8,000 נעליים קטנות ובלויות הן כל מה שנשאר כמעט מיותר מ-200 אלף הילדים שנרצחו באושוויץ. אלא שכפי שנחשף לפני כשנתיים ב"ידיעות אחרונות", העדות קורעת הלב הזאת לזוועות במחנה ההשמדה עמדה בפני סכנת התפוררות. כעת, לאחר יותר משנה של עבודות שחזור במעבדת השימור באושוויץ ‑ 3,000 נעליים, מתוך ה-8,000, חוזרות לתצוגה.
2 צפייה בגלריה
yk13978276
yk13978276
(משיבים את הנעליים לתצוגה. “יישמרו למאה שנים נוספות” | צילום: מוזיאון אושוויץ)
בספטמבר 2023 יצאה קרן אושוויץ בקול קורא לגיוס חצי מיליון דולר לשימור נעלי הילדים, למען הדורות הבאים. ארגון מצעד החיים העולמי לקח על עצמו את המשימה ויצא בקמפיין בינלאומי לגיוס הסכום הדרוש.
בתוך חודשים ספורים, ובזכות אלפי תורמים, ובהם איש העסקים והפילנתרופ איתן ניישלוס - מייסד ונשיא קרן ניישלוס, דור שלישי לשואה שתרם את הסכום הראשוני ­‑ הושג היעד. בין התרומות המרגשות הייתה גם התגייסות של ילדים על הרצף האוטיסטי מבית הספר ״בנימין רוטמן כדורי״ שאספו מעל ל-20 אלף מטבעות ובכך הצליחו לשמר 40 נעליים. את הסכום הגדול ביותר תרם מתי כוכבי, יוצר הפרויקט ״הסטורי של אווה״ (יחד עם בתו מאיה כוכבי).
2 צפייה בגלריה
yk13978458
yk13978458
“ידיעות אחרונות”, יולי 2022
בחודשים האחרונים עבד צוות המומחים במעבדת השחזור במוזיאון אושוויץ מספר שבועות על כל נעל. השבוע, כאמור, הודיעו במוזיאון על חזרתן של 3,000 לתצוגה ומקווים כעת להשלים את כל הפרויקט בשנה הקרובה.
שורדי השואה, נפתלי פירסט ואריה פינסקר, שהיו אסירים במחנה כילדים ואף השתתפו בצעדות המוות, הגיעו למעבדת השחזור במוזיאון אושוויץ להשקת הפרויקט והתרגשו לשמוע כעת על התקדמותו. "שמחתי לתרום להצלחת המבצע הקדוש, המרגש והחשוב הזה״, אמר פירסט. "זוהי סגירת מעגל", הוסיף פינסקר. "כשעמדתי מול הר הנעליים באושוויץ, חשבתי על בני משפחתי ועל כל הילדים התמימים שנספו שם. הצלחנו, העדויות לפשעי הנאצים יישארו לעד״.
יו״ר מצעד החיים ד״ר שמואל רוזנמן: ״זכינו וזיכינו רבים לקחת חלק בפרויקט והבטחנו את שימור נעלי הילדים למאה שנים נוספות״. איתן ניישלוס, דור שלישי לשורדי שואה, אמר: ״לשמירה על העדויות השייכות לילדים שנרצחו באושוויץ יש משמעות גדולה יותר היום, כשהעולם היהודי מתמודד עם האנטישמיות. על כולנו להתאחד כדי להבטיח שאף אחד לא יוכל להכחיש את הסבל שעברו היהודים בשואה״.