כשרובי קין מונה למאמן מכבי ת"א, כולם ידעו במי מדובר. בכל זאת, שם נוצץ בהיותו אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל האירי. המחליף שלו הוא לא בדיוק שם מוכר לאוהדים כאן, אבל בסרביה מדובר בלהיט. תכירו: ז'רקו לאזטיץ', מאמן באצ'קה טופולה הסרבית בשלוש השנים האחרונות, ובעל הבית החדש על הקווים בקריית-שלום.
1 צפייה בגלריה
yk13974960
yk13974960
(בכר מחכה לו. לאזטיץ' | צילום: Alex Grimm/Getty Images)
הסרבי בן ה-42 הוביל את קבוצתו למקום השלישי ונבחר על ידי עמיתיו והקפטנים למאמן העונה בארצו. אתמול הוא נחת בישראל לקראת אימון הבכורה.
לאזטיץ' אימן בסך הכל בשלוש קבוצות, אך עוד לפני שעשה את הפריצה הוגדר כמאמן בעל פוטנציאל ענק, צבר ארבע שנות ניסיון בפרטיזן בלגרד, שם שימש כמאמן מחלקת הנוער ועוזר מאמן, ובשלוש שנותיו בבאצ'קה טופולה ביצע קפיצת מדרגה משמעותית. בליגה הסרבית חילופי המאמנים תכופים מאוד, ולכן התקופה הממושכת שלו במועדון נחשבת כהצלחה, בעיקר המקום השני ההיסטורי ב-2022/23.

רק לא קרסטאיץ'

במהלך העונה עלו בסרביה דיווחים לפיהם סוצ'י הרוסית הגישה לו הצעה לחוזה בגובה 1.8 מיליון יורו לעונה, אך לאזטיץ' לא הגיב לשמועות ולבסוף העסקה לא יצאה לפועל. התקשורת הסרבית תיארה את החתימה במכבי כהפסד גדול עבור באצ'קה טופולה, מכה עבור המועדון, שתחת לאזטיץ' שיחק העונה לראשונה בשלב בתים אירופי. הוא הוגדר במולדתו כך: "מאמן שסיגל לקבוצה שלו סגנון התקפי ויפה לעין, עם שחקנים שעל הנייר רחוקים מלהיות כוכבים".
לאזטיץ' אמר לאתר הרשמי של מכבי ת"א: "אני נרגש להצטרף למועדון אדיר כמו מכבי ומחכה כבר לעבוד קשה על מנת להפוך את הקמפיין הזה למוצלח ככל האפשר".
לאזטיץ' החליף ב-2021 את מלאדן קרסטאיץ', שעזב את המועדון למכבי ת"א, וכעת יעשה את אותה דרך. בניגוד לקרסטאיץ', שלא זכה באף תואר עם הצהובים, לאזטיץ' יקווה לרשום קדנציה יותר מוצלחת בקריית-שלום.
לאוהדי האלופה יש למה לצפות מאחר שהוא נחשב לאחד המאמנים המבטיחים בסרביה, לאחר שהפך את באצ'קה טופולה לקבוצת צמרת וכזו שמשחקת כדורגל התקפי – סימן ההיכר של לאזטיץ'. בעונה החולפת היא סיימה במרחק שלוש נקודות בלבד מפרטיזן ורשמה במשחקיה אחוזי החזקה בכדור טובים יותר מאלו של סגנית האלופה (57.1). בנוסף, היא לא ספגה ב-17 מ-37 המחזורים (הכי הרבה בליגה הסרבית) וספגה 39 שערים בלבד במשך כל העונה.
המערך שבו נוהג לאזטיץ' לשחק בדרך כלל הוא 3:3:4, אך בלא מעט מקרים הוא מגוון במערכים אחרים שכוללים שלושה בלמים. בנוסף לאחוזי החזקת הכדור המרשימים בעונה הקודמת, קבוצתו לשעבר סיימה שנייה במסירות עם ממוצע של 397.9 למשחק וגם במצבים מסוכנים (119).

משפחת כדורגל

הכדורגל של לאזטיץ' מתאפיין בלחץ גבוה על שחקני ההגנה של היריבה והרבה תנועה מצד הקשרים ושחקני הכנף, שבעונה שעברה היו מהשחקנים הפוריים ביותר בקבוצה. בזכות סגנון המשחק האטרקטיבי, בסרביה כבר השוו אותו לפפ גווארדיולה הנחשב למודל לחיקוי שלו. כשנשאל על כך בראיון אמר: "הדמיון ביני לבינו הוא הזקן והקרחת, בגלל זה משווים בינינו. הוא גרם לי לחשוב יותר על המשחק, אין ספק שהוא הסמל של העידן הנוכחי בכדורגל".
בקבוצה אותה הוא עוזב הבינו כי לא יוכלו לשמור אותו אצלם, ולאחר הפרסומים על המעבר לישראל התראיין אחד מחברי ההנהלה והסביר: "לא רצינו לעמוד בדרכו. מכבי ת"א הגישה לו הצעה מדהימה ואחרי שהוא חשב עליה במשך יומיים-שלושה הוא החליט לעזוב. זה אתגר גדול בשבילו".
לאזטיץ' הוא רק חלק אחד במשפחת כדורגל מעולה, שמגיעה מטיטובה מיטרוביצה, עיירה שנמצאת כיום בצפון קוסובו. אחיו ניקולה שיחק בנבחרת סרביה ומונטנגרו (לפני שהאחרונה קיבלה עצמאות), והופיע שנים רבות בליגה האיטלקית; אחיינו מרקו הוא העתיד של הכדורגל הסרבי – החלוץ בן ה-20, שגדל בכוכב האדום בלגרד, כבר ערך הופעה אחת במילאן, הקבוצה לה הוא שייך, ובעונה הקרובה היה אמור לשחק אצל הדוד, אבל אחרי שהושאל לבאצ'קה טופולה, התברר כי היעד של ז'רקו הוא ת"א. כשנשאל על המשפחה, ז'רקו אמר לאתר "אינפורמר": "כולנו נכנסו לספורט מגיל צעיר, ככה גידלו אותנו. קיבלנו ערכים של התמדה, לא לוותר ולשאוף הכי גבוה. זו הייתה דרך לצאת מהעיירה הקטנה".
ז'רקו כבר רחוק מטיטובה מיטרוביצה, הצליח לייצר לעצמו מסלול. וכעת, בסרביה מחכים לקרב הגדול הראשון שלו. לא סתם עם מכבי חיפה, אלא עם ברק בכר, האיש שחזר מבלגרד ללא הצלחה.

כדורסל: אירועי הדרבי, שלב העונשים

בעקבות האלימות במשחק מספר 3 בגמר הפלייאוף, תובע ההתאחדות לכדורסל עו"ד איתמר ליפנר דורש להפעיל בעונה הבאה את עונש הפחתת שלוש הנקודות על תנאי שעומד נגד הפועל ת"א, בנוסף לסגירת היציע המערבי לחמישה משחקים, כששניים מהם יהיו משחקי דרבי, וקנס כבד. כמו כן, ביקש התובע כי הפועל תפצה את יריבתה על הנזקים שנגרמו להיכל בעקבות הדלקת האבוקות. בנוגע לצהובים, התובע דורש שני משחקי רדיוס בפועל במרחק 50 ק"מ, קנס כבד והפחתת שתי נקודות על תנאי בעקבות השלכת חפצים לעבר אנשי הפועל. (אפרת עמורבן)
חבר הנהלת באצ'קה טופלה: "לא רצינו לעמוד בדרכו. מכבי ת"א הגישה לו הצעה מדהימה ואחרי שהוא חשב עליה במשך יומיים-שלושה החליט לעזוב. זה אתגר גדול בשבילו"