הוא רק בן 28, נכנס לזירת הפוליטיקה הלאומית לפני חמש שנים, ובעוד כשבוע הוא עשוי להפוך לראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות צרפת המודרנית. ז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגת "האיחוד הלאומי" בראשות מרין לה פן, מוביל בסקרים ומוצג כפנים החדשות והלגיטימיות של הימין הקיצוני שעושה את דרכו, כמו בכל אירופה, אל לב הקונצנזוס הפוליטי.
1 צפייה בגלריה
yk13975996
yk13975996
(נציג חילופי הדורות בפוליטיקה האירופית. ז'ורדן ברדלה | צילום: אי.פי.איי)
"האיחוד הלאומי היא התנועה היחידה היום שמסוגלת לבצע מיידית את שאיפות הצרפתים כפי שהביעו לאחרונה בבחירות לאיחוד האירופי", הכריז בנחרצות במסיבת העיתונאים שערך ביום שני כדי להציג את התוכנית של מפלגתו לבחירות לאסיפה הלאומית. בשורה הראשונה ישבו מנהיגי מפלגתו, בראשם מרין לה פן, והתמוגגו. העיתונאים הרבים שהגיעו לאירוע הקשו עליו בשאלות על הדרך שבה הוא מתכוון ליישם את המדיניות, שמבוססת על כלכלה ליברלית, עצמאות כלכלית מהאיחוד האירופי וחוקי הגירה נוקשים. ברדלה לא תמיד הצליח לענות, אבל לקהל שלו לא ממש אכפת.
ז'ורדן ברדלה, בן יחיד למשפחה שמוצאה מאיטליה ומאלג'יריה, נולד בשכונה קשת יום בעיר דרנסי המרוחקת כ-25 ק"מ מפריז, ונראה שהעובדה שהוא בן למשפחה שהיגרה לצרפת לא השפיעה על עמדותיו בנושא ההגירה. הוריו התגרשו כשהיה ילד, וברדלה חילק את זמנו בין השיכונים הצנועים של דרנסי, שם התגוררה אמו, לבין הווילה של אביו בעיר הסמוכה מונטמורנסי.
ברדלה מגדיר את עצמו כחילוני למרות שלמד בתיכון קתולי פרטי, וכשהיה נער היה לו ערוץ יוטיוב שעסק במשחקי "קול אוף דיוטי". הוא למד גיאוגרפיה באוניברסיטה במשך תקופה קצרה, שבה היה חבר בתנועה הימנית הקיצונית והאלימה "איחוד הסטודנטים הלאומי של האוניברסיטאות" (GUD), אך נטש את הלימודים כדי להקדיש את עצמו לפוליטיקה.
הרומן שלו עם "האיחוד הלאומי" החל בגיל 16, כשהצטרף למפלגה בשמה הקודם, "החזית הלאומית", ובראשה עמד ז'אן-מרי לה פן, אביה של מרין. בגיל 20 הפך לעוזרו של חבר הפרלמנט האירופי ז'אן-פרנסואה ז'אלק, שבשנת 2000 הטיל ספק בשימוש בציקלון B בתאי הגזים במלחמת העולם השנייה. את תשומת ליבה של מרין לה פן, שכבר החליפה את אביה בראשות המפלגה, תפס כשיצא עם בתו של פרדריק שטיון, ממייסדי ה-GUD. ה"ליברסיון" פירסם שברדלה שמר על קשרים עסקיים עם שטיון, שהצהיר כי תנועתו "נאבקת באימפריאליזם האמריקנו-ציוני", עד 2022.
ברדלה עצמו כבר הבטיח שאם יתיישב בכיסא ראש הממשלה הוא יוציא מחוץ לחוק "את כל הארגונים הקיצוניים מהשמאל עד הימין, כולל ה-GUD", והוסיף כי "תהיה אפס סובלנות כלפי כל מי שאלים במדינתנו". המדיניות החדשה של מפלגת הימין הקיצוני בנושא האנטישמיות מסתכמת בהצהרה של ברדלה מנובמבר, שעליה חזר גם במסיבת העיתונאים: "האיחוד הלאומי הוא המגן הטוב ביותר ליהודים מפני האנטישמיות".
+++++
לה פן אימצה אל ליבה את "גור האריות", כפי שהיא מכנה אותו, וב-2017 ברדלה מונה לדובר המפלגה. שנתיים אחר כך הוא כבר הפך לחבר הפרלמנט האירופי הצעיר ביותר מזה 49 שנה. ברדלה ולה פן התקבלו בברכה במצעד נגד האנטישמיות בפריז, שם הכריז ברדלה כי "ישראל עברה את ה-9/11 והבטקלאן שלה" וש"זכותה להגן על עצמה באופן ממוקד ככל האפשר. גל ההדף מורגש היטב בצרפת, כי יש כאן אלפי תומכי חמאס", הוסיף.
במסיבת העיתונאים אמר בתגובה לשאלת "ידיעות אחרונות" כי "ההכרה במדינה פלסטינית לא עומדת על הפרק כרגע, בשל מתקפת חמאס וזוועות 7 באוקטובר. זו תהיה הכרה בטרור ובארגון שקורא להשמדת מדינת ישראל". הוא התחמק מלענות לשאלה אם ממשלה בראשותו תגן על ישראל במקרה של מלחמה עם לבנון, אך אמר כי אם איראן תתקוף את ישראל, צרפת "כמובן" תשתתף בהגנה עליה.
ברדלה גם ביקר את מפלגתו של ז'אן-לוק מלנשון, "צרפת המורדת", שליבתה את ההפגנות נגד ישראל במהלך מערכת הבחירות לפרלמנט האירופי, ואמר כי "רבים מהפוליטיקאים בשמאל ובשמאל הקיצוני תרמו לאווירה האנטישמית בצרפת מאז 7 באוקטובר". בזמן שרבים בקהילה היהודית לא משתכנעים מהצהרותיו של ברדלה על כך שמפלגתו תהיה המגן שלהם, אחרים, כמו צייד הנאצים סרז' קלרספלד בן ה-88, שאמר כי אם יצטרך לבחור בין "החזית העממית החדשה" של השמאל בהנהגת מפלגתו של מלנשון לבין "האיחוד הלאומי", יבחר באחרונה.
"התמיכה של ברדלה בישראל לא מגיעה מסימפתיה לישראל אלא מהרצון שלו להילחם באיסלאם הקיצוני. הוא מבין שישראל היא בת-ברית בקואליציה הזו", מסביר מיכאל דרמון, עיתונאי, סופר ופרשן של רשת הטלוויזיה i24, שמתמחה בהיסטוריה של "האיחוד הלאומי". "עד עכשיו האיחוד הלאומי, כמו כל מפלגה קיצונית עם נטייה לדיקטטורה, הייתה מנוהלת על ידי חוג מצומצם. זו הפעם הראשונה שכרטיס הכניסה ניתן למישהו חיצוני וצעיר. כך משלימה האיחוד הלאומי את הפיכתה למפלגת מרכז, ומציגה את עצמה כממשיכת דרכה של מפלגת הימין המסורתית 'הרפובליקנים'".
לשאלה ממה הכי התרשם כשפגש את ברדלה, דרמון משיב: "היכולת הווירטואוזית שלו לנתח מצבים, שמחפה על חוסר הניסיון. הצרפתים רגילים שהמנהיגים שלהם מגלמים את ההיסטוריה של העם. ברדלה הוא 'מלך הטיקטוק'. הדוגמאות ההיסטוריות שהוא מביא נעצרות לרוב בשנות האלפיים. הוא מדבר אל הצעירים כי הוא תוצר של הדור הזה, ומביא למרין לה פן תומכים שלא היו לה קודם. כשהיא התמודדה על נשיאות צרפת ב-2022, ברדלה זכה ב-85 אחוז מקולות המפלגה כשנבחר להחליף אותה".
+++++
העמדות של "האיחוד הלאומי" אולי ארוזות בעטיפה מתונה יותר, אבל בבסיסן לא השתנו הרבה מאז. אחת ההצעות של מרין לה פן, שעוררה התנגדות כה רבה עד שנאלצה לחזור בה, הייתה שבעלי הנתינות הכפולה ייאלצו לבחור בין שני הדרכונים. בגרסה של ברדלה, ההצעה היא שהם "לא יוכלו לשרת במשרות ביטחוניות". במסיבת העיתונאים הוא התחמק מלענות לשאלה אם הוא סבור כי בעלי אזרחות כפולה נאמנים פחות לרפובליקה, לאור העובדה שחלק מחברי האסיפה הלאומית מייצגים צרפתים שגרים מחוץ למדינה ומחזיקים באזרחות כפולה, אך הביא את הרוסים כדוגמה ל"השפעה זרה אפשרית". גם זה חידוש: אחרי שבמשך שנים היו קשורים פוליטית וכלכלית למשטר פוטין, אנשי "האיחוד הלאומי" מתנערים, לפחות פומבית, מאמא רוסיה.
ברדלה חזר על ההצעות מעוררות המחלוקת לגירוש אזרחים בעלי אזרחות זרה גם אם נולדו בצרפת, הערמת קשיים על איחוד משפחות בין אזרחים צרפתים וכאלה שאינם צרפתים, הקשחת מדיניות ההגירה, וגם סילוק תלמידים סוררים, בעיקר עם נטייה לאיסלאם קיצוני, למוסדות סגורים, שלילת הקצבה הלאומית מהוריהם ואף העמדתם לדין. הוא התחייב להפחית את מס ההכנסה, לפטור ממס צעירים עד גיל 30, להקל במס הירושה ועד הבטחות שאיש לא הצליח לקיים בצרפת מאחר שאינן ריאליות.
הסקרים מראים שרוב המצביעים של "האיחוד הלאומי" הם פועלים בסקטור הפרטי וגמלאים, עם השכלה מקצועית או ללא תעודת בגרות, מהמעמד הבינוני-נמוך, שרובם כבר הצביעו למפלגה בבחירות לפרלמנט האירופי.
הרבה משקל מוטל כעת על כתפיו של ברדלה, שאמור לסלול את דרכה של מרין לה פן לנשיאות צרפת. הסקרים צופים כי "האיחוד הלאומי" תקבל את רוב הקולות. 36% מהבוחרים מתכוונים להצביע להם, מה שיעניק למפלגה בין 220 ל-260 מושבים, אך כרגע אין להם את הרוב המוחלט בפרלמנט - 289 צירים מתוך 577. איחוד השמאל צפוי להגיע למקום השני עם 29.5% מהקולות, ואחריהם הנשיא מקרון, שסומך על "הצרפתים שאינם מעוניינים בקיצוניים", עם 19.5%.
ברדלה ולה פן חוזרים ואומרים כי לא יסכימו לקבל עליהם את הנהגת הממשלה בלי רוב מוחלט. "אני לא פה בשביל הכבוד אלא כדי לשרת את העם", הצהיר ברדלה, "אם זה כדי לשאת בתואר ראש הממשלה במשך שבועיים ואז להפסיד בהצבעת אי-אמון, אין שום טעם".
בדרך לכיסא ברדלה יצטרך להתמודד עם ראש הממשלה הצעיר והפופולרי גבריאל אטאל, רהוט ומהיר מחשבה לא פחות ממנו אבל הרבה יותר מרגיע מ"האיחוד הלאומי". באשר לחיכוך היומיומי עם מקרון במקרה שברדלה אכן ירכיב את הממשלה, האליבי כבר מוכן: ברדלה לא היה יכול לממש את הבטחותיו בגלל המקלות בגלגלים ששם לו הנשיא. "למקרון יש אינטרס שברדלה יזכה", מפתיע דרמון. "כך כל תשומת הלב תתמקד במאבק ביניהם. כל פעם שברדלה יקבל החלטה כולם יפנו את עיניהם לנשיא לראות איך הוא יגיב. כך גם הוא ישוב למרכז הזירה הפוליטית ויסיט את הדיון מהמשבר הפוליטי הנוכחי".
השבועות הקרובים יהיו גורליים בהיסטוריה של צרפת המודרנית ושל אירופה כולה, שנמצאת תחת איום גלי הצונאמי של הימין הקיצוני. חילופי הדורות בפוליטיקה האירופית מתרחש עכשיו, ולז'ורדן ברדלה יש תפקיד ראשי בהצגה הזו. •
ברדלה ולה פן התקבלו בברכה במצעד נגד האנטישמיות בפריז, שם הכריז ברדלה כי "ישראל עברה את ה-9/11 והבטקלאן שלה" וש"זכותה להגן על עצמה באופן ממוקד ככל האפשר"
מיכאל דרמון, מומחה בהיסטוריה של "האיחוד הלאומי": "התמיכה של ברדלה בישראל לא מגיעה מסימפתיה אלא מתוך רצון להילחם באיסלאם הקיצוני. הוא מבין שישראל היא בת-ברית"