ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בין החברות המובילות את תחום ה-AI הגנרטיבי (GenAI), אחרי ארה"ב ובריטניה – כך עולה ממחקר שבוצע בימים אלה ברשות החדשנות. לפי מנכ"ל הרשות, דרור בין, לא פחות מ-74 חברות ישראליות עוסקות בתחום.
1 צפייה בגלריה
yk13978112
yk13978112
(דרור בין בכנס באוניברסיטת ת"א, אתמול)
בין, שהציג אתמול את המחקר במסגרת שבוע הבינה המלאכותית של סדנת יובל נאמן באוניברסיטת ת"א, התייחס לשורה של מחקרים בינלאומיים שהתפרסמו בעולם בתקופה האחרונה, שמכולם עולה כי ישראל מדורגת במקום גבוה במרוץ העולמי בתחום. "אקוסיסטם החדשנות הישראלי", אמר, "מוכיח שוב את יכולתו להתאים עצמו במהירות לאתגרים הטכנולוגיים העולמיים".
למרות הנתונים המעודדים, בין הזהיר בדבריו כי "על אף כמות הכסף שהושקע בחברות בינה מלאכותית בישראל בעשור האחרון - ברור לנו שקיים מרוץ מטורף של השקעות בתחום בכל העולם. אם לא נרוץ קדימה באותו קצב, נישאר מאחור". הוא הודיע כי במהלך יולי יתפרסם "קול קורא" להקמתו בישראל של מחשב-על לאימון מודלי בינה מלאכותית גדולים, לטובת תעשיית ההייטק והאקדמיה.
לפי בין, המחקר, שהתבסס על מאגר הנתונים של חברת PitchBook הבינלאומית, הסוקרת את השוק הפרטי והציבורי עבור חברות בעולם, מחלק את החברות העוסקות ב-AI בעולם לשלוש: הקבוצה הראשונה והאקסלוסיבית במיוחד - שבה נכללות חברות המייצרות מודלי תשתית של הטכנולוגיה לכלל התעשייה, כמו OpenAI, אנטרופיק, מיסטרל ועוד – מונה 18 חברות בלבד, מתוכן רק ישראלית אחת, AI21 labs, בראשות פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע. מה שממקם את ישראל במקום השלישי, אחרי ארה"ב וסין ולצד צרפת, בריטניה, גרמניה ועוד.
הקבוצה השנייה, של חברות המייצרות מודלים גדולים ומורכבים הממוקדים בתחום מסוים (למשל פרסום, וידיאו, או פיתוח קוד), מונה כ-1,900 חברות בעולם, מתוכן 73 בישראל - מה שמייצב את ישראל במקום השלישי בקבוצה זו אחרי ארה"ב (886 חברות) ובריטניה (93 חברות).
קבוצה שלישית, של חברות העושות שימוש במודלים של חברות אחרות, לא נותחה.
מנכ"ל רשות החדשנות הוסיף כי עד סוף 2024 תשקיע המדינה כ-600 מיליון שקל בתשתיות הבינה המלאכותית בישראל, מתוך תקציב התכנית הלאומית שעומד על כמיליארד שקל. לדברי בין, החברות ישראליות מובילות בפיתוח מודלים מתקדמים, באופטימיזציה של ביצועים, וביישומים חדשניים בתחומים כמו עיבוד שפה טבעית, ראייה ממוחשבת, ואוטומציה קוגניטיבית. "אני מאמין כי באמצעות השקעה נכונה וחשיבה אסטרטגית, נוכל להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את המהפכה הטכנולוגית הבאה". מחקר שפירסם מכון המדיניות והמחקר RISE Israel קבע כי ההשקעות בבינה מלאכותית בישראל נמוכות ביחס למדינות אחרות.
במהלך חודש יולי יתפרסם "קול קורא" להקמתו בישראל של מחשב-על לאימון מודלי בינה מלאכותית גדולים, לטובת תעשיית ההייטק והאקדמיה