אמנון מוכתר, בן 66 מפתח-תקווה, נרצח אתמול בבוקר בכלי רכב בקלקיליה שבשטחי הרשות הפלסטינית. גופתו הועברה על ידי הסהר האדום לידי ישראל. לאחר התקרית, כוחות צה"ל נכנסו לעיר הפלסטינית.
הירי הקטלני בוצע בעיר שנמצאת בשטח A ואסורה לכניסת ישראלים. תחילה הועבר מוכתר לקבלת טיפול ראשוני בבית החולים הממשלתי בקלקיליה. אחר כך הועבר לאמבולנס של מד"א במוצב 422, שם נקבע מותו כעבור דקות ספורות. לאחר הירי אלמונים הציתו את מכוניתו של מוכתר, שכבר פונה מהמקום. "החל מקבלת הידיעה על פציעתו", נמסר, "פעלו קציני מפקדת תיאום וקישור אפרים מול מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, במטרה לשמור על ביטחונו. מרגע אשפוזו בבית החולים ובמהלך העברתו לשטח ישראל, הוא אובטח על ידי המנגנונים הפלסטיניים".
מוכתר היה מוכר לסוחרים פלסטינים. הוא הגיע לקלקיליה ככל הנראה לצורך קניות. "הוא היה אדם טוב, גידל ילדים לתפארת", סיפר קרוב משפחתו, "אהב לעזור ולתת, תרם לאנשים שלא היה להם. יש לו דוכן בשוק בפתח-תקווה, הוא אהב את האווירה שם".
האירוע הקשה הגיע פחות מיממה לאחר ששני מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי חוסלו בקלקיליה. בתמונות ובסרטונים שפירסמו הפלסטינים נראה חיסול המחבלים סמוך לשוק המרכזי בעיר. אחד המחבלים תיכנן לפי כוחות הביטחון לבצע פיגוע באזור. במהלך האירוע נפתחה אש לעבר הכוחות - שתיכננו לעצור את המחבלים - והם השיבו אש וחיסלו את המחבלים. אקדחים נתפסו אצל השניים. בפעילות השתתפו כוחות צה"ל, שב"כ ויחידת הגדעונים של המשטרה.
יממה לפני כן, גם כן באזור קלקיליה, שדדו פלסטינים באלימות כלי רכב של ישראלי כבן 70 והותירו אותו בצד הכביש. הוא עבר פעולות החייאה, אך מותו נקבע לאחר שעות ארוכות. האירוע הוגדר פלילי. לא נמצאו חבלות על גופו של המנוח.
בחודש אפריל פתחו בחטמ"ר אפרים במבצע אגרסיבי נגד תשתית טרור שניסו מחבלים להקים בקלקיליה. העיר מונה בין 60 ל-70 אלף תושבים. אין בה מחנה פליטים אך יש שכונות המזוהות עם טרור. עוד לפני המלחמה זיהו בצה"ל עלייה בפיגועים שיוצאים מהעיר.
מאז 7 באוקטובר ישראלים רבים שנהגו לערוך קניות בשטחים פלסטיניים הדירו את רגליהם לחלוטין ממקומות אלה בעקבות הסיכון החמור. סוחרים מקלקיליה אמרו שהם כמעט לא רואים ישראלים מגיעים אליהם לקניות. במקומות שנמצאים בצירי תנועה, כמו הכפר חוסאן מול ביתר עילית, כביש חווארה או כפר ברטעה, החצוי לאזור ישראלי ופלסטיני, יש עדיין תנועה של ישראלים שמבצעים קניות. בחוסאן, למשל, סוחרים עומדים ממש על הכביש הראשי ומציעים סחורות.