רגע לפני פסגת האיחוד האירופי, הגיעו ראשי ממשלות ומדינות של חברי הסיעה הגדולה בפרלמנט להחלטות על מועמדים למינוי בכירים, ביניהם בחירתה מחדש של אורסולה פון דר ליין הגרמנייה, האישה הראשונה לכהן כנשיאת הנציבות האירופית.
מועמד נוסף הוא אנטוניו קושטה, ראש ממשלת פורטוגל שהתפטר מתפקידו בשל חקירה על פרשת שחיתות בארצו. קושטה מונה לתפקיד נשיא מועצת האיחוד האירופי לשנתיים וחצי. אם ימלא את תפקידו כהלכה, הוא ימונה כמעט בוודאות לכהונה נוספת.
1 צפייה בגלריה
yk13976559
yk13976559
(צילום: CHRISTOPHE ENA, DIMITAR DILKOFF, LUDOVIC MARIN, אי־אף־פי)
קאיה קאלאס, ראש ממשלת אסטוניה, תוצב כמועמדת לנציבה העליונה למדיניות החוץ, שרת החוץ של האיחוד. היא תחליף את הנציב הנוכחי ג'וזף בורל. מדובר במינוי מצוין לישראל: קאלאס דיברה רבות על הנושא ההומניטרי בעזה, אבל גם ביקרה במילים קשות את טבח 7 באוקטובר והתבטאה על זכותה של ישראל להגן על עצמה. בורל נקט קו קיצוני נגד ישראל.
ראשי המדינות חייבים להכריז על רשימת המינויים הפרסונליים לפרלמנט לפני הפסגה מחר. ההצבעה על התפקידים תתקיים בעוד חודש. בישראל אומרים שהמינויים החדשים הם "סבירים" מבחינתה, ובכל מקרה לא עוינים כמו בורל. הבשורות הטובות הן הישארותה של פון דר ליין ושל רוברטה מטסולה, נשיאת הפרלמנט האירופי, שהן ידידות טובות של ירושלים.
למרות שהשמרנים, הסוציאל דמוקרטים והליברלים מחזיקים ב-400 מתוך 720 המושבים בפרלמנט, אין לדעת אם המינויים המוצעים אכן יתקיימו, משום שמדובר בהצבעה חשאית.