"למה כל כך פשוט לנו להגיד, 'יש לי דלקת בחניכיים, כואב לי, אני חייבת ללכת לרופא', וזה לא לגיטימי להגיד, 'יש לי יובש נרתיקי, כואב לי לקיים יחסי מין, אני מרגישה שאני מאבדת את המיניות שלי וחייבת לטפל בזה'? למה את הכאב בנרתיק שלנו אנחנו מסתירות, מתעלמות ממנו ופשוט סובלות?" – כך שואלת ד"ר פאני בר לוי, רופאת נשים ותיקה, שהקימה לפני כ-15 שנים את מערך ההיריון בסיכון גבוה במכבי שירותי בריאות, ובעשור האחרון היא בכירה בתחום הטיפולים הרפואיים-אסתטיים לוואגינה, בדגש על יובש נרתיקי שנגרם אצל נשים בגיל המעבר – אבל לא רק: מסתבר שיש גם נשים צעירות, שנמצאות בשיא הפריחה המינית שלהן, אך היובש המפריע בנרתיק קיים גם אצלן.
1 צפייה בגלריה
yk13976001
yk13976001
(צילום: שרון גבאי)
אז אנחנו מטפלות הרבה יותר טוב בחניכיים שלנו מאשר בנרתיק שלנו?
"לצערי כן", אומרת בר לוי, בשנות ה-60 לחייה, נשואה פלוס שניים אשר מתגוררת בתל-אביב. לאחר שהיא מספרת שאפילו לחברות הקרובות שלה כבר נמאס לשמוע את הנאומים שהיא נושאת בדבר החשיבות של הטיפול היעיל בתופעה, היא מסבירה ש"יובש נרתיקי נובע לרוב מהשינויים ההורמונליים בגיל המעבר, שבמהלכו אנחנו מאבדות את האסטרוגן ואת הטסטוסטרון שלנו. כולן מדברות על גלי חום ועל בעיות זיכרון, אבל אנחנו לא מדברות על היובש הנרתיקי, למרות שכמעט 60 אחוז מהנשים יסבלו מהתופעה, שתגיע מיד עם תחילת גיל המעבר, ולפעמים שלוש עד חמש שנים מאז שהחלו תסמינים אחרים".
כל עוד הגוף מייצר את הורמוני המין הנשיים והגבריים (כן, בגוף הנשי יש גם ייצור מבוקר של הורמוני מין גבריים, שאחראים, למשל, גם על החשק המיני), הנרתיק משגשג, הרקמה עבה דיה, ורודה וגמישה, ויחסי המין נעימים, מתארת ד"ר בר לוי במילים אוהבות את האיבר הנשי. אבל כאשר יש לנו בגוף פחות הורמונים, נוצר גם יובש נרתיקי שמוביל לפריכות של התא הרירי. לדבריה, זה עלול לגרום לבעיות בריאות שונות, לעיתים אף לדימום בעת קיום יחסי מין ולתחושת אי-נוחות, יובש פנימי וחיצוני וצריבה גם בדרכי השתן, עד כדי כך שהאישה מעדיפה לוותר על הסקס.
בר לוי משוכנעת שזה לא צריך להיות ככה: אנחנו לא אמורות לוותר על המיניות שלנו בגלל בעיה שנוח לנו להשתיק, אבל בעצם ניתנת לפתרון במגוון אמצעים. ולדבריה, ממש כפי שהטכנולוגיה הקפיצה קדימה את תחום טיפולי האסתטיקה, כך היא משפרת את הטיפול גם בתחום הזה.
"חובה להבין שתלונות גיל המעבר שמערבות את אזור הנרתיק קשורות לכל המערכת האורו-גניטלית, שכוללת גם את השופכה, כיוון שכאשר רירית הנרתיק פריכה ושבירה, יש מעבר זמין של חיידקים במעלה השופכה, מה שיוצר גם יותר דלקות בדרכי השתן. ולכן, כדי לשקם את הנרתיק צריך לדעת איך לבנות את הריפוי. זה הרבה יותר חשוב מעוד זריקת בוטוקס, מעוד קמט או פחות קמט. המיניות שלנו היא האנרגיה שלנו. אנחנו חיות היום יותר שנים, ואין שום סיבה שנחיה עשורים רבים בלי מיניות, בלי אורגזמות שמגיעות מחדירה. למה לוותר על זה?" היא שואלת בעצם את המובן מאליו.
אבל זה כנראה לא מובן מאליו עבור כולנו: לפי נתונים שהיא מציגה, 85 אחוז מהנשים במנופאוזה מוותרות על העונג שבקיום יחסי מין עם חדירה. אז נכון שיש לכך סיבות נוספות ולא רק היובש הנרתיקי, אבל הוא בהחלט נמצא אצל נשים רבות בראש מצעד ההימנעות.
"הטסטוסטרון שמופרש בגוף האישה בגיל הפוריות אחראי לא רק לרמות החשק המיני, אלא גם על איכות הרצפטורים שקיימים בנרתיק בזמן קיום יחסי מין", היא מסבירה, "כאשר ההורמון הזה חסר, מופיעה תסמונת היובש שמשפיעה קודם כל על ההנאה מקיום יחסי מין, אבל כאמור גם על המערכת האורו-גניטלית, שגם ככה סובלת בגיל הזה ממצב של מחסור באסטרוגן, ולכן מועדת יותר לדחיפות וצריבה במתן שתן. כלומר, הדלדול של הרקמה הנרתיקית פוגע גם במערכת השתן וגם בנרתיק ויוצר יובש וגרד פנימי וחיצוני בשפתיים הגדולות והקטנות, ובכך חייבים לטפל".
הטיפול שהיא מציעה הוא לא רק תרופתי או משחתי, גם לא נעצר רק בטבליות המסייעות ללחח את האזור. היא מתקדמת אל הטכנולוגיות שמסייעות לנו בהצערת תאי עור הפנים, או מה שבר לוי מכנה בדרכה הייחודית: "הצערת הפרצוף השני של האישה". זה כולל החדרת חומצה היאלורונית ייעודית לנרתיק, ממש בדומה לתהליך הצערת עור הפנים. "ההליך מתבצע באמצעות גלי רדיו או לייזר, שהאנרגיה שלהם מועברת לרירית הנרתיקית על ידי מחטים זעירות שנמצאות על ידית הטיפול המוחדרת פנימה. הן לא פוצעות את הרירית בשום אופן, אבל מאפשרות החדרה של חומרים ושיקום שלה, ומעוררות ייצור מחודש של קולגן וגליקוגן בנרתיק. הטיפול גם מצעיר את הרקמה, משפר את התא הרירי בנרתיק, מעבה אותו ואף מחזיר לו את צבעו הוורדרד והצעיר", היא מפרטת.
אז זה בעצם כמו טיפול אסתטי, רק לנרתיק?
"יש בטיפול ממד אסתטי, אבל הוא קודם כל רפואי. אני מטפלת בטכנולוגיות משולבות של גלי רדיו ולייזר, בשילוב עם משחה אסטרוגנית שיש בה גם אלמנט של טסטוסטרון. בעזרת השילוב הזה אני בונה את הרירית, שמשתקמת, עוברת ריפוי, הופכת להיות עבה יותר, גמישה יותר, עם זרימת דם טובה יותר וממש רואים בעיניים את הצבע משתנה – שהיא הופכת ורדרדה וצעירה. זה מחזיר את הנרתיק שנים לאחור ומרפא אותו, וחשוב שנשים ידעו שיש את האופציה הזו. מכאן, ההצלחה לחזור ולקיים יחסי מין בחדירה תורמת להמשך שיקום הנרתיק, משום שיש הפרשה מחודשת של נוזלים שמשנים את הסביבה היבשה".
הזכרת שיובש נרתיקי יכול לפגוע גם בצעירות?
"נכון. לעיתים זה יכול לנבוע משימוש בגלולות, שמשנות את ה-PH הנרתיקי והורסות את הרירית. סיבה נוספת היא דלקות או פטריות חוזרות בנרתיק. וגם פה הטיפול בגלי הרדיו עוזר ומחזיר את ה-PH התקין".