סימן שאלה גדול מרחף על הבחירות לנשיאות איראן, שיתקיימו בשישי הקרוב: האם השלטון ילך על ה"שול קאן" ("לשחרר") ויאפשר למועמד הרפורמיסטי לנצח, או על ה"ספט קאן" ("להדק"), קרי ידאג שלתפקיד ייבחר אחד המועמדים השמרנים-קיצוניים הנוחים עבורו.
1 צפייה בגלריה
yk13972060
yk13972060
(המועמדים לנשיאות בבחירות באיראן | צילום: AFP)
העניין הוא שהשלטונות באיראן מנסים עד הרגע האחרון למצוא פתרונות לשיעור ההצבעה הנמוך. בבחירות האחרונות מימשו פחות מ-50 אחוזים מבעלי זכות הבחירה. מותו הפתאומי בתאונת מסוק לפני כחודש של הנשיא השמרני-קיצוני ראיסי הוביל לסבב הבחירות הנוכחי. אך הבחירות באיראן אינן חופשיות או דמוקרטיות, והאייתוללה חמינאי יישאר הפוסק היחיד בעניינים החשובים.
מסעוד פזשקיאן, מנתח לב ממוצא אזרי-כורדי במקור, הוא הרפורמיסט היחיד מול חמישה שמרנים. מולו, המתמודד בעל מירב הסיכויים הוא סעיד ג'לילי, בכיר במשטר האיראני זה עשורים, שבצעירותו שירת במשמרות המהפכה ולחם ואף נפצע במלחמת איראן-עיראק. ג'לילי ידוע כאיש אמונו של חמינאי ונשלח לייצג את איראן במו"מ על הסכמי הגרעין.
יש לשים לב למועמד נוסף, מוחמד באכר קליבאף, יו"ר מועצת השורא. באיראן זוכרים עד היום כיצד, בהיותו בכיר במשמרות המהפכה, קרא להשתמש בתלמידי יסודי כדי לסרוק שדות מוקשים. כמפקד משטרת איראן, נודע לשמצה בהוראה לשוטרים לירות בסטודנטים מפגינים. בהמשך שימש במשך 12 שנה כראש עיריית טהרן, ונחשב לחבר קרוב של מפקד כוחות אל-קודס שחוסל, קאסם סולימאני.
מוערך כי השבוע רשימת המתמודדים תצומצם לשלושה או ארבעה, וכעת נותרה שאלה פתוחה: האם חמינאי יבחר דווקא לאפשר את ניצחון פזשקיאן, כדי להגביר את תמיכת הצעירים שהם הרוב באיראן, או שיחליט ללכת "על בטוח" עם ג'לילי או קליבאף. "בסוף", אומר ד"ר מרוואן חמידאללה, יליד משהד שחי כיום בארה"ב, "השלטון יודע להסתדר. ברגע שהחליטו ביניהם מי המנצח, הם ידאגו ל'הצלחתו הכבירה' בבחירות”.