המתיחות בין הממשל האמריקאי ובין נתניהו על רקע אספקת החימושים לצה"ל ממשיכה להעסיק את הבית הלבן, שם כועסים מאוד על ראש ממשלת ישראל. גם אתמול המשיכו הצדדים בקרב הגרסאות - כאשר אין עדיין פתרון באופק. בכיר אמריקאי טען כי העיכוב היחיד הוא משלוח של פצצות במשקל 900 ק"ג.
המשבר הנוכחי מתקיים על רקע ביקורו של שר הביטחון גלנט בארה"ב, שצפוי לעסוק בנושא עם בכירי הממשל. גורמים רשמיים בבית הלבן אמרו: "הבהרנו את עמדתנו בעניין שוב ושוב, לא נמשיך להגיב להצהרות הפוליטיות של ראש הממשלה. אנו מצפים להתייעצויות בונות השבוע". גורם אמריקאי אמר כי דברי נתניהו בנושא לא מועילים. "הוא גורם נזק אדיר ובעיקר מגלה כפיות טובה", אמר. מקור במפלגה הדמוקרטית הוסיף: "ברור לכולם שנתניהו עושה פוליטיקה בשביל הבייס. זה רק מחמיר בדיוק בתקופה שבה יש סכנה אמיתית לעוד חזית מלחמה. אנשים לא מאמינים שהוא עושה את הדברים האלה".
1 צפייה בגלריה
yk13974165
yk13974165
(צילום: עומר מירון)
ככל הידוע אין אמברגו נשק, אבל לא הכל זורם. האמריקאים טוענים שמדובר בבירוקרטיה ולא במדיניות. מתקיים כעת מאמץ לפתור את הבעיה, גם בעזרת גלנט. ארה"ב נשארה מחויבת לביטחון ישראל. גורמים אמריקאים הדגישו שהיא בעלת הברית הקרובה ביותר שלה ותמשיך לעשות כל שביכולתה כדי להגן עליה. ואולם הסרטון בנושא שפירסם נתניהו עורר זעם בבית הלבן והוביל לביטול פורום הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארה"ב.
אתמול בישיבת הממשלה התייחס נתניהו למחלוקת, ולא חזר בו: "לפני כארבעה חודשים חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל. במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקאים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו: המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המסה הגדולה של החימושים נשארה מאחור".
נתניהו הוסיף: "לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי כדי לחלץ את הפקק. צפיתי שזה יהיה כרוך בהתקפות אישיות נגדי, מבית ומבחוץ. תפקידי הוא לעשות הכל כדי להבטיח שללוחמים הגיבורים שלנו יהיו מיטב אמצעי הלחימה. לאור מה ששמעתי ביממה האחרונה, אני מקווה ומאמין שהנושא הזה יגיע לפתרון בזמן הקרוב".
גלנט הגיע אתמול לוושינגטון לביקור בן שלושה ימים בזמן קריטי במיוחד במלחמה. בין היתר הוא ייפגש היום עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם ראש ה-CIA ביל בארנס, ומחר עם שר ההגנה לויד אוסטין.