אברהם, חרדי מאזור הדרום רכש בשנים האחרונות טלפון כשר עם קו טלפון שמפעילה חברת 'רמי לוי תקשורת', הכולל שיחות טלפון בלבד בסכום של 60 שקל לחודש בלבד. אלא שלפני כחודש גילה אברהם כי מחשבונו האישי נגבו דרך כרטיס האשראי כ-600 שקל. כאשר עיין בחשבוניות החודשים הוא גילה כי שיחת טלפון שיצאה מתוך המכשיר שלו גררה קנס של 4.5 שקלים לדקה, תנאי שימוש שאליו לא היה מודע כלל כאשר רכש את החבילה.
מקרה דומה נוסף הינו של אב חרדי שגילה כי אחד מילדיו הקטנים שיחק בטלפון בשבת. בשל אופן פעילות הטלפון אשר חוזר לשיחות שהתנתקו מעצמן, השיחה נותקה כעבור שעה והטלפון חייג באופן אוטמטי שוב וכך נספרו חמש שעות שיחה באותה שבת אחרי הצהריים, דבר שהוביל לחיוב של למעלה מ–1400 שקלים, במקום 30 שקלים.
המקרים הללו מסמנים תופעה, חרדים המשתמשים בטלפון "כשר", ללא מסרונים ואינטרנט, מחויבים בקנסות של מאות שקלים בשל שיחות שבוצעו בשבת מהטלפון שלהם, בין היתר עבור מוקדי חירום של פיקוד העורף. הקווים הכשרים אינם צריכים להיות רק ללא שירותי סמס ואינטרנט, אלא כאלה שקיבלו את אישור "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", עמותה חרדית ששמה לה למטרה למנוע את התפשטות השימוש בטלפונים חכמים ומציעה פיקוח על הטלפונים, הנושאים מספרי טלפון הרשומים אצלה בלבד. כאמור, חלק מהתנאים לקבל אישור לקו המוכר כ"כשר" על ידי אותה ועדה – הוא בין היתר קנס על שימוש בשבת.
על פי ההלכה בעת פיקוח נפש או חשש ביטחוני ניתן להתקשר לשמוע את מיקום האזעקות, אך ניתוק השיחה נחשב לפעולה לא נחוצה ואסורה בשבת, במקרים כאלה השיחה לא נותקה במשך זמן ארוך והגיעה לסכום חודשי של מאות שקלים.
מחברת “רמי לוי תקשורת”, המפעילה את הקווים, נמסר כי "חיוב על שיחות בשבת למנויים כשרים הוא דרישה של ועדת הרבנים בהסכם שלנו איתם. אנו מחויבים לחייב את המנויים הכשרים על שיחות בשבת, מכיוון שוועדת הרבנים אינה מעוניינת שאוכלוסייה שאינה שייכת למגזרים שלהם יעשו שימוש בסימים שלהם. מקרים אלו מטופלים ברגישות רבה. מרבית הפניות בנושא מקבלות היענות לבקשה ומסתיימות לשביעות רצון הלקוח. בימים לא קלים אלו, מקרים שבהם לקוחותינו פנו לגופי ביטחון, חירום והצלה בשבתות או במועדי ישראל, אנו מזכים את מלוא החיוב בגין שיחות אלו כנוהל מוסדר".
באשר לשני המקרים שהובאו בראשית הידיעה - נודע כי הוחלט למחוק את החיוב הכספי.