבר ב-ynet, כל הסמכויות המשפטיות הועברו ליועץ המשפטי מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון, והשר גם הקצה 85 מיליון שקלים לשיפור מרכיבי הביטחון ועוד כשבעה מיליארד שקלים לשיפור ובניית כבישים ביהודה ושומרון.
"הוצאנו את הטיפול המשפטי בכל הסוגיות שקשורות להתיישבות ליועמ"ש איו"ש", התגאה, והביע תקווה כי "עד 1 ביולי הכול עובד בתהליך מאוד מסודר. אנחנו תחת זכוכית מגדלת, אני רוצה שכולנו נהיה כולנו גלאט כושר למהדרין".
סמוטריץ', ששואף לשנות את הניהול האזרחי מיסודו, ציין: "אנחנו בעבודה גדולה עכשיו לתקף מערכת אכיפה חדשה לחלוטין במינהל האזרחי. אם בכל מקום אחר במדינת ישראל יש תכליות מסוימות לאכיפה, ביהודה ושומרון יש שיקול לתכלית אחת גדולה והיא בסוף, מה לעשות, גיאופוליטית אסטרטגית וביטחונית".
הוא הסביר: "המערכה על השטח היא מערכה שהאויב משתמש בה בצורה שיטתית, אסטרטגית ומכוונת עם המון כסף ועם המון חשיבה. אם זו מערכה שישות עוינת מנהלת נגדנו אנחנו צריכים לנהל את זה באותו אופן וזה ישפיע על כל התפיסה על כל סדרי העדיפויות. וגם זה לא קל".
סמוטריץ' נשמע אומר בהקלטה כי "המלחמה עצרה אותנו, אין מה לעשות כולנו נשאבנו למאמצים אחרים", וציין כי הוא מקווה שהתוכנית לקראת סיום. "זה יבוא לקבינט להחלטה מסודרת, שתתקף את התפיסה, את השיטה ואת התכליות. אנחנו רוצים לתת חיים משל עצמה למערכת האזרחית".
תחילה שאף סמוטריץ' להוציא את הניהול האזרחי ביו"ש ממשרד הביטחון, אך למשתתפים הסביר כי יש שני שיקולים שגרמו לו לחזור בו. "זה יהיה קל יותר לבליעה בהקשר המדינה, משפטית שלא יגידו שעושים פה עכשיו סיפוח, ריבונות וכולי", אמר. "לא שינינו את המעמד המדיני של הקרקע". לדבריו, הסיבה השנייה היא הצבא. "נשנה הרגלי עבודה של 45 שנה. נהיה פרגמטים, נעשה את זה לאט, עקב בצד אגודל, לכן זה נשאר במערכת הביטחון".