חשיפת “הטלגרף” על מאגר הנשק העצום של חיזבאללה בנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות מעוררת סערה ברשתות הערביות, אחרי שהעיתון הבריטי הציג עדויות של עובדי הנמל שמתארות את השליטה של פעילי חיזבאללה בו - וכיצד טילים וכלי נשק איראניים מגיעים אליו בטיסות ומאוחסנים בו חרף הסכנה לאזרחים.
אחד העובדים סיפר ל”טלגרף” כי "קופסאות מסתוריות ענקיות מגיעות בטיסות ישירות מאיראן. זה סימן שהדברים הולכים להיות גרועים יותר. כשהן התחילו להגיע לנמל התעופה, אני וחבריי התחלנו לפחד, כי ידענו שמשהו מוזר קורה".
1 צפייה בגלריה
yk13973792
yk13973792
(צילום: Bilal Hussein, אי-פי)
העובד, שתואר כ"חושף שחיתויות", אמר כי הוא חושש ממתקפה על נמל התעופה או מפיצוץ במקום, קילומטרים ספורים ממרכז ביירות. "ביירות תהיה מנותקת מהעולם, שלא לדבר על מספר הנפגעים והנזק", הזהיר. "זה רק עניין של זמן עד שיקרה אסון גם בנמל התעופה". חיזבאללה הואשם בעבר באחסון נשק בנמל התעופה האזרחי, אך העובד הדגיש שהתופעה התגברה מאז פרוץ המלחמה באוקטובר.
הסכמה בעולם הערבי
לבנון הכחישה את הדיווח - ושר התחבורה הלבנוני עלי חמיה טען במסיבת עיתונאים כי המידע שגוי, והזמין את כלי התקשורת והשגרירים לקיים ביקור הבוקר ב-10:30 בשדה התעופה. הוא אף הוסיף כי הוא מקיים התייעצויות עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי לגבי הגשת תביעה נגד “הטלגרף”. לפי הודעת איגוד חברות התעופה, לכלי התקשורת ולמי שמדווח על הדברים "ומקדם את השקר" יש אחריות מלאה על בטיחות העובדים בשדה התעופה בביירות.
אבל בעולם הערבי לא ממהרים להשתכנע. בערוץ אל-חדת' הסעודי אף פתחו משדר מיוחד שעסק בחשיפת “הטלגרף”, והעיתונאי הלבנוני עלי אל-אמין טען כי "הדברים שפורסמו לא בלתי סבירים. חיזבאללה ניצל בעבר את נמל התעופה, שיש לו משמעות ביטחונית עבורו".
הכותב הפוליטי הלבנוני, פאדי אל-אחמר, אמר לאל-חדת' כי "חיזבאללה הפך את נמל התעופה רפיק אל-חרירי לנמל התעופה על שם קאסם סולימאני. הדיווח של “הטלגרף” מאשר שחיזבאללה השתמש בו לאחסון נשק. אין אמון בפיקוח של ועדות בינלאומיות - ולראיה מה שקורה עם הגרעין האיראני". אל-אחמר הוסיף, ביחס ללחימה עם ישראל: "כל לבנוני מזדהה עם עזה, אבל השיטה ההרסנית של חיזבאללה נגד לבנון לא מתקבלת על הדעת".
איש האופוזיציה הסורי אסעד עוד א-זעבי מסר לערוץ: "מיליציות איראניות מנצלות מתקנים אזרחיים, כולל נמלי התעופה בביירות ודמשק". לדבריו, חיזבאללה יכול "לריב עם ישראל", אבל אין לו כלים לנצח אותה באמת.

ברחוב לא מתרגשים

על פי הדיווח ב”טלגרף”, במחסני נמל התעופה, הממוקמים במקומות מסתור, מוחזקים טילי פאתח 110 לטווח קצר, טילים בליסטיים ניידים, טילי M600 לטווח רחוק, טילי קורנט מסוג איי-טי 14, טילים נגד טנקים וכמויות עצומות של חומרי חבלה וטילים בליסטיים. בדיווח הוזכר שמו של וופיק ספא, המתווך בעסקת החזרת ארונותיהם של אהוד גולדווסר ז"ל ואלדד רגב ז"ל שהיה מעורב ברצח ראש הממשלה רפיק חרירי, כמי שמנהל בחשאיות את העברות כלי הנשק והציוד הצבאי מהמטוסים האיראניים למחסנים בנמל התעופה ולמחנות אימונים של חיזבאללה בלבנון.
תושבים בלבנון סיפרו לסוכנות הידיעות AFP על התחושות במדינה, בצל המתיחות הגוברת מול ישראל. אביר עטאללה, שהשתתף בפסטיבל במרכז ביירות שנמשך לתוך השעות המאוחרות של הלילה, סיפר: "למרות כל האיומים, אנחנו עם שאוהב את החיים". "אנחנו חיים מיום ליום. כמובן שאנשים מפחדים, אבל אנחנו סומכים על אלוהים", אמרה מירה, מוכרת צעצועים. "הלבנונים אוהבים לחגוג", הוסיפה, והדגישה שאין לה כוונה לעזוב את לבנון.