הנאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול בכנסת, שבו הודיע שהוא מחויב למתווה ביידן, הגיע פחות מ-24 שעות אחרי הראיון שנתן בערוץ 14 ובו הודיע כי הוא מוכן לעשות עסקה חלקית שתחזיר חלק מהחטופים. "אנחנו מחויבים להשיב את הלחימה אחרי ההפוגה, על זה לא אוותר", אמר נתניהו.
2 צפייה בגלריה
yk13975754
yk13975754
(ביקור קריטי. יואב גלנט ואנתוני בלינקן, אתמול | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אלא שהביטוי “עסקה חלקית” הוא לב העניין - שכן זהו בדיוק החשש של המדינות המתווכות ושל חמאס. לפי מתווה ביידן, בשלב א’ של העסקה אמורים להשתחרר מרבית החטופים - פרט לחיילים, ולגופות - ואילו רק בשלב ב’ ישוחררו החיילים, בתמורה לשחרור רוב האסירים הפלסטינים ובתמורה לעצירת המלחמה. כאשר נתניהו מביע את תמיכתו ב”עסקה חלקית”, הוא מעניק רוח גבית למי שטוענים כי אין בכוונתה של ישראל להגיע לשלבים ב’ וג’ של העסקה, וכי היא מעוניינת בשחרור של חלק מהחטופים בלבד על מנת שלא תיאלץ לסגת מהרצועה ולסיים את המלחמה.
גורמים הבקיאים בפרטים נדהמו מהדברים ואמרו שהם לא רק מנוגדים להצעה שהציג ביידן, אלא מנוגדים למנדט שהוא עצמו אפשר לצוות המו"מ להגיש. הם הדגישו כי "ראש הממשלה נתן מתנה אדירה לחמאס - היכולת לומר שנתניהו הוא זה שפוצץ את העסקה, ולא ארגון הטרור. ייתכן שזו פליטת פה בגלל הדיבור לבייס בערוץ 14 - אבל הדברים הם מכה קשה למגעים לעסקה".
2 צפייה בגלריה
yk13975121
yk13975121
נתניהו | צילום: עמית שאבי
דבריו של נתניהו "הטריפו" את האמריקאים שלא האמינו למשמע אוזניהם, וביממה האחרונה הוחלפו בין הבית הלבן ללשכת רה"מ מסרים חריפים מאוד. האמריקאים זעמו, ואנשי נתניהו ניסו להרגיע וטענו כי אין שינוי במדיניות. האמריקאים טענו שהדברים של נתניהו פוגעים בלחץ על חמאס ודרשו שהוא ייצא בקולו ויאמר שהוא תומך במתווה של הנשיא ביידן.
את התיקון, כאמור, הוא עשה בנאום בכנסת שהצליח לכבות את האש. גורמים בכירים בצוות המו"מ נשמו לרווחה: "זאת פעם ראשונה שראש הממשלה מודיע בקולו מעל הבמה בכנסת ואומר שהוא תומך בהצעת ביידן. הוא מחזיר בכך את הכדור למגרש של חמאס ומבהיר שהוא מחויב להסכם. זה תיקון חשוב, ואם נקבל תשובה חיובית יהיה אפשר להניע עסקת חטופים".
המשבר הזה תפס את שר הביטחון יואב גלנט בביקור קריטי בוושינגטון. הוא נועד עם ראש ה-CIA ביל ברנס שעות ספורות לאחר נאום נתניהו, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ועם שליחו של ביידן להסדרה עם לבנון עמוס הוכשטיין. כשנשאל על ההצהרות השונות של נתניהו, בערוץ 14 ובכנסת, אמר גלנט: "לא הספקתי לשוחח עם ראש הממשלה בגלל הפרשי הזמנים, אדבר איתו בהמשך. אני עוסק בנושא החטופים מהיום הראשון ולישראל יש מחויבות עליונה להחזיר את כל החטופים ללא יוצא מהכלל. נמשיך לעשות כל מאמץ בנושא".
בתוך כך, מנהיגי חמאס מתכננים לעזוב את קטאר ולהעתיק את מושב ההנהגה המדינית של ארגון הטרור לעיראק, בצל לחץ מדוחא וארה"ב להתגמש בנושא עסקת חטופים. כך לפי דיווח באתר "The National" האמירותי. לפי הדיווח, איראן תהיה אחראית להגנה על מנהיגי החמאס ועל משרדיה בבגדד.