מהומת ענק התרחשה אתמול בניירובי, בירת קניה, כשאלפי מפגינים המתנגדים לחבילת חוקים שמקדמת הממשלה, שמטרתה להביא להעלאת מסים דרמטית, פרצו לבניין הפרלמנט, גרמו למחוקקים לנוס על נפשם – חלקם דרך מנהרה – והעלו אזורים במתחם באש. משטרת קניה הגיבה בגז מדמיע וזרנוקי מים, פתחה בירי חי, ולפחות עשרה בני אדם נהרגו וכ-50 נפצעו.
המהומה פרצה במהלך דיון שנערך בפרלמנט על אישור חבילת החוקים, שבמסגרתה אמורים המסים הנגבים מהתושבים לגדול ב-2.7 מיליארד דולר. אחרי אישור החבילה היא אמורה לעבור אל הנשיא וויליאם רוטו כדי לקבל את חתימתו.
2 צפייה בגלריה
yk13976880
yk13976880
המהומה הגדולה בניירובי, אתמול
(צילום: LUIS TATO, איי-אף-פי)
העלאת המסים באה בשעה שקניה מתמודדת ממילא עם משבר יוקר מחיה, ורבים קוראים לרוטו להתפטר. הנשיא ניצח בבחירות לפני קרוב לשנתיים בזכות קמפיין שבו הבטיח לשפר את מצבם של העניים, אולם מאז הוא מצא עצמו לכוד בין דרישות הציבור לבין דרישותיהם של מלווים שונים המסייעים לקניה. קרן המטבע הבינלאומית, למשל, דורשת מהממשלה להפחית את הגירעון תמורת סיוע נוסף.
המשבר הכלכלי בקניה הוא תוצאה של כמה גורמים, בהם מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה, שנתיים רצופות של בצורת ופיחות של המטבע המקומי. על רקע המחאה כבר ביצעה הממשלה ויתורים למפגינים: בין השאר הבטיחה לבטל את המסים על לחם, שמן בישול, בעלות על כלי רכב והעברות כספים, אבל צעדים אלה לא הספיקו כדי לרצות את המוחים.
2 צפייה בגלריה
yk13976557
yk13976557
צילום: Brian Inganga, אי-פי
"אנחנו רוצים לסגור את הפרלמנט ושכל אחד ואחד מהמחוקקים ייצא ויתפטר", אמר אתמול אחד המפגינים בניירובי, דייוויד פטרי, בזמן שהוא מנסה לפרוץ למקום, "תהיה לנו ממשלה חדשה". במקביל, מפגינים התעמתו אתמול עם המשטרה בערים נוספות ברחבי קניה.