שעות בודדות הפרידו בין חגיגות יום ההולדת ה-54 של אורן סמדג'ה לבין הרגע שבו התבשר על נפילת בנו הבכור, רס"ל עומר סמדג'ה ז"ל, שעוד הספיק לשלוח ברכה לאביו.
2 צפייה בגלריה
yk13971703
yk13971703
(הכירו את עומר מאז שנולד. אורי ששון ושגיא מוקי | צילום: שאול גולן)
לפני שהחיים התהפכו עליו, המדליסט האולימפי ומאמן נבחרת הגברים בג'ודו כתב: "תודה לכל המברכים, אמן שכולם יחזרו הביתה, עם ישראל חי". הדבר הבא שפירסם היה מודעת האבל. המעבר החד והבלתי נתפס הזה בין שמחה לשכול, בין חיים למוות, מספר את הסיפור של מדינת ישראל מאז 7 באוקטובר. גיבורים כמו עומר שמחרפים את נפשם כדי להגן על כולנו, ומשפחות שנותרות שבורות לב, משלמות את המחיר הכבד ביותר. טרגדיה לאומית שהופכת ברגע אחד לטרגדיה אישית.
ביום שני האחרון הגיע עומר, לוחם מילואים בגולני, לאפטר בבית הוריו ביישוב גנות הדר בשרון, ובישר לדודו: "אני נכנס השבוע לעזה למסדרון נצרים, להילחם, להחזיר את הכבוד". זה עומר, ילד ציוני וערכי שהתנדב במד"א ותרם מח עצם שהציל חיי אדם – תמיד רצה לתרום ולתת מעצמו.
2 צפייה בגלריה
yk13971706
yk13971706
מאות הגיעו לתת כבוד. רס"ל עומר סמדג'ה בדרכו האחרונה | צילום: שאול גולן
לפני ארבע שנים, במסגרת פרויקט ב"ידיעות תקשורת", דמויות מרכזיות נשאלו מהי הבחירה הטובה ביותר שלהן. אורן סמדג'ה ענה: "שהבן יתגייס לגולני". כשנשאל למה, השיב: "אחת מההחלטות המשפחתיות הכי חשובות שקיבלנו השנה הייתה לגבי הבן הבכור שלי, עומר, שילך לגיוס קרבי משמעותי. לעומר יש בעיות קשב וריכוז, הוא למד בבית ספר לחינוך מיוחד. למרות זאת, החלטנו בבית יחד איתו שיעשה מה שיוכל כדי לשרת את המדינה בצורה מכובדת. עומר עבר מכינה, שיפר את הקב"א שלו ועשה כל מה שהוא יכול כדי להתקבל לגולני, לגדוד 51. ידענו על הקשיים הצפויים ועל האתגרים שבדרך, אבל אנחנו גאים בו ושמחים על הבחירה המשותפת".
סמדג'ה עובר שנה מטלטלת, מהקשות בחייו, אחרי שרק לפני כמה חודשים אביו מוריס ז"ל – ממקימי הג'ודו בישראל – הלך לעולמו. בצל האבל הכבד, נבחרת הג'ודו, שאותה מאמן סמדג'ה, אמורה לצאת ביום ראשון הקרוב למחנה אימונים במדריד כהכנה למשחקים האולימפיים, כאשר לסמדג'ה יהיו חמישה נציגים בטורניר. "אורן יגיע לפריז ולכולנו יש מחויבות גדולה עוד יותר בשבילו, בשביל עומר, בשביל המדינה", אמר אלוף העולם לשעבר, שגיא מוקי, שגדל אצל אגדת הג'ודו מגיל ארבע.

"חיילים, תרימו את הראש"

ההספד של אורן לבנו לא השאיר עין אחת יבשה: "הכל נאמר כבר על עומר. שמענו מהמפקדים מה קרה שם, ראינו מפקד שבור וכאוב. אני מהמקום הזה אומר לכם, חיילים, תרימו את הראש. תמשיכו כמה שיותר חזק ואל תעצרו עד שננצח. זה המסר שלי לכל מי שנמצא בלחימה הזו. עם ישראל חי".
מוקי העיד כי "זה אורן, אחד שהולך עד הסוף בכל דבר. הוא איבד את היקר לו מכל ועכשיו אומר לחיילים להמשיך עד הסוף. כולנו מחויבים ללכת עד הסוף במשחקים האולימפיים. בשבילו נילחם עד הסוף".
אלפים ליוו את עומר בדרכו האחרונה, עשרות מהם אנשי ספורט, כולל ג'ודאים שהכירו את עומר מהרגע שבו נולד. יו"ר הוועד האולימפי, יעל ארד, ספדה: "אורן, הילה, רום ורותם. הלב מרוסק ואין מילים לעכל את הכאב. גידלתם ילדים לתפארת וביניהם עומר, לוחם קרבי עם אהבת הארץ שנלחם בגבורה. הקרבתם את היקר לכם מכולם והמשפחה האולימפית איתכם. תהיו חזקים, אבל מותר להיות לפעמים גם חלשים".
פיטר פלצ'יק שיתף: "תחושות מאוד קשות. ילד בן 25 קיפח את חייו בהגנה על המדינה. המילים של אורן, איך שהוא חיזק את הצבא ואת המפקדים וביקש בקשה אחת, שהמלחמה לא תהיה לשווא והחיים של עומר ושל כל החיילים שקיפחו את חייהם. זה נשגב מבינתי כמה כוחות יש לו ולמשפחתו. אנחנו כמשלחת האולימפית ובנבחרת הג'ודו – מפעל החיים של אורן – נילחם עד טיפת הזיעה האחרונה ונדאג שהמוות של עומר לא יהיה לשווא".
המדליסטית האולימפית מריו 2016, ירדן ג'רבי: "הלב נשבר לרסיסים. ילד פלא ממשפחה מדהימה. מחבקת אתכם וכואבת את כאבכם".