היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה אתמול לבג"ץ שהיא מתנגדת לעמדת שר המשפטים יריב לוין, המסרב למנות נשיא לבית המשפט העליון בהתאם לשיטת הסניוריטי. "אי-מינוי ראש הרשות השופטת, נשיא בית המשפט העליון, לתקופה כה ארוכה, הוא חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל ופוגע באורח קשה ברשות השופטת", כתבה היועמ"שית, שאת כוונתה שלא לייצג את לוין בבג"ץ חשפה טובה צימוקי ב-ynet.
היועמ"שית, שהשיבה מטעם המדינה ומטעם הנהלת בתי המשפט, הביעה תמיכה בדרישה הנכללת בעתירות שהוגשו לבג"ץ ולפיה יש לחייב את לוין לאפשר מינוי נשיא לעליון.
לוין מסרב לאפשר הצבעה בוועדה לבחירת שופטים, שבראשה הוא עומד מתוקף תפקידו - מתוך ידיעה שיש בוועדה רוב למינוי השופט יצחק עמית לנשיא העליון, בהתאם לשיטת הסניוריטי. מאז אוקטובר אשתקד, אז פרשה הנשיאה הקודמת אסתר חיות, מתנהל בית המשפט העליון ללא נשיא, ואת מקומו ממלא השופט עוזי פוגלמן - שיפרוש באוקטובר הקרוב, וטרם הוסכם בוועדה מי ינהיג את בית המשפט העליון אחריו.
לדברי בהרב-מיארה, "הימנעות השר מהפעלת סמכותו לכינוס הוועדה והעמדת בחירתו של נשיא לבית המשפט העליון על סדר יומה, שמנוגדת לחובות המוטלות על פי דין, אף מהווה בנסיבות העניין גם חוסר סבירות קיצוני". היא הדגישה בתגובתה כי בהתאם לחוק די ברוב רגיל לבחירת נשיא עליון בוועדה, וכי בניגוד לבחירת שופטים רגילים בעליון - מינוי נשיא לא מצריך הסכמה רחבה בוועדה.
בנאומו בטקס הצהרת אמונים של שופטים שנבחרו על ידי הוועדה לבחירות השופטים, לוין ציין כי נמשכים המיונים לבית המשפט העליון, ביקש לגלות "פתיחות ונכונות לפשרות", ותקף: "לצערי, יש מי שמבקשים להחליף את דרך ההבנות בדרך של ביטול מעמדם בוועדה של נבחרי הציבור, אשר הם המשקפים את הכרעת העם בבחירות".
ממלא המקום פוגלמן, שנאם גם הוא בטקס, אמר: "הוועדה טרם השלימה את מלאכתה. לפניה אתגרים משמעותיים עליהם עמדתי לא אחת - בחירת נשיא ושופטים לבית המשפט העליון ומינויים נוספים לבתי משפט אחרים. תקוותי היא שגם בנושאים אלה יושלם הליך הבחירה בהקדם כמתחייב מהוראות הדין ומהאינטרס הציבור".